druklagerarm eruit pakken??

1967-1980
ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

druklagerarm eruit pakken??

Bericht door ammolenaar » zo 16 nov, 2008 18:59

Hallo

Ben bezig met de koppeling te vervangen. Ik zie dat het schudden bij het optrekken wordt veroorzaakt doordat het bovenste gat van de druklagerarm is uitgelubberd. Ik heb de arm losgemaakt van het armpje van de hulpcilinder en de torsieveer verwijderd. Er ontstaat echter te weinig ruimte boven of onder de as van de arm om deze eruit te pakken. Dit eruit pakken moet toch kunnen zodat ik deze op de werkbank kan dichtlassen??

Andy

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: druklagerarm eruit pakken??

Bericht door 72sonett3 » zo 16 nov, 2008 19:51

De kunt de gaffelarm helemaal losmaken van de verticale as door het stiftje er uit te tikken (gaat wat moeilijk door de hoek, maar het kan...).
Je kunt dan de as er uit schuiven en de gaffelarm komt helemaal vrij.

Afbeelding

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ammolenaar » zo 16 nov, 2008 20:32

Hey Martin,

Bedankt weer. daar was ik niet opgekomen. In haynes en saabnl.nl kon ik het niet vinden. Ik dacht dat met het stiftje op saabnl het tonnetje bedoeld werd waarmee de arm van de hulpcilinder aan de druklagerarm vastzit.
Morgen bij daglicht ga ik het proberen en vervolgens op zoek naar iemand met een lasapparaat om het gat deels weer dicht te lassen.

Ik lees ook iets over de druktafel die gelijk moet vallen op saabnl:
controleer of de druktafel vlak ligt met de bovenkant van de drukgroep! Voeg zo nodig vulplaatjes toe onder de 6 bevestigingsboutjes, tussen de drukgroep en het vliegwiel.
Wat wordt precies bedoeld met de druktafel??

gr.
Andy

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 16 nov, 2008 20:44

ammolenaar schreef:Wat wordt precies bedoeld met de druktafel??
Dat is die 6-hoekige plaat met 3 armen er onder, in het midden van de drukgroep, waar het druklager tegenaan komt.

Hier uiterst links op het plaatje;
Afbeelding

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ammolenaar » zo 16 nov, 2008 22:07

aha dat is dus de druktafel. Heb net toch nog geprobeerd het stifje eruit te tikken. Gelukt!! Ik heb alleen de motor uitgebouwd. De verticale as moet naar onderen toe worden weggepakt. Daar is nu geen ruimte voor onder de versnellingsbak. Moet ik die nu toch nog uitbouwen??

Andy

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 16 nov, 2008 22:55

ammolenaar schreef:...De verticale as moet naar onderen toe worden weggepakt. Daar is nu geen ruimte voor onder de versnellingsbak. Moet ik die nu toch nog uitbouwen??
Je kunt de versnellingsbak ongestraft een cm of 10 omhoog drukken met een garagekrik eronder. Misschien dat dat net genoeg ruimte geeft om de as genoeg te laten zakken.

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ammolenaar » di 18 nov, 2008 0:34

Op basis van jullie verhalen toch maar besloten om de bak er ook nog uit te halen. Viel wel mee en het in elkaar zetten van het bloken de bak is een stuk simpeler zo. Vanmiddag de boel teruggezet. Voor mij een eerste keer en dat ging dus niet zo rap. Aandrijfas rechts er eerst in gefrummeld. Daarna op zoek met de bak naar het gat waar het achterste piefje in moet vallen. Lastig omdat het zicht hierop er niet is. Eindelijk gevonden en vervolgens de linkeras er geprobeerd in te krijgen. Knalde de bak weer achter uit zijn piefje en konden we die weer gaan zoeken. Uiteindelijk de linkeras erin gekregen door het T-stuk er verticaal in te duwen. Viel natuurlijk het tonnetje eraf maar ik had mazzel.......de naaldlagers bleven zitten. Enfin na twee uur zit de motor weer op zijn plek en was het stikkedonker. Vrijdag ben ik vrij en ga de boel verder af monteren. Ik laat het resultaat nog weten.

