Sonett hoofdkoppelingscylinder

1967-1980
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

Sonett hoofdkoppelingscylinder

Bericht door Alex B » di 08 apr, 2008 22:09

En toen begon de hoofdkoppelingscylinder van de Sonett kuren te vertonen.... Maar eerst wat er aan vooraf ging:

Begin maart heb ik i.v.m. met mijn verhuizing de Sonett (en de 9000 met hulp van een vrijwilliger) overgereden van Wormer naar Hegra in Noorwegen; om een topografisch idee te krijgen, Hegra ligt zo'n 45 km ten oosten van Trondheim. Het was een tocht met zo af en toe de nodige spanning als gevolg van de weersomstandigheden; de eerste etappe van Wormer naar Kiel was rond Hamburg zo druk en nat dat ik van plan was te stoppen en de volgende dag door te rijden naar Kiel, maar net op tijd werd het droog en heel helder en toen zijn we nog maar even doorgereden. De tweede etappe begon twee dagen later (de dag er tussen in was de overtocht met de boot van Kiel naar Oslo) met stralend weer en niet al te koud. Ik was al gewaarschuwd dat het de laatste 200km zeuren kon worden met het weer en inderdaad werd het op een gegeven moment besneeuwder en lastiger om te rijden. Tegemoetkomende vrachtauto's wierpen bij het passeren zo'n sneeuwgordijn op dat je ± twee seconden helemaal niets zag en daar word je echt niet vrolijk van. Net toen we dachten het ergste gehad te hebben kwamen we op een stuk van de E6 waar het zo hard waaide dat de sneeuw op raamhoogte het zicht totaal weg nam. Ik ben niet gauw bang in de auto, maar dit was doodgriezelig. Gelukkig hield wederom het slechtste snel daarna op en besloot ik toch door te rijden. Uiteindelijk hebben we het zonder kleerscheuren gehaald. Later op de avond zijn zowel de 9000 als de Sonett achter de 4x4 met spijkerbanden van m'n schoonmoeder de berg op gesleept naar ons nieuwe huis; die weg is behoorlijk stijl en we hadden geen zin meer om te gaan avonturieren met sneeuwkettingen. Later bleek dat die dag een van de sneeuwrijkste in jaren was geweest en dat hebben we dus geweten...

Na deze overtocht heb ik nog regelmatig met de Sonett gereden en hij houdt zich kranig bij koud weer: starten bij -8 graden Celcius na nachten met maximaal -16? Geen probleem, binnen 10 seconden aanslaan en meteen mooi rond draaien en dat met een K&N filter boven op de carburateur. Eerlijk is eerlijk, ik had het aan de voorkant afgeplakt om onder het rijden geen al te koude lucht aan te zuigen; een bevroren carburateur kon ik nu niet gebruiken. Geen spoor van stotteren of inhouden bij accelereren, kortom om erg blij mee te zijn.

En toen begon vandaag de hoofdkoppelingscylinder kuren te vertonen. Toen ik vanmiddag wilde starten en het koppelingspedaal intrapte kwam dat maar halfslachtig weer op. Het stukje vrije slag voordat de koppeling aangrijpt voelt krachteloos aan. Het vloeistofreservoir is behoorlijk leeg gelopen. Geen van beide koppelingscylinders vertonen sporen van lekkage in het motorcompartiment. Ik denk wel dat er foute boel is aan de pedaalkant want daar ziet het er wat nattig uit, overigens zonder dat de verf is aangetast. De koppeling functioneert nog steeds naar behoren. Ik denk dat er sprake is van lekkage, maar heeft iemand nog andere ideeën? Gebroken veer in de hoofdcylinder (als die al genoeg tegendruk kan geven)?

Op Saabnet vond ik artikelnummers voor een revisieset: Girling SP1963 en Lucas 275. Deze zouden ook gebruikt worden voor o.a. Triumph Herald en Spitfire, Lotus Elite, ford Cortina en Hillman Imp. Is er bij toeval iemand die dit kan bevestigen?

