nokkenas

1967-1980
Plaats reactie
Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 01 sep, 2008 10:27

Hoe installeer je trouwens een nokkenas?
Er zijn speciale hulpstukken die je op de voorzijde van de nokkenas monteerd. Deze kun je dan stevig vasthouden en de nokkenas voorzichtig naar binnen plaatsen. Als je dit maar eenmalig doet (?) dan moet je de nokkenas goed vasthouden op de plaats waar het tandwiel komt (of hier een draadeind in zetten, welke je kunt vasthouden).
Breng het geheel voorzichtig naar binnen en zorg ervoor dat de nokken de lagers niet beschadigen.
Voor plaatsing je nokken van een nieuwe as invetten met speciaal molybdeen vet. Bij een nieuwe as horen nieuwe nokvolgers. Laat de motor de eerste 10 minuten ca 2000 toeren draaien voor een goed inloop proces. Dus gelijk op toeren voor de benodigde olie smering. Doe je dit niet, dan kan er beschadiging optreden van de nokken en nokvolgers.

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 01 sep, 2008 11:33

in ieder geval een gebruikte nokkenas plaatsen
Waar komt deze uit of weg? Meet in ieder geval alle nokhoogtes op met een schuifmaat en vergelijk de waarden met elkaar. Als deze nagenoeg gelijk zijn, dan zal de as nog wel geod zijn. Als je grote afwijkingen constateerd, dan moet je je afvragen of je deze wel wilt plaatsen.

Ga tevens de nokvolgers beoordelen op de onderzijde (slijtage van de bodem), gebruik een winkelhaak om de vlakheid van de bodem te controleren. Qua stoterstangen (wel controleren of ze nog goed recht zijn)ben ik niet zo bang, maar ook dezen op top en bodem voorzien van een "likje" moly vet.
een stuk massief rond ijzer afdraaien zodat er een borst ontstaat waar het lager tegenaan ligt en het lager daarmee op z'n plaats duwen?
Aluminium is ook OK en makkelijker te bewerken. Zorg in ieder geval dat je oliegaatje goed komen te zitten. Oliekanalen goed schoon gemaakt?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 01 sep, 2008 12:41

melle zijlstra schreef:Iemand nog een idee over typebepaling?
De aanduiding 7.2, 7.6, 8.1 etc heeft te maken met de lifthoogte van de kleppen. Als je de grootste en de kleinste diameter van de nokken meet, met een schuifmaat, en die van elkaar aftrekt heb je de nokhoogte. Als je de nokhoogte vermenigvuldigt met de 'hefboomfactor' van de tuimelaars (van de V4 is dat +/- 1,4) dan heb je de maat voor de indrukking van de kleppen.

De '7.2' aanduiding lijkt mij niet de aanduiding voor de nokhoogte in mm, dan zou het verschil maar 0,9 mm zijn, dat schiet niet op...

http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_2/Ch2Pg6.htm

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 01 sep, 2008 12:42

daarna loopt er iets tegen iets anders aan
Controleer even of er een klep blijft hangen, dit wil nog wel eens gebeuren. De zuiger komt dan tegen de klep en wil niet verder.
Persoonlijk ben ik er een voorstander van om een onbekend blok geheel te demonteren en te controleren (het is toch je hobby niet? :wink: ).
Investeer in een complete pakkingset en je krijgt op deze manier een betrouwbaarder blok terug..........

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 01 sep, 2008 13:38

De '7.2' aanduiding lijkt mij niet de aanduiding vor de nokhoogte in mm
Lijkt mij wel, 7,2 x 1,4 = een lifthoogte van de klep van ca 10mm. Dit klopt toch?

Het verschil tussen de zijkanten van de nok en de nokhoogte is m.i. wel het cijfer wat je moet hebben. Van een oude, standaard nokkenas heb ik dit even snel gemeten: 6,5mm (paar tienden afgesleten?).