Andy

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 18 nov, 2008 1:23

ammolenaar schreef:op zoek met de bak naar het gat waar het achterste piefje in moet vallen. Lastig omdat het zicht hierop er niet is
Je kunt ook eerst een lang (ca 20 cm) draadeind achter in de bak draaien, daarmee kun je de bak van wat grotere afstand in de achterste steun steken. Als de bak er in zit, draai je het draadeind er van binnenuit weer uit en vervang je het door de originele bout.
Je moet van te voren even de losse belvormige volgring en de dwarssteun achter op de baksteun vastzetten met masking tape o.d.
melle z schreef:Tip voor de volgende keer...
Maak de onderste fuseekogels los, kantel de wielen naar buiten (ze draaien dan om de bovenste kogels) en zet ze in die strand vast met blokken o.d. Op deze manier komen de aandijfassen ook verder naar buiten en kan je de bak+motor probleemloos plaatsen en later de aandijfassen weer (horizontaal) in de klossen steken... zet de voorkant van de auto wel eerst op steunen natuurlijk...

jota
Geregistreerd lid

versnellingsbakvork

Bericht door jota » di 18 nov, 2008 19:29

Voor de volgende keer....de bak alleen losmaken achter het gaspedaal komt hij uit het ophangrubber en kun je de as precies ver genoeg laten zakken. Ik haal de bakken er altijd uiit zonder de fuseekogels te lossen. is wel even gepruts, maar kan precies.

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ammolenaar » di 18 nov, 2008 23:21

Ja ik had ook de fuseekogels laten zitten en met het stuur gedraaid om iets meer ruimte te krijgen bj de klossen/assen. Ging best makkelijk. Alleen het terugplaatsen van de bak was lastig omdat het zicht op het piefje van de bak weg valt. De assen ging er uiteindelijk na het zoeken van de juiste vorm er goed in. Bij de laatste as het T-stuk verticaal gehouden en mijn vinger onder het onderste tonnetje gehouden om te voorkomen dat hij eraf valt. Maatje met een klos hout bij de startmotor het blok iets weggeduwd waarna ik de linkeras er makkelijk in kon leggen.
Ik hoop dat het weer even genoeg is zo want echt leuk klusje was het niet.

Andy

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ammolenaar » di 25 nov, 2008 0:22

Alles teruggemonteerd en hij rijdt weer. Lekker hoor zo'n nieuwe koppeling. Moet nog een paar dingetjes doen. Ik had geen nieuwe uitlaatpakkingen voor handen en die moeten er toch tzt weer even nieuw in.
Verder heb ik geen idee meer waar de veer die aan het gashendelmechanisme zit bij het kachelhuis naar toe moet. Iemand die mij kan helpen met een foto of zo?? De motor loopt nu vrij hoog stationair omdat de veer er niet zit.

Andy

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 25 nov, 2008 0:43

ammolenaar schreef:Verder heb ik geen idee meer waar de veer die aan het gashendelmechanisme zit bij het kachelhuis naar toe moet...
Aan het deksel van het pignonlager op het stuurhuis zit een plaatje met een uitsparing, daar moet de veer ingehaakt worden.

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ammolenaar » wo 26 nov, 2008 10:04

ok Martin gevonden bedankt. Nu nog het gegeven dat de motorkap niet lekker sluit. Ik zag al in een ander topic dat ik de grill subtiel moet verplaatsen.
Andy

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 26 nov, 2008 22:34

72sonett3 schreef:
ammolenaar schreef:Verder heb ik geen idee meer waar de veer die aan het gashendelmechanisme zit bij het kachelhuis naar toe moet...
Aan het deksel van het pignonlager op het stuurhuis zit een plaatje met een uitsparing, daar moet de veer ingehaakt worden.
ik heb hem aan de koppelingcilinder zitten.
Het plaatje met uitsparing aan het stuurhuis mist mijn zesennegentig :D

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 27 nov, 2008 0:16

v4 hans schreef:ik heb hem aan de koppelingcilinder zitten.
Wat is het nat bij je koppelingscilinder... lekt er koelvloeistof uit de kachelkraan/thermostaat?

Plaats reactie