klassieke auto's en de nederlandse milieu extremisten.

1967-1980
rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » vr 20 jun, 2008 12:42

Beste mensen, ik weet dat er heel veel verschillende mensen met enorm diverse opleidings achtergronden rond rijden in een 96. wellicht dat iedereen hier een handje aan kan gaan meehelpen.
Ik wil een raport van het principe Cradle to cradle maken van een saab 96.
om wellicht tijdens een proefproces aan te tonen dat het van de gekke is om klassieke auto's te gaan weren in NL, aangezien de 2de kamer zich er nu al over aan het buigen is kan je er van uit gaan dat met ongeveer 10 jaar het taboe is om een auto ouder dan x jaar te hebben, en waarschijnlijk niet eens fatsoenlijk onderbouwd maar erdoorheen geramd door de milieu extremisten.

in acht nemend:
1: leeftijd en dus de veroorzaakte vervuiling tijdens productie van de auto afgezet tegen de tijdsperiode dat deze auto reeds rijdt. en ook afgezte tegen productie vervuiling van een moderne auto met korte levensduur.
2: de actuele verbruiks vervuiling ten opzicht van een moderne vergelijkbare auto dus een 1500 of 1600 cc motor, moderne hoog vermogens motoren produceren relatief meer fijnstof dan de oude lage compressie en vullingsgraad motoren.
3: de actuele gebruiks vervuiling indien er op LPG wordt gereden.
mijn 96 haalt een co uitstoot gelijkwaardig aan een moderne auto: 1,1 was de uitslag bij laatste APK. Ok, mijn lpg instalatie is modern en nog geen jaar oud.
4: als laatse cradle to cradle: wat zijn de recycling mogelijkheden van deze auto, in mijn ogen gunstiger dan menig modrne auto door relatief geen gebruik van electronica en computers waar zware metalen in zitten. ok, de lak is wel giftiger dan de moderne auto lakken, meer gebruik van natuurlijke stoffen als in bekleding en in interieur bijna geen kunstoffen vergeleken met moderne auto's. wat zijn deze kunstoffen en wat zijn de recycle megelijkheden. mijn gevoel zegt mij dat een 96 voor meer dan 95% op een verantwoorde wijze kan worden hergebruikt. (onderbouwen kan ik het niet!)

Indien dit op een fatsoenlijke manier wordt uitgewerkt en niet op basis van gevoel zo als de milieu extremisten geloven dat alles wat modern is dus ook goed voor het millieu is. maken we als vereniging een kans om ertegen in beroep te gaan. ik zie de saab club bijvoorbeeld als spreekbuis hiervoor in de toekomst. en ook wellicht andere klasieker verenigingen.

IK VIND DAT WE HET NIET GEDWEE OVER ONS MOETEN LATEN KOMEN NET ZOALS WE GEDWEE ONS DOOR DEN HAAG LATEN BETUTTELEN!!!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 20 jun, 2008 12:53

Hoi,

Je hebt ongetwijfeld een punt en ik moet er ook niet aan denken over 10 jaar niet meer met mijn favoriete Saabjes te mogen rijden.

Prima om veel info en feiten te verzamelen over bijv. de milieuschade van het produceren van een nieuwe auto (die veel hoger is dan doorrijden met een oude).

Wel zou ik willen pleiten voor een paar nuanceringen.

Je hebt over de "de milieu extremisten". Ik vind dat een beetje stigmatiserend. Op zich prima dat mensen zich inzetten voor het milieu en dat we niet allemaal maar als dollen voortconsumeren.

En daar komt bij: ik denk dat milieu-aanhangers niet altijd denken dat moderner altijd beter is. Integendeel vaak!

En mijn persoonlijke gedachte achter het "opruimen van oude auto's" zoals ook in andere landen al op gruwelijke wijze gebeurt/is gebeurd, is dat er zeer wel een forse autobranche-lobby achter kan zitten.

Ik noemde de Kever 1300 uit 1966, waar ik in de jaren tachtig mee reed, altijd al schertsend mijn "stille" protest tegen de wegwerpmaatschappij.

Hij rijdt nu nog!!! (weliswaar bij een andere eigenaar, maar toch).

Maar in grote lijnen steun ik je initiatief van harte. Zoek ook aansluiting bij de FEHAC en zo, zou ik zeggen.

Wat is trouwens cradle to cradle?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 20 jun, 2008 13:04

tja. ik mis in dit soort afsluitende retoriek nog 1 woord: terroristen.. :roll:

los daarvan, betutteling vanuit den haag begint toch echt bij de betuttelingsbehoefte in de samenleving.. jij en ik.. middels belangenorganisaties. "jij mag dit niet want ik mag dat niet". Ik hoor in algemeenheid vrij weinig burgers oproepen tot meer vrijheden, eerder andersom. (met name daar waar er als bedreigend ervaren minderheden bij betrokken zijn). maar goed... succes met je initiatief. Ik steun het idee dat materieel dat langer meegaat, ook zijn toegevoegde milieuwaarde heeft.

Uiteindelijk wordt het rijden met onze betrekkelijk zuipende auto's een onbetaalbare hobby alleen weggelegd voor de rijke elite. :wink: dus het sterft vanzelf wel uit. In mijn liberale geest zou ik dan ook zeggen : het heeft zijn beloop wel. De markt in de fossiele brandstoffen zorgt vanzelf wel voor een ommekeer.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 20 jun, 2008 13:14

esalet schreef:
Wat is trouwens cradle to cradle?

