Wat is dit voor lampje?

1967-1980
Sadelrûker
Geregistreerd lid

Wat is dit voor lampje?

Bericht door Sadelrûker » ma 03 nov, 2008 22:14

Ik heb in mijn 95V4 het schutbord laten lassen en de lasnaden afgekit. Om er goed bij te kunnen heb ik het dashboard helemaal losgehaald.

Bij het terug monteren van alle stekkertjes en lampjes houd ik een lampje over dat ik niet kan plaatsen:

Afbeelding

Ik dacht em ergens in de radio te steken, maar daar is geen plek. De gele draad zit op zekering 1 "Extra ausrüstung" en zekering 8 " Instrument rückfahrlicht".
In het elektrisch schema in Haynes zit er helemaal niks op zekering 1, dus daar wordt ik niet wijzer van. Normaal kan het lampje toch nooit gaan branden, want dan moet er 12V spanningsverschil tussen zekeringen 1 en 8 staan.
Omdat ik beroepsmatig een obsessie heb voor lampjes vraag ik me toch af waar dit voor is.
Iemand een idee?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 03 nov, 2008 22:21

Bruine en gele draad aan een dergelijk lampje is bij de SAAB 900 Classic van de asbak verlichting, maar of
dat bij een SAAB 95 ook zo is?? :roll:

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » ma 03 nov, 2008 22:25

nee asbak wordt niet verlicht in het donker moet je dus mikken, dit kun je compenseren door een klokje te monteren waar normaliter type logo inzit :lol: wellicht is lampje daar ooit voor geweest? of heeft jouw 95 al een fasten seatbeltlampje ipv een sigarettenaansteker?(hoort die daar misschien in) :?

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » ma 03 nov, 2008 22:41

geert1 schreef:nee asbak wordt niet verlicht in het donker moet je dus mikken, dit kun je compenseren door een klokje te monteren waar normaliter type logo inzit :lol: wellicht is lampje daar ooit voor geweest? of heeft jouw 95 al een fasten seatbeltlampje ipv een sigarettenaansteker?(hoort die daar misschien in) :?

Dat is goed nieuws, want ik heb de klokverlichting gemaakt, dus hoef ik niet meer te mikken. :naughty:

IK heb inderdaad een fasten seatbelt ipv een sigarettenaansteker. Moet ik dan eens omwisselen, een aansteker is veel nuttiger. :twisted:

Ik zal nog eens naar die fasten seatbelt kijken. Er leek niet zo'n lampje in te passen, aan de achterkant alleen twee koperen kontakten om een stekkertje in te steken.... Maar misschien mis ik dan nog iets van behuizing .

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 04 nov, 2008 0:10

Mijn ´77 96 heeft inderdaad een bruine en gele draad op het fasten seat belt lampje zitten. Op zekering 1 zit de achterruitverwarming.

Voor de verlichting van het klokje moet je een extra draad aftakken van een lampje van de dashbordverlichting. Voor het lampje zelf is er al een blauw draadje aanwezig.

Alleen de USA uitvoering an de 95/96 had standaard een sigarettenaansteker en een klokje.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » di 04 nov, 2008 0:27

huh? dan ga ik de aankoopbon eens nakijken of mijn opa bijbetaald heeft voor die "opties" :roll:

is nieuw geleverd met klokje en sigarettenaansteker, maar die sigarettenaansteker is toch standaard? :oops: (bij mij gaat even het licht uit :-S+ :freak:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 04 nov, 2008 0:37

geert1 schreef:...nieuw geleverd met klokje en sigarettenaansteker, maar die sigarettenaansteker is toch standaard?
Nee, zoals gemeld; alleen in de USA versie van de 95/96.

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » di 04 nov, 2008 0:46

net even moeders gebeld die sigarettenaansteker is niet als extra betaald, klokkie ook niet wellicht niet op de rekening vermeld... (onder de tafel betaald :naughty: :naughty: )?

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » di 04 nov, 2008 1:07

72sonett3 schreef:Mijn ´77 96 heeft inderdaad een bruine en gele draad op het fasten seat belt lampje zitten. Op zekering 1 zit de achterruitverwarming.

Voor de verlichting van het klokje moet je een extra draad aftakken van een lampje van de dashbordverlichting. Voor het lampje zelf is er al een blauw draadje aanwezig.

Alleen de USA uitvoering an de 95/96 had standaard een sigarettenaansteker en een klokje.
Dan zal het wel van de fasten seatbelt zijn. De koperen lipjes achter het "fasten seatbelt" venstertje zullen wel bedoeld zijn om de behuizing van het lampje in te klemmen.

Nu voor mij de uitdaging om het systeem weer werkend te krijgen 8)
Is het bij iemand bekend hoe dit werkt? Ik heb wel wat kabeltjes ergens op de vloer liggen, die moet ik dus ergens aan koppelen.

Werkt het puur op het contact en het sluiten van de klippan of zit er nog een sensor in de zitting die waarneemt of de stoel in gebruik is. Ik denk het eerste, want volgens mij heb ik alleen aan de bestuurderskant een aansluiting. Daar loopt ook nog ergens de stoelverwarming, denk ook alleen bestuurder.
Heeft iemand een aansluitschema van de fasten seatbelt?

