Eerst de motor een paar slagen handmatig ronddraaien om er zeker van te zijn dat de zuigers niet vastlopen.
Ik heb Melle Z eens een motor geleverd die een hele tijd bij mij in de schuur had gestaan, de krukas draaide wel maar bleek later toch niet helemaal rond te gaan... nadat we een kop er af gehaald hadden, bleek er een hoop roest en prut van de cilinderwand afgeschraapt te zijn wat allemaal bovenin de cilinder tussen de zuiger en de kop zat geperst, net genoeg om niet helemaal meer rond te kunnen draaien.
Als je in dat geval de motor meteen met de startmotor zou proberen te starten dan heb je kans dat er een drijfstang breekt...
Je zou ook nog een kleppendeksel en de tuimelaaras er af kunnen halen en dan het gat bij de ene bout volgooien met olie zodat de oliekanalen vol zitten, en olie verder naar beneden zakt en de lagers smeert.
Eerste keer starten in 2 jaar... wat te doen? -> YEAH!!!
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Giet benzine in de vlotterkamer en controleer of de acceleratiepomp nog werkt. Controleer ook of de benzineleiding vanaf de tank niet verstopt zit. Het kan gebeuren (weet ik ondertussen uit eigen ervaring) dat het pijpje in de tank verstopt kan raken.
Motor ronddraaien met sleutel 17? Toch niet aan de balansaspoelie mag ik hopen? Is niet echt gezond voor de fiber tandwieltjes. Een wiel opkrikken en dat ronddraaien met de versnellingsbak in 3 of 4 is veiliger (bak niet in de freewheel zetten natuurlijk
).
Alex
Motor ronddraaien met sleutel 17? Toch niet aan de balansaspoelie mag ik hopen? Is niet echt gezond voor de fiber tandwieltjes. Een wiel opkrikken en dat ronddraaien met de versnellingsbak in 3 of 4 is veiliger (bak niet in de freewheel zetten natuurlijk
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ik heb de motor van mijn 96 ook een aantal keren erg lang stil laten staan (twee jaar en misschien wel langer), maar na de nodige voorzorgsmaatregelen mbt de benzinetoevoer was het altijd starten en binnen 20 seconden voor de eerste keer aanslaan. Ik moet er wel bij zeggen dat de auto binnen stond in een droge omgeving.
Alex
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
De vlotterkamer met benzine volgegoten en gecontroleerd of de acceleratiepomp het nog deed. De laatste keer dat ik wilde starten en het ondanks bovengenoemde maatregelen èn het gebruik van motorstarter niet wilde lukken kwam ik er na enig zoekwerk achter dat de al eerder genoemde aanzuigbuis in de tank verstopt zat. Je kunt dat vrij eenvoudig controleren door de benzineslang aan de ingaande kant van de benzinepomp los te draaien. Normaal gesproken moet daar benzine uit komen als je hem losdraait, eventueel na enige aanmoediging door even te zuigen.