Er wordt denk ik bedoelt cradle to the grave, oftewel van de wieg tot het graf.
Productie tot recycling ... :badteeth1:

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » vr 20 jun, 2008 13:21

ok, ik begin een beetje toonzettend, maar het is de bedoeling om een genuanceerd verhaal ervan te maken.

ctradle to cradle wil zeggen dat een product van grondstof tot aan sloop of demontage of wegwerpen van het product gevolgd wordt en dat het als ware terug komt in de productie cyclus van eventuuel nieuwe producten.
hip woord voor gecontroleerd recyclen zeg maar.

mijn eigen milieu visie:
uit oogpunt voor onze wereld nog nooit gevlogen, en ben dat ook niet van plan om dat te gaan doen!
ik eet hooguit 1x in de week vlees, meer is totale vernietiging van kostbare voedingsstoffen en grondstoffen, de de mens heeft die niet nodig om te leven
in mijn werk worden de kleinste delen metaal van welke aard dan ook weer voor andere dingen gebruikt tot het echt OP is. soms is een nieuw stuk pakken van het schap makkelijker, strookt niet met mijn gevoel!
geeft een beetje weer dat het milieu voor mij een belangrijk item is.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 20 jun, 2008 13:35

En daar licht dan ook het grote probleem van het hele verhaal.

Iemand die in een elektrische auto veel rijdt, maar wel vier maal per jaar met het vliegtuig naar zijn vakantie bestemming vliegt, elke dag vlees eet en verder het milieu aan zijn laars lapt.

Kan dus veel meer vervuilen dan iemand die dit alles niet doet, maar wel met z'n tweetakt DKW naar zijn werk rijdt.

Daarom hoeft de berekening niet gedaan te worden, aangezien de overheid dit ook al weet en de papieren die ik laatst gelezen heb betreffende de km heffing, er ook zo naar oldtimers gekeken gaat worden.

In het ergste geval zou de km heffing voor oldtimers wat hoger 'kunnen' uitkomen, maar handhaving zou duurder uitvallen.

(vergeet ook niet dat moderne motoren meer vervuilen dan moderne auto's)

Dit neemt niet weg, dat ik mijn tweetakt motor vandaag verkocht heb, omdat ik er de laatste jaren toch geen gebruik van gemaakt heb.
Maar ook met deze 'stinker' de weg niet meer op wil.
Ik heb nog wel gekeken of er een injectie voor te koop was, helaas voor mijn model niet en de rest is een niet rendabel verhaal.

Dus de enge oplossing is CO2 verbruik op de bon, zijn je bonnen op, dan mag je niets meer.
Theoretisch leuk, maar de wereld zit zo makkelijk niet in elkaar ... :depressed:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 20 jun, 2008 15:18

GHIA schreef:Dus de enge oplossing is CO2 verbruik op de bon, zijn je bonnen op, dan mag je niets meer.
:roll: zelfs niet meer naar de plee?? :shock:

Maar even :wink: , ik sluit me bij alle genuanceerde berichtgeving hierboven aan.
Enneh....nooit gevlogen uit principe....Respek :headbang3:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 20 jun, 2008 20:35

Maar die is weer stukken hoger bij een diesel...

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » vr 20 jun, 2008 20:37

esalet schreef: Enneh....nooit gevlogen uit principe....Respek :headbang3:
Telt hoogtevrees ook ... :oops:

carelson
Geregistreerd lid

Bericht door carelson » vr 20 jun, 2008 20:55

Die hele politiek interesseert mij 3 keer geen reet.
Als ik SP stem krijg ik via een U bocht een kontkruiper als Bos op mijn dak.
Van het weekend lekker Trabi fahren :lol:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 20 jun, 2008 23:13

carelson schreef:Die hele politiek interesseert mij 3 keer geen reet.
Als ik SP stem krijg ik via een U bocht een kontkruiper als Bos op mijn dak.
Van het weekend lekker Trabi fahren :lol:
Subtiel......

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » za 21 jun, 2008 13:15

Er wordt hier wel erg bekrompen gekeken. Niet vleeseters eten vaak rijst. Voor de verbouwing van rijst worden oerbossen gekapt... Drink je graag thee? Ook daar zijn oerbossen voor gesneuveld. Beide partijen zijn slecht voor het milieu. De enige goede oplossing? De mensheid uitroeien maar daar zijn we zelf al mee bezig.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 21 jun, 2008 13:25

Ulwembu schreef:Er wordt hier wel erg bekrompen gekeken. De enige goede oplossing? De mensheid uitroeien maar daar zijn we zelf al mee bezig.
Over bekrompen gesproken, je laatste opmerking getuigd nu ook niet bepaald van een wijde blik :D

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » za 21 jun, 2008 14:12

Misschien niet wijd maar wel de enige oplossing voor het probleem. Niet dat ik zelf vooraan ga staan uiteraard ;)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 21 jun, 2008 15:22

esalet schreef:
GHIA schreef:Dus de enge oplossing is CO2 verbruik op de bon, zijn je bonnen op, dan mag je niets meer.
:roll: zelfs niet meer naar de plee?? :shock:

Maar even :wink: , ik sluit me bij alle genuanceerde berichtgeving hierboven aan.
Enneh....nooit gevlogen uit principe....Respek :headbang3:
Vliegen is op zich nog niet zo slecht. Echter, het probleem is dat men eerder verder weg gaat, omdat dat door het vliegen tot de mogelijkheden is gaan behoren. Máár, stel dat je de afweging maakt tussen het met de auto naar Spanje rijden en het met het vliegtuig daarheen gaan, dan kan het met het vliegtuig gaan zelfs nog beter zijn voor het milieu. Immers is per persoon de CO2-uitstoot kleiner dan in een auto.

Plaats reactie