Gebroken Nokkenas 96
-
KoninK
- Geregistreerd lid
Gebroken Nokkenas 96
Gegroet Saabliefhebbers,
ik zal me allereerst even voorstellen, mijn naam is Rik de Konink uit Enschede, student Industrieel Ontwerpen aan de universiteit en besmet met het Saab-virus door mijn vader die door de jaren heen heel wat 96's en 95's heeft gehad.
Ik ben recentelijk begonnen met het opknappen van een 96 uit 72, maar ben tegen een vervelend probleem aan gelopen.
Omdat er geen vonk was hebben we heel de elektrische instalatie nagekeken en toen bleek de verdeler niet te draaien. geen goed nieuws. heel de motor uit elkaar gehaald, blijkt dus dat de nokkenas is gebroken, nog minder goed nieuws.
Mijn vraag is; waarom is de nokkenas gebroken in de eerste plaats? komt dit vaker voor, is het ouderdom, is er een ander onderdeel stuk waardoor de nokkenas het heeft begeven?
het zou namelijk erg vervelend zijn als de nieuwe nokkenas na X kilometers het ook weer begeeft.
ik zal me allereerst even voorstellen, mijn naam is Rik de Konink uit Enschede, student Industrieel Ontwerpen aan de universiteit en besmet met het Saab-virus door mijn vader die door de jaren heen heel wat 96's en 95's heeft gehad.
Ik ben recentelijk begonnen met het opknappen van een 96 uit 72, maar ben tegen een vervelend probleem aan gelopen.
Omdat er geen vonk was hebben we heel de elektrische instalatie nagekeken en toen bleek de verdeler niet te draaien. geen goed nieuws. heel de motor uit elkaar gehaald, blijkt dus dat de nokkenas is gebroken, nog minder goed nieuws.
Mijn vraag is; waarom is de nokkenas gebroken in de eerste plaats? komt dit vaker voor, is het ouderdom, is er een ander onderdeel stuk waardoor de nokkenas het heeft begeven?
het zou namelijk erg vervelend zijn als de nieuwe nokkenas na X kilometers het ook weer begeeft.
-
brinky
- Donateur

-
dasdaas
- Geregistreerd lid
-
windekind
- Donateur

Bij de 99 zit de gleuf voor de aandrijving van de verdeler toch uit de midden, zodat het onmogelijk is de verdeler verkeerd te monteren?brinky schreef:Zat de stroomverdeler soms 180 graden verkeerd om op je nokkenas? Weet zo niet hoe het bij de 96 zit, maar als je bij de 99 zoiets doet zegt de nokkenas krak.
IK denk ook dat het een vermoeidheidsbreuk is. Komt vaker voor.
-
brinky
- Donateur

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Het gebeurt zelden maar komt voor. Ik heb er één keer eerder van gehoord.KoninK schreef:waarom is de nokkenas gebroken in de eerste plaats? komt dit vaker voor, is het ouderdom, is er een ander onderdeel stuk waardoor de nokkenas het heeft begeven?
Als de lagers nog goed zijn (want als de nokkenas breekt, draait behalve de verdeler de oliepomp ook niet meer, dus heb je ook kans op lagerschade) en als je er nog geen andere hebt; ik heb nog een standaard nokkenas liggen, pb bij belangstelling - hoewel, 'Jota' zit vlakbij in Dalfsen en die heeft er waarschijnlijk ook nog wel een. Je kunt bij de Zweedse Saabclub ook een 'snellere' krijgen.het zou namelijk erg vervelend zijn als de nieuwe nokkenas na X kilometers het ook weer begeeft.
Dat is haast niet mogelijk want dat past niet, een paar tanden versprongen zou wel kunnen, maar daardoor gaat de nokkenas niet stuk.brinky schreef:Zat de stroomverdeler soms 180 graden verkeerd om op je nokkenas?
-
KoninK
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
KoninK
- Geregistreerd lid
op zich wil de motor nog prima draaien, alleen niet starten dus. en de boel was nog goed gesmeerd rond de lagers.72sonett3 schreef:Zat de as van de verdeler dan vastgeroest of zo, dat hij niet wilde draaien?KoninK schreef:maar als de verdeler niet draait wil heel de motor niet draaien
kan helaas pas over 2 weekenden weer verder sleutelen. ben dan van plan om gelijk maar heel de motor eruit te takelen (wat weegt zo'n motor eigenlijk?) en grondig na te kijken. en de motorbehuizing eens flink opknappen, vorige eigenaar heeft nogal slordig een nieuwe kleur op de auto gespoten, dus her en der zie je grote stukken originele kleur, en her en der heeft het motorblok de nieuwe kleur.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Maar als de verdeler niet meer draait (door die gebroken nokkenas) dan draait de oliepomp ook niet meer en dan is er geen smering/oliedruk. Als dit onder het rijden gebeurd dan heeft die motor dus even (?) zonder olie gelopen, nog afgezien van je startpogingen...KoninK schreef:op zich wil de motor nog prima draaien, alleen niet starten dus. en de boel was nog goed gesmeerd rond de lagers.
De motor alleen weegt ca 100 kg, de v.bak ca 35 kg, samen dus 135-140 kg....van plan om gelijk maar heel de motor eruit te takelen (wat weegt zo'n motor eigenlijk?)...
Ik zou dan in ieder geval de balansaslagers checken.... en grondig na te kijken..
-
KoninK
- Geregistreerd lid
goed, na weken afwezigheid, afgelopen weekend eindelijk het motorblok uit de auto gekregen. is inmiddels grotendeels gedemonteerd en wat bleek toen we het carter erafhaalden, het achterste lager van de balansas was losgekomen en was klem komen te zitten tussen/om de aandrijfas van de oliepomp en de balansas.72sonett3 schreef: Ik zou dan in ieder geval de balansaslagers checken.
geen wonder dat de boel niet meer draaide.
komend weekend gaan we de boel grondig nakijken op slijtage en alles schoonmaken en hopelijk horen wij dan aan het eind van de week het prachtige geluid van den v4.
mvg. Rik
-
72sonett3
- Geregistreerd lid