welke schokbrekers saab 95 v4 1976

1967-1980
Plaats reactie
mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

welke schokbrekers saab 95 v4 1976

Bericht door mailmichiel » zo 06 jul, 2008 20:49

Zag vandaag, toen ik onze eigen 95 inhaalde (met mijn 99 :-), dat het voorwiel nog al stuitert. Had het al in het stuur gevoeld en dacht aan een wielloodje. Maar dit lijkt toch meer op schokbrekers.

Volgens mij een eenvoudig klusje 4 x 2 moeren en dat is het ( en rubbers in de juiste volgorde en richting).

De vraag is welke schokbrekers hebben jullie voorkeur?

Merk en gas of olie? Tips voor goedkope verkooppunten?

Alvast dank.
Michiel

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: welke schokbrekers saab 95 v4 1976

Bericht door 72sonett3 » zo 06 jul, 2008 21:30

mailmichiel schreef:Volgens mij een eenvoudig klusje 4 x 2 moeren en dat is het.
Ja, 2 x 2 moeren, meer is het niet, maar ze kunnen nog wel eens goed vastzitten als het nog de originele schokbrekers zijn en nog nooit los geweest zijn.
De vraag is welke schokbrekers hebben jullie voorkeur?
Voor normaal gebruik; gewoon standaard... Monroe b.v.
Tips voor goedkope verkooppunten?
Saabclub.nl heeft KYBs voor 45 euro/st
Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 06 jul, 2008 22:58

Voor normaal gebruik; gewoon standaard... Monroe b.v.
Ik heb Monroe's gewoon bij de automaterialenzaak gekocht. Ongeveer even duur als die van de Club. Ze hebben ze binnen 24 uur, ze zijn op voorraad in Nederland (tenminste, in maart nog wel). Scheelt je alleen de reis naar Piershil of de verzendkosten.

Er zitten nieuwe rubbers bij. Die moet je wel gebruiken natuurlijk! Ook even een beetje vet gebruiken (rubber-vriendelijk natuurlijk!) om ze makkelijk over de draadeinden te schuiven. Als het even kan ook nieuwe moeren gebruiken!

Als je een morgen een garagebrug mag gebruiken of huren, gaat het allemaal nog net wat sneller (en je kunt er beter bij als je kracht moet zetten).

Menno

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 07 jul, 2008 9:23

Vet of olie is bijna nooit rubber-vriendelijk.
In geval van montage van banden en bijv schokdemperrubbers dan ook alleen speciale bandenmontage"zeep" of doodgewoon afwasmiddel gebruiken (Dreft of eigenmerk maakt niet uit) om te voorkomen dat het rubber blijft bewegen (wat een groot deel van z'n functie opheft), gaat zwellen en vergaat.
Cornell

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 07 jul, 2008 22:52

In principe heb je gelijk over vet en rubber. Zou je ook rustig kunnen gebruiken. Dit: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -compound/ werkt dus wel; wordt door restaurateurs o.a. gebruikt om de carrosserie op een chassis te zetten. Vaak moeten daar rubber vulringen onder / tussen. Stond al op de plank voor de terugplaatsing van mijn TR carrosserie op het chassis. Kijk hier: http://s211.photobucket.com/albums/bb315/TR3A1959/ maar voor foto's (met name pagina 7, 8 en 9 van het album).

Menno

thomkins
Geregistreerd lid

schokbrekers saab 96

Bericht door thomkins » do 10 jul, 2008 19:44

ik verving onlangs de schokbrekers onder mijn 96 voor Monroes, k moet zeggen dat maakt niet zon groot verschil, bovendien bleken de oude nog prima te werken, mocht je belangstelling hebben bel dan maar even 071 5761287

Plaats reactie