inlaatspruitstuk

1967-1980
Plaats reactie
Martien_96V4
Geregistreerd lid

inlaatspruitstuk

Bericht door Martien_96V4 » za 05 feb, 2005 19:15

Omdat er motorolie lekte uit de pakking van het inlaatspruitstuk, heb ik dit verwijderd. 3 van de 6 bouten/moeren kon ik met de hand losdraaien. Tevens heb ik, omdat ik de uitlaatklep van de 4e cilinder niet vertrouwde, de koppen eraf gehaald. De bewuste klep was inderdaad zeker 1 mm ingeslagen in de zitting. Nu laat ik de koppen gelijk voorzien van harde zittingen, zodat ik voortaan loodvrije benzine kan tanken. Wel vreemd, dat er maar 1 klep problemen geeft.
In het werkplaatshandboek staat, dat bij montage van het spruitstuk enkele vlakken voorzien moeten worden van vloeibare pakking. Het bijbehorende plaatje is echter zo slecht dat ik niet kan zien welke vlakken dit zijn. Weet iemand dit ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: inlaatspruitstuk

Bericht door op » zo 06 feb, 2005 0:14

Hoe wist je dat de inlaatklep van de vierde cylinder verdacht was?

Mooie foto's trouwens. helaas kan ik je niet helpen met je vraag over de vloeibare pakking, als niemand hier je kan helpen kun je het proberen bij de technische commissie van de saabclub. Telefoonnummers staan in het blad.
groet,
Olaf

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 06 feb, 2005 11:55

Die klep was "verdacht" omdat er geen klepspeling was.
Omdat de klep zover ingeslagen is, en hierdoor de klepspeling verdwijnt, kan deze niet meer goed sluiten, en zo ook z'n warmte niet kwijtraken. Op den duur verbrandt zo'n klep.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » ma 14 feb, 2005 21:38

En zo zien de "nieuwe" koppen er uit, met harde zittingen, gevlakt en gereinigd. Nu nog even monteren, en karren maar !!

Afbeelding

Voor wie nog eens een revisiebedrijf zoekt, waar mensen werken met een hart voor oude auto's:

Revisiebedrijf Broos
Aardenhoek 28
Breda

Niet de goedkoopste, maar een van de betere (en meedenkend).

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 19 feb, 2005 10:39

Alles staat weer in elkaar. Na het starten had ik veel last van lucht in het koelsysteem, maar door het expansievat hoog te hangen, en de motor te laten lopen totdat de thermostaat open gaat, kwamen er veel luchtbellen uit. Nu nog mijn gespoten luchtfilter en kleppendeksels ophalen, en ik kan weer rijden.

Afbeelding

Loopt trouwens als een zonnetje. Zelfs zonder kleppendeksels geen bijgeluiden (wel veel oliespetters).

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 20 feb, 2005 17:02

Vandaag een paar proefritjes gemaakt. De motor loopt perfect. Het valt op dat dat het warm starten veel beter gaat ??? Zou dit kunnen liggen aan de pakkingen tussen spruitstuk en carburateur, minder warmte-overdracht misschien ?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 12 jun, 2005 19:36

Martien_96V4 schreef:.... Na het starten had ik veel last van lucht in het koelsysteem...
Aan de rechter zijkant van het huis van de verwarming/ventilator, naast de accu, zit een ontluchtingsnippel. Wel eerst de verwarming vol aan zetten...

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 12 jun, 2005 20:53

Ik was er kortgeleden bij toeval achtergekomen dat dit een ontluchtingsnippel was. Toch bedankt in ieder geval.

Plaats reactie