voorwielophanging
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
voorwielophanging
De voorwielophanging van mijn 96 begint (rechtsvoor) steeds meer herrie te maken op klinkerbestrating. Nu heb ik afgelopen zaterdag de onderste fuseekogel gedemonteerd, maar hier was niets mee aan de hand. De bovenste kogel slijt niet zo gauw en de stuurkogel heeft ook geen
speling.
Wie heeft er enig idee wat de oorzaak van het rammelen kan zijn ?
speling.
Wie heeft er enig idee wat de oorzaak van het rammelen kan zijn ?
-
op
- Donateur (4x)

Re: voorwielophanging
Ik gok op de fusees, daar kan je vaak niet zoveel aan zien. Als het alleen op klinkers gebeurt hoeft het niet te betekenen dat ze aan vervanging toe zijn.
Ben je lid van de saabclub? dan kan je naar de inspectiedag in zwijndrecht bij het rdw-keuringsstation. Bij de inspectie hoort dat de auto op trilplaten wordt gezet terwijl je zelf kan toekijken in de inspectieput.
Daar moet je dan de speling in de ophanging kunnen achterhalen. In ieder geval zijn er zeer ervaren saabmonteurs (vrijwillig op hun vrije dag) aanwezig.
De datum heb ik hier niet bij hand, misschien kan een van de anderen dat even doorgeven?
Ben je lid van de saabclub? dan kan je naar de inspectiedag in zwijndrecht bij het rdw-keuringsstation. Bij de inspectie hoort dat de auto op trilplaten wordt gezet terwijl je zelf kan toekijken in de inspectieput.
Daar moet je dan de speling in de ophanging kunnen achterhalen. In ieder geval zijn er zeer ervaren saabmonteurs (vrijwillig op hun vrije dag) aanwezig.
De datum heb ik hier niet bij hand, misschien kan een van de anderen dat even doorgeven?
-
op
- Donateur (4x)

Ik zie net dat de inspectiedag op 26 maart a.s. is, dus je moet snel zijn.
ik zelf ga proberen er nog tussen te komen voor m'n 96, tegenwoordig moet het op afspraak.
ik zelf ga proberen er nog tussen te komen voor m'n 96, tegenwoordig moet het op afspraak.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Lukte afgelopen donderdag al niet meer. Vol = vol.
Een 96 heeft geen fusees, maar 2 fuseekogels met daartussenin de wielnaaf. De onderste kogel kun je losmaken en uit de draagarm trekken. Om de bovenste te demonteren moet je de aandrijfas losmaken (denk ik).
Een 96 heeft geen fusees, maar 2 fuseekogels met daartussenin de wielnaaf. De onderste kogel kun je losmaken en uit de draagarm trekken. Om de bovenste te demonteren moet je de aandrijfas losmaken (denk ik).
-
sabo
- Geregistreerd lid
Ik heb hetzelfde euvel ook eens gehad. Toen ik plotseling geen aandrijving meer had wist ik meteen wat het was: versleten homokineten.
Maar meteen de hele ophanging aan die zijde vervangen (dat was het gemakkelijkste).
De bovenste kogel kun je ook losmaken, hiervoor dien je wel de veer te borgen en de stuurkogel los te maken.
Speling in een van de wielonderdelen kun je het beste voelen door het wiel los van de grond in diverse richtingen te bewegen. Aan een losgemaakte kogel is met de hand weinig speling te voelen.
Het kan trouwens ook aan een versleten schokbreker liggen of een gebroken veer.
Maar meteen de hele ophanging aan die zijde vervangen (dat was het gemakkelijkste).
De bovenste kogel kun je ook losmaken, hiervoor dien je wel de veer te borgen en de stuurkogel los te maken.
Speling in een van de wielonderdelen kun je het beste voelen door het wiel los van de grond in diverse richtingen te bewegen. Aan een losgemaakte kogel is met de hand weinig speling te voelen.
Het kan trouwens ook aan een versleten schokbreker liggen of een gebroken veer.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Als ik het goed gezien heb, heb ik geen veerspanner nodig voor de bovenste kogel, omdat de draagarm op een aanslag komt te liggen, en het fuseestuk daardoor spanningsvrij is.
