rembekrachtiger 96 1972

1967-1980
Plaats reactie
Frank schetters
Geregistreerd lid

rembekrachtiger 96 1972

Bericht door Frank schetters » za 13 sep, 2008 19:45

samen met een nieuwe weber carburateur, heb ik de vacuumslang van de rembekrachtiger vervangen.
in de oude slang zat een keerklep gemonteerd. in haynes is deze niet te vinden.
normaal zakt de rempedaaldruk als je de motor start, maar nu blijft de
pedaaldruk hard.
testrit wijst uit dat de remmen verder goed werken.
wat is de ideale electrode afstand bij gebruik van een pertronix en blauwe
bosch bobine.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 13 sep, 2008 20:05

De ideale afstand weet ik niet want die heb ik gelaten zoals ie was en dat fuctioneert heel goed. Mocht je je geroepen voelen tot testwerk met grotere afstanden laat hier dan vooral de uitkomsten weten.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: rembekrachtiger 96 1972

Bericht door 72sonett3 » za 13 sep, 2008 21:08

Frank schetters schreef:samen met een nieuwe weber carburateur, heb ik de vacuumslang van de rembekrachtiger vervangen.
in de oude slang zat een keerklep gemonteerd. in haynes is deze niet te vinden
De keerklep wordt wel genoemd, hoofdstuk 10.13-2
normaal zakt de rempedaaldruk als je de motor start, maar nu blijft de pedaaldruk hard.
De rembekrachtiging zou ook moeten werken zonder die keerklep, maar dan alleen bij draaiende motor.
Ook al heb je nu een weber gemonteerd, dat zou voor de rembekrachtiging niet uit hoeven maken, je kunt gewoon dezelfde ´adaptor plate´ gebruiken (met de vacuumaansluiting) die onder de Solex zat.

Frank schetters
Geregistreerd lid

rembekrachtiger

Bericht door Frank schetters » zo 14 sep, 2008 10:17

de originele fomoco adapter plate is gebruikt plus nieuwe pakking.

alleen de rechte vacuumaansluiting is vervangen door een haakse
i.v.m. plaatsgebrek weber-choke.

mijn vermoeden is dat deze adapter plate vroeger behoorlijk gelekt heeft,toen de fomoco gemonteerd was heb ik met remreiniger de
adapter ingespoten bij lopende motor. gevolg: motor sloeg af!

kan het zijn dat de rempedaaldruk nu is zoals ie moet zijn?????

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: rembekrachtiger

Bericht door 72sonett3 » zo 14 sep, 2008 10:50

Frank schetters schreef:kan het zijn dat de rempedaaldruk nu is zoals ie moet zijn?????
Als de remmen werken is het OK, maar zoals je al beschrijft moet, als je de motor start met ingetrapt pedaal, het pedaal nog wat wegzakken zodra de motor loopt. Als dat niet het geval is en je hebt altijd een hard pedaal, dan is waarschijnlijk het membraan in de rembekrachtiging lek. Dan helpt alleen vervangen.
Als het membraan lek is zuigt de motor ook valse lucht aan, zeker op het moment dat je remt, dat maakt het mengsel ook armer.

Als de motor uit is, moet je nog een keer of 4-5 met een zacht pedaal kunnen remmen, dan is het restvacuum 'op' en wordt het pedaal hard. Dat verschil is duidelijk te merken.
Als alleen de keerklep niet goed meer werkt, is er meteen geen vacuum meer als de motor stopt en is het pedaal ook meteen hard.

Plaats reactie