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 01 sep, 2008 21:52

Tjeho schreef:Lijkt mij wel, 7,2 x 1,4 = een lifthoogte van de klep van ca 10 mm. Dit klopt toch?
Weet ik niet... nooit gemeten...
Van een oude, standaard nokkenas heb ik dit even snel gemeten: 6,5 mm (paar tienden afgesleten?).
Volgens Haynes 95/96 V4 blz 14; cam lift = 6,490 mm, dat klopt dus op 0,010 mm... Een standaard nokkenas is dan een 6.5?

Ik heb er een oude kleptuimelaar bijgepakt en opgemeten;
- afstand klepsteelkant tot binnenkant asgat = 23 mm
- asgas = 20 mm
- afstand binnenkant asgat - klepstoterkant = 14 mm
De hefboomfactor is dan (23+20/2)/(14 + 20/2) = 33/24 = 1,375 dus de kleppen worden standaard 6,49 x 1,375 = 8,92 mm ingedrukt.
Bij een 8.4 nokkenas zou dat dan 8,4 x 1,375 = 11,55 mm zijn?

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit verschil van ca 3 mm zo veel effect heeft... hoewel, in combinatie met grotere kleppen wordt de doorstroomopening toch groter, en in de werktuigbouw is 0,1 mm al een heleboel...

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 01 sep, 2008 22:29

De hefboomfactor is dan (23+20/2)/(14 + 20/2) = 33/24 = 1,375 dus de kleppen worden standaard 6,49 x 1,375 = 8,92 mm ingedrukt.
Bij een 8.4 nokkenas zou dat dan 8,4 x 1,375 = 11,55 mm zijn?
Lijkt mij heel aannemelijk........

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 01 sep, 2008 22:32

Die 2,63mm is wel een vergroting van bijna 30% t.o.v. de oorspronkelijke opening. Tel daar als je grotere kleppen monteert de extra klepomtrek bij op (wis- en natuurkundigen onder ons, rekent u dit eens uit voor de formuleonbenullen zoals ik :wink: ) en je komt zomaar op een misschien wel in totaal zo'n 50% grotere doorstroomopening; toch niet om te verwaarlozen lijkt mij.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 01 sep, 2008 23:11

Ik zie nu dat in Haynes op blz 15 staat; valve lift = 9,7 mm, daarmee komt de hefboom op 9,7/6,49 = 1,49 blijkbaar heb ik toch niet helemaal goed aan die tuimelaar gemeten... :(
Alex B schreef:...wis- en natuurkundigen onder ons, rekent u dit eens uit voor de formuleonbenullen zoals ik...
Ik ben geen wis- of natuurkundige, maar wat cijferen vind ik evengoed wel leuk;

Code: Selecteer alles

standaard      grotere klep + 8.4 nokkenas
klepdiam	     37            42      mm  (5 mm groter dan standaard inlaatklep)
klepomtrek	  116,24        131,95   mm  (= 2 x pi x diam)
hefhoogte	     9,70         12,52   mm  (standaard, resp 8,4 x 1,49)
doorstroomopp.	1127,52	   1651,48 mm2 (= klepomtrek x hefhoogte)
en je komt zomaar op een misschien wel in totaal zo'n 50% grotere doorstroomopening; toch niet om te verwaarlozen lijkt mij.
Van 1127 naar 1651 mm2 is ca = 46% meer. Niet gek geschat voor een formuleonbenul... :)

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » ma 08 sep, 2008 21:43

In de tussentijd heb ik het blok maar schoongemaakt (niet zo grondig als sommigen onder ons dat doen, maar ik vind 'm eerst schoon genoeg).
Als gevolg van niet goed schoon maken (binnenzijde, metname olie kanalen) kun je wachten op nieuwe ellende. De "shit" die zich verzamelt in de kanalen kan wederom een verwoestende werking hebben op de lagers en astappen.

Plaats reactie