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 09 apr, 2008 0:18

Alex,

Wat een gaaf verhaal! Een soort spannend jongensboek, maar dan echt! Enfin, het verhaal van de Triumph Herald-connectie lijkt me wel te kloppen. Als 'dedicated Triumph man' even in de boeken gedoken... en ja, er is wel iets dat er op lijkt. Triumph wordt door veel Engelse auto-onderdelen verkocht.
Hieronder een 3-tal leveranciers van onderdelen:
Moss in Engeland ook via Imparts in Arnhem, trouwens.
Rimmer Brothers in Engeland
Canley Classics in Engeland

Bij de laatste leverancier kun je goed zien dat het om de juiste Girling spullen gaat.

Alle leveranciers verkopen via het internet. Pas op met Lucas-spullen. Helaas zit er een leverancier in Mumbay of een andere stad in India die de rechten op het merk heeft opgekocht en die troep onder de aloude Lucas-vlag verkoopt. Ik zou mijn kaarten op Girling zetten!

Menno

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 09 apr, 2008 0:20

...
(edit: sorry, 2x gepost)

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 09 apr, 2008 10:31

Menno,

Dank voor de adressen; ik ga me daar op storten.

Nog een ongeintje dat ik had toen ik na een week sneeuw en sneeuw smelten de auto wilde starten: dat ging prima maar meteen ging het lampje van het niet voldoende stroom opladen branden. Keek ik onder de motorkap, bleek de v-snaar er af te liggen. Op de poelie van de waterpomp zat een grote ijsklomp die bij het starten de v-snaar uit de poelie had gedrukt; smeltwater kan voor verrassingen zorgen :wink: . Stond Alex dus buiten bij -7 graden de dynamo los en weer vast te draaien om de snaar er weer op te krijgen. Gelukkig was het windstil en dan is dat niet zo koud. Na 20 minuten zat de boel weer in elkaar.

Alex

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » wo 09 apr, 2008 16:02

Hoi Alex, leuk verhaal.
Op ebay uk staat een hoofdkoppelingcylinder aangeboden
groeten Bert

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 10 apr, 2008 13:38

Hallo Bert,

Goeie tip. Eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nooit op Sonett gezocht op Ebay UK, dus dat ga ik vanaf nu maar eens vaker doen. Ik heb trouwens m'n twijfels of het een echte Saabcylinder is. De aansluiting voor de leiding naar de hulpcylinder zit niet op dezelfde plaats en ik heb m'n twijfels of er bij een Sonett genoeg ruimte boven de cylinder zit om het metalen bochtje daar aan te kunnen sluiten. Op een van de sites die Menno opgaf heb ik tekeningen van cylinders met een aansluiting als deze gezien. Tijd om de verkoper eens te gaan raadplegen of hij zo'n cylinder al eens daadwerkelijk aan iemand met een Sonett heeft verkocht.

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 20 apr, 2008 10:45

Op het gevaar af dat ik niet helemaal paraat heb wat er in een Sonett zit (ik heb de auto niet bij huis staan), maar misschien heb je nog wat aan deze site: http://www.merlinmotorsport.co.uk/advan ... r+cylinder

Menno

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 21 apr, 2008 22:11

Ik heb vorige week een revisiesetje SP1963 bij Canley Classics besteld en daar is nu het wachten op. De Sonettcylinder is wel een gevalletje apart geweest met z'n slangaansluiting aan de linker kant in plaats van in de schuinte bovenop. Misschien zou je die versie ook kunnen gebruiken, maar ik ga eerst voor de revisiesetoptie; scheelt weer een hoop pingping :wink: .

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 09 jun, 2008 13:03

Eindelijk het revisiesetje gemonteerd. Niet alles wat er in zit is bruikbaar, maar de belangrijkste rubbertjes passen. Het deksel van het reservoirtje zat zo vast dat ik het rubber dat daar onder hoort te zitten maar niet heb vervangen.

Laatst was er in de buurt een kleine vetereanbiltentoonstelling en omdat ik er toch langs kwam ging ik even kijken. Er stond ook een Triumph Spitfire met de motorkap open en daarvan was de koppelingscylinder een stuk makkelijker te (de)monteren als bij een Sonett; hij zat zo voor het grijpen! Toch viel het uit- en inbouwen uiteindelijk wel mee, al is het een voordeel als je geen grote handen hebt.