De verlichting van het klokje heb ik precies gemaakt zoals je beschrijft, er is trouwens ook nog een verbinding naar aarde nodig. Dit bleek uit mijn test. Verbaasd me een beetje, omdat bij be dashboardverlichting geen aparte aarde nodig is. Ik neem dan aan dat de behuizing van de snelheidsmeter geaard is, maar de behuizing van het klokje niet.
Klokje loopt nog niet, maat daar is wel een topic over zag ik.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 04 nov, 2008 1:40

Sadelrûker schreef:Dan zal het wel van de fasten seatbelt zijn. De koperen lipjes achter het "fasten seatbelt" venstertje zullen wel bedoeld zijn om de behuizing van het lampje in te klemmen.
Ik heb er geen koperen lipjes achter zitten... het fasten seat belt lampje zit in net zo een plastic houder als voor het richtingaanwijzerlampje, maar dan met een rood venstertje met tekst ipv een groen met pijltjes.
Nu voor mij de uitdaging om het systeem weer werkend te krijgen
Is het bij iemand bekend hoe dit werkt?
Van het lampje loopt een kabel naar het op de vloer bevestigde deel van de riemen, daar zit een schakelaartje in die naar massa schakelt als de riem niet vast zit. Onder de passagierstoel zit bovendien een schakelaar met een kettinkje die voorkomt dat het lampje aan gaat als er niemand in de stoel zit.
De verlichting van het klokje ... er is trouwens ook nog een verbinding naar aarde nodig.

Mijn klokje doet het zonder een extra aarde aansluiting...
Verbaasd me een beetje, omdat bij be dashboardverlichting geen aparte aarde nodig is.
Precies... misschien dat de beugel die het klokje op zijn plaats houdt wat geoxideerd is en daardoor geen contact maakt met de achterkant van het dashbord.
Klokje loopt nog niet, maat daar is wel een topic over zag ik.
Ja, dat gebeurd vaak, maar als je geluk hebt is dat al te verhelpen door alleen de smeltzekering in het klokje opnieuw te solderen.

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » wo 05 nov, 2008 1:17

De beugel van het klokje kan best gecorrodeerd zijn ja....

Uh oh, het fasten seatbelt program is dus nog geavanceerd: ook met passagierdetectie :jumper1:
Dat wordt nog een leuke puzzel.... :jumper2:

Heb eens in de blauwe Haynes van de 90, 99 en 900 zitten bladeren en als ik het goed heb is het aansluitschema vergelijkbaar met dat in de 99. Bij de 99 lijkt ook de thermostaat voor de stoelverwarming in het circuit te zitten?

Nog iets curieus; ik zoek in mijn werkplaatshandboek naar de fasten seatbelt en daar komt ie vanaf MY76 pas in beeld. Nu is mijn 95V4 van 1975 met 3e bankje, dus dacht ik MY75..... :-S+

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 05 nov, 2008 9:37

Sadelrûker schreef:Nog iets curieus; ik zoek in mijn werkplaatshandboek naar de fasten seatbelt en daar komt ie vanaf MY76 pas in beeld. Nu is mijn 95V4 van 1975 met 3e bankje, dus dacht ik MY75.....
Vanaf ±juli/augustus 1975 werd het modeljaar 1976 al geleverd, net als met bijna alle SAAB's het geval is dat
het nieuwe modeljaar in ±juli/augustus het jaar voorgaande aan het modeljaar ingaat. :idea:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 05 nov, 2008 11:37

Sadelrûker schreef:... Bij de 99 lijkt ook de thermostaat voor de stoelverwarming in het circuit te zitten?
Niet hetzelfde circuit, maar voor de stoelverwarming in de passagierstoel heb je wel een detectie nodig; de verwarming hoeft niet aan als er niemand in de stoel zit, vergelijkbaar met het fasten seatbelt lampje.

De 95/96 heeft geen pass. stoelverwarming, dus daarvoor ook geen kettingschakelaartje onder de stoel nodig, zoals wel in de 900 (zelfs twee dus in de 900; één voor de riemen en één voor de stoelverwarming).

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 05 nov, 2008 22:21

Mijn 96 van maart 1975 heeft automatische gordels en een lampje. Zou de invoering van dit soort gordels geleidelijk zijn gegaan?

Alex

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » wo 05 nov, 2008 22:57

De900C-GAS schreef: Vanaf ±juli/augustus 1975 werd het modeljaar 1976 al geleverd, net als met bijna alle SAAB's het geval is dat
het nieuwe modeljaar in ±juli/augustus het jaar voorgaande aan het modeljaar ingaat. :idea:
Dacht ik ook :wink:
Datum kenteken deel I is 1juli 1975
Ik heb een derde bankje, dus ik zou zeggen type MY75
Vanaf 75B (d.i. MY76?) is het derde bankje weg.

Kan ook zijn dat mij werkplaatshandboek abuis is, dat was het ook met de draden aan het contact.
Tja het is een Duits boek en sinds wanneer hebben Duitsers verstand van auto's? :twisted:

Plaats reactie