uitlaat

1967-1980
Plaats reactie
marcone
Geregistreerd lid

uitlaat

Bericht door marcone » ma 03 mar, 2008 16:16

hoi

mijn saab heeft een soort van zelf gebouwde uitlaat volgens mij. Het is namelijk gewoon een rechte pijp naar achter toe. Op zich goed, klinkt ruig..

de vraag is:
ik heb mijn oog laten vallen op een sportuitlaat bij de saabclub. Hier zitten netjes 2 potten tussen volgens mij voor de demping en filtering. Heeft de juiste uitlaat veel invloed op snelheid of is een uitlaat echt alleen maar daarvoor wat de naam zegt: uitlaat?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 03 mar, 2008 21:50

Het type van je auto vermeld je niet.
Een uitlaat dempt als het goed is het geluid van de snel uitstromende gassen die tegen de buitenlucht botsen.
Herrie klinkt in mijn oren iig niet ruig.
In het systeem bevinden zich niet zonder reden bochten en dempers.
De uitlaat is er ook om te zorgen dat de gassen bij de motorruimte en onder de auto door weggeleid worden naar een plaats waar ze voor de inzittenden qua inademing zo min mogelijk schade kunnen veroorzaken.
Daarnaast zorgt een uitlaat voor een zekere tegendruk die belangrijk is voor de cilindervulling, zeker in het geval van een 2-takt is een goede uitlaat van vitaal belang en zeer kritisch ivm motorprestaties, verbruik en levensduur.
Teveel tegendruk in het uitlaatsysteem, bijvoorbeeld door verkolen bij een tweetakt of het losraken van dempingsmateriaal of bij nieuwere auto's de kat, is ook niet goed en doet de prestaties rap dalen.
Zoek bij voorkeur naar een gepast compromis wat past bij imago en gewenste prestaties.
Je ziet dat zo'n uitlaat wel degelijk een belangrijke functie vervuld..
Cornell

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 03 mar, 2008 22:11

Indien V4: Standaard heeft deze een demper (overdwars) vooraan de auto zitten, met een aanvoer vanaf beide spruitstukken, vervolgens loopt de uitlaat in een vrijwel rechte pijp naar achter, waar aan het eind achter de wielkast zich nog een kleine demper bevindt.

Indien TT: dan heb ik even zo geen idee hoe dat precies in elkaar steekt.

Wanneer je de sportuitlaat van Simons bedoelt voor de V4: Deze heeft alleen een demper midden onder de auto en eentje aan het einde op dezelfde plaats als de originele.

Men zegt dat een sportuitlaat bij de V4 ongeveer 5pk oplevert (ik heb hier alleen nog nooit testresultaten van gezien). Uit eigen ervaring kan ik je hier ook niet al te veel over zeggen, aangezien tegelijkertijd met het vervangen van de uitlaat ik elektronische ontsteking gemonteerd heb, en even daarna is ook de carburateur vervangen voor een gereviseerde. Maar ik verwacht dat je een vermogensverschil van 5pk niet echt overduidelijk zult gaan merken.
Wat overigens wel nadrukkelijk te merken zal zijn is het sportieve geluid wat de sportuitlaat produceert :lol:
Ik weet niet hoeveel je met de auto rijdt, maar vooral op toeren (3000+, en daar zit je gauw aan) is het al behoorlijk wat herrie.

Wat de rest betreft sluit ik mij volledig bij Cornell aan.

Greetz,

Dennis

Plaats reactie