Bijgaand nog een paar handigheidjes voor het uit- en inbouwen:
* verwijder het linker voorwiel (nadat de auto eerst op de krik is gezet natuurlijk :wink: ). Je hebt de opening waar de stuurstang doorheen gaat hard nodig;
* gebruik een Easybleed of een grote injectiespuit met een lang stuk dunne slang (werkt net zo goed en is veel goedkoper) om het potje met remolie, de slang naar de cylinder en het reservoirtje van de cylinder leeg te trekken. Als het bovenste potje leeg is moet je de slang loshalen om daar met de dunne slang in te kunnen komen. Aan de cylinderkant moet de slang als die is leeggezogen ook los om goed in de cylinder te kunnen komen; bovendien moet ie los om de cylinder te kunnen uitbouwen. Het is misschien wat extra werk, maar je voorkomt zo wel lekkage van remolie en dus een aanslag op de verf;
* haal de stang tussen pedaal en cylinder los; die zit aan de cylinderkant vast met een borgring;
* als je alleen werkt heb je iets nodig om de bovenste bevestigingsbout van de cylinder vast te zetten als je de moer binnen wilt losdraaien. Dop 13, een gewrichtstuk en een paar verlengstukken houden de bout in bedwang terwijl je dan de moer kan losdraaien. Via de opening waar je bij kunt als het wiel verwijderd is kan je bij de bout komen;
* bij mijn Sonett zit de onderste bevestigingsbout vastgelast met de schroefdraad in de motorruimte. Erg handig. Met dop 13 en een verlengstuk een beetje porren onder de cylinder en dan moet je de moer kunnen vinden. Dan de ratel er op en je draait de moer zo los. Dit moet je dus van bovenaf doen, dus het is grotendeels een gevoelskwestie;
* haal de hulpcylinder los van de versnellingsbak. Het is voor het uitbouwen niet nodig beide cylinders van elkaar te scheiden en het vermindert weer het lekkagegevaar;
* haal de contacten van de remlichtschakelaar los en leg het kabeltje uit de weg;
* met enig draaien moet het lukken de cylinders er uit te krijgen, maar het gaat niet niet echt lekker. Je komt net een half centimetertje te kort om de hoofdcylinder makkelijk vrij te krijgen, maar het lukt wel.
* het weer terugplaatsen gaat het makkelijkst als de slang naar de hulpcylinder nog niet is gemonteerd. Monteer de slang wel handvast op het moment dat de hoofdcylinder ongeveer op z'n plaats zit. Je kunt dan nog iets doen door de opening achter het voorwiel. Als je de slang pas wilt gaan monteren als de cylinder weer vastgeschroefd zit ben je zomaar een kwartier bezig om staande in een heel oncomfortabele positie de schroefnippel in het gat te krijgen (en geloof me, ik kan het weten :oops: ).

Terwijl ik aan de pedalenkant de boel open had heb ik meteen de defecte remwaarschuwingsschakelaar vervangen; Bert, nogmaals bedankt.

Alex

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 09 jun, 2008 16:06

Terwijl ik aan de pedalenkant de boel open had heb ik meteen de defecte remwaarschuwingsschakelaar vervangen
Deze ontbreekt bij mijn Sonett. Is deze gelijk aan een exemplaar van een 96?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 09 jun, 2008 16:16

V4liefhebber schreef:
...defecte remwaarschuwingsschakelaar vervangen
Deze ontbreekt bij mijn Sonett.
Bij mij ook. Volgens mij zit die er ook niet standaard in. De constructie is ook heel anders dan in een 95/96; staande / hangende pedalen e.d.

(De schakelaar staat wel in het el. schema zie ik nu, van zowel de '72 als '73, misschien dat die schakelaar dus toch wel in de auto zit, vanavond eens kijken...)
Afbeelding

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 10 jun, 2008 10:31

Je kunt de schakelaar van een 96 gebruiken, waar je dan een heel stuk van de schuivende staaf moet afzagen. Dit moet aan de kant waar dat ronde schoteltje zit gelast. Op het schutbord zit een metalen blokje met schroefdraad gelast, waar de schakelaar ingeschroefd moet worden. Als het hier weer wat droger is zal ik de gesneuvelde schakelaar uit de container halen en opmeten hoe lang het overblijvende stuk van de schuifstang moet zijn.

Alex

Plaats reactie