remmen
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
-
wlkts
- Geregistreerd lid
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
Naast de genoemde bandenspanning zou ik het in eerste instantie ook aan de linkerzijde zoeken. Naast de remklauw (stroef vanwege roest, versleten blokjes vanwege blijven hangen) komt soms ook de flexibele remslang om de hoek kijken. Als deze behoorlijk oud is, dan kan de slang aan de binnenzijde dicht gaan zitten. Hoe dan ook, bij de oldtimers moeten de remmen altijd 100% zijn. Ik zou alle 2 zijden goed bekijken (klauwen demonteren en voorzien van nieuwe rubbers en ATE rempasta), als de flexibele slangen al oud zijn zou ik deze ook vervangen.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

ik vermoed dat het aan de achterremmen mankeert. Afgelopen zaterdag geprobeerd op onverhard hard te remmen en dan heb je gelijk de hele weg nodig om op de baan te blijven. Rechts achter blokkeerde hij terwijl er linksachter niets gebeurde. Nu heb ik even geprobeerd om de achterremmen bij te stellen maar het vierkante nokje zit muurvast. Wat voor gereedschap gebruiken jullie voor dat nokje?
ik denk dat ik de achtertrommels eraf moet halen en deze helemaal moet aanpakken. Met de handrem krijg ik hem bij 20 of 30 km/h ook al niet geblokkeerd.
ik denk dat ik de achtertrommels eraf moet halen en deze helemaal moet aanpakken. Met de handrem krijg ik hem bij 20 of 30 km/h ook al niet geblokkeerd.
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
Zo te lezen is dit knap mis. Regel in ieder geval 2 nieuwe wielcilinders (voor li + re). Op het vierkante nokje past soms de achterzijde van een kleine dop (van een doppendoos). Las hier een stang aan en je hebt een perfecte sleutel om dit af te stellen. IMAL of WD 40 gebruiken om de zaak los te weken.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Als hij niet vast zit werkt een 8 mm steeksleutel, anders een engelse sleutel en een hoop kruipolie. Het nokje wel zowel links als rechtsom draaien helpt ook om de draad weer gangbaar te maken zodra er een beetje beweging in komt.v4 hans schreef:...het vierkante nokje zit muurvast. Wat voor gereedschap gebruiken jullie voor dat nokje?
Die dop van Tjeho is ook een goede...
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Had ik niet gedacht dat het in de achterremmen zou zitten. Ik heb zelf waarschijnlijk een tijdje zonder remmen rechtsachter gereden door een verstopt remslang. Pas toen de wielremcilinder linksachter lek was, viel het me op.
Hier nog een foto van de rem rechtsachter na het vervangen van de wielremcilnder en de remschoenen.

Hier nog een foto van de rem rechtsachter na het vervangen van de wielremcilnder en de remschoenen.

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Nee, ik ook niet...Sadelrûker schreef:Had ik niet gedacht dat het in de achterremmen zou zitten.
Bij de laatste APK van de ´77 96 werd deze afgekeurd omdat de (hand)rem linksachter helemaal niets meer deed. Ik had niets gemerkt van scheeftrekken bij het remmen maar de keurmeester zei dat er remolie onder uit de remtrommel kwam en na verwijderen van de remtrommel was het wel duidelijk; één grote vette remoliezooi door een lekke wielremcilinder...
Ik heb nieuwe rubbertjes gehaald bij Hofman (voor een 17 mm remzuiger van een MG, die zaten er al op), de remschoenen schoongemaakt met remmenreiniger en een roterende staalborstel op de boormachine en daarna de boel weer in elkaar gezet... ---> APK OK
Achteraf realiseerde ik me dat ik het had kunnen weten omdat het remolieniveau erg laag stond en ik al een keer had bijgevuld, maar ik dacht dat dat van versleten remblokjes kwam.
Van scheeftrekken heb ik dus niets gemerkt, volgens mij doen de achterremmen ook niet zoveel, ook niet met grotere zuiger/cilinderdiameter.
-
Sadelrûker
- Geregistreerd lid
Ja dat denk ik nu ook.
Ik heb eigenlijk een hekel aan remmen en probeer zoveel mogelijk met de vrijloop uit te rollen zonder te remmen. Beetje het pedaal aantikken als het echt nodig is.
Maar ik realiseer me nu dat je dan niet zo gauw merkt dat er iets aan de remmen mankeert. Tsja en dan moet je plots een keer flink in de remmen...
Ik heb eigenlijk een hekel aan remmen en probeer zoveel mogelijk met de vrijloop uit te rollen zonder te remmen. Beetje het pedaal aantikken als het echt nodig is.
Maar ik realiseer me nu dat je dan niet zo gauw merkt dat er iets aan de remmen mankeert. Tsja en dan moet je plots een keer flink in de remmen...
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Ik heb deze een keer gekocht.Nu heb ik even geprobeerd om de achterremmen bij te stellen maar het vierkante nokje zit muurvast. Wat voor gereedschap gebruiken jullie voor dat nokje?
http://cgi.ebay.co.uk/Brake-Adjuster-Sp ... 638Q2em124
-
v4 hans
- Donateur (4x)

nou, allen bedankt voor de tips en tricks. Hij remt weer fantastisch.
De remmen voor heb ik wat bespoten met wd40 (alleen de houders) om hem gangbaar te maken. De blokken zagen er nog prima uit.
De rem links achter deed gewoon niet mee. Door dat kijkgaatje in de trommel gezien dat er nog voldoende voering op zat. Ik heb beide achterremmen alleen afgesteld. Het pedaal grijpt nu ook duidelijk eerder aan.
De remmen voor heb ik wat bespoten met wd40 (alleen de houders) om hem gangbaar te maken. De blokken zagen er nog prima uit.
De rem links achter deed gewoon niet mee. Door dat kijkgaatje in de trommel gezien dat er nog voldoende voering op zat. Ik heb beide achterremmen alleen afgesteld. Het pedaal grijpt nu ook duidelijk eerder aan.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

vervolg scheeftrekken deel 2:
Hij remde weer fantastisch echter nu trekt hij weer scheef. En dat nog harder dan voorheen.
gecontroleerd:
De voorremmen; zijn goed
achterremmen; zijn goed en afgesteld
het pedaal is hard en blijft hard.
het verklikker lampje in de km teller gaat niet branden, ook niet bij hard trappen.
voldoende remvloeistof, hij lekt geen remvloeistof.
zou dit aan het gescheiden remsysteem kunnen liggen en dan aan een lekkende hoofd-cilinder kunnen liggen? Hoe werkt dat dubbele systeem?
Hij remde weer fantastisch echter nu trekt hij weer scheef. En dat nog harder dan voorheen.
gecontroleerd:
De voorremmen; zijn goed
achterremmen; zijn goed en afgesteld
het pedaal is hard en blijft hard.
het verklikker lampje in de km teller gaat niet branden, ook niet bij hard trappen.
voldoende remvloeistof, hij lekt geen remvloeistof.
zou dit aan het gescheiden remsysteem kunnen liggen en dan aan een lekkende hoofd-cilinder kunnen liggen? Hoe werkt dat dubbele systeem?