-
sabo
- Geregistreerd lid
Een spanner is niet nodig, ik leg een houten blok onder de triangel.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Ik heb vanmorgen op de inspectiedag (ik was te laat met inschrijven) staan praten met een van de technici over het rammelen van mijn voorwielophanging. Na het elimineren van een aantal zaken bleven de remklauwen over. En inderdaad, als ik met mijn voet op de rem reed, rammelde er niets. Thuisgekomen gelijk het wiel eraf, en ja hoor, het was de remklauw die rammelde op het draaipunt. Toen alles uit elkaar lag bleek de veer die spanning op het draaipunt zet niet meer gangbaar. Ook de veer van het schuifpunt bovenaan zat vast. Alles is weer los en voorzien van kopervet. Dit is een duidelijk geval van achterstallig onderhoud. Nu weer rijden zonder rammels.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Nee, de veerschotel zit vast met dezelfde twee bouten als de bovenste fuseekogel. Als je de bouten er al uit krijgt, dan knalt meteen die veerschotel naar beneden door de druk van de veer. Je MOET dus of eerst de veer vasthouden met een veerspanner, of een wigvormig stuk hout o.d. tussen de veerschotel en de bovenste draagarm slaan om de druk van de bouten af te houden. Kijk wel uit want in zo een veer zit een hoop energie...Martien_96V4 schreef:Als ik het goed gezien heb, heb ik geen veerspanner nodig voor de bovenste kogel, omdat de draagarm op een aanslag komt te liggen, en het fuseestuk daardoor spanningsvrij is.
Gelukkig was het van iets anders.... maar zo een soort rammel kán komen van een versleten fuseekogel - dan overigens meestal de onderste want daar komt het meeste vuil en (zout) water in.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Je hebt gelijk Martin, ik realiseerde me dit later, toen ik in het werkplaatshandboek zat te kijken. Ik heb alles maar laten zitten, totdat ik een veerspanner heb.
-
bertus06
- Geregistreerd lid
heb ook al een tijd last van gerammelMartien_96V4 schreef:Ik heb vanmorgen op de inspectiedag (ik was te laat met inschrijven) staan praten met een van de technici over het rammelen van mijn voorwielophanging. Na het elimineren van een aantal zaken bleven de remklauwen over. En inderdaad, als ik met mijn voet op de rem reed, rammelde er niets. Thuisgekomen gelijk het wiel eraf, en ja hoor, het was de remklauw die rammelde op het draaipunt. Toen alles uit elkaar lag bleek de veer die spanning op het draaipunt zet niet meer gangbaar. Ook de veer van het schuifpunt bovenaan zat vast. Alles is weer los en voorzien van kopervet. Dit is een duidelijk geval van achterstallig onderhoud. Nu weer rijden zonder rammels.
je bedoeld toch de stelbout met veer boven ? de veer was weg en de bout half door gerot
heb jij de veer vervangen en waar heb je die gekocht ?
mvg bert
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
De website van http://www.Skandix.de ligt er even uit dus je kunt niet goed meer zoeken, maar ze hadden altijd een revisiekit voor de remklauw, met deze bouten en veren.bertus06 schreef: ...waar heb je die gekocht ?
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
bertus06
- Geregistreerd lid
-
Sven V4
- Geregistreerd lid
Martien, ik heb soortgelijke problemen, mijn rechterremklauw scharniert nauwelijks, en heb ook vreemde geluiden als ik na het remmen mijn pedaal loslaat, alsof ie moeilijk terugroteert en blokken op de schijf blijven hangen.
De bovenste veer is bij mij nauwelijks te bewegen, en daardoor klemt ie de twee delen remklauwendelen veel te strak op elkaar. Hoe krijg je alles het beste los en schoon? want koperpasta lijkt mij uiteindelijk gewoon weer veel smurrie aan te trekken...
Dank,
Sven
De bovenste veer is bij mij nauwelijks te bewegen, en daardoor klemt ie de twee delen remklauwendelen veel te strak op elkaar. Hoe krijg je alles het beste los en schoon? want koperpasta lijkt mij uiteindelijk gewoon weer veel smurrie aan te trekken...
Dank,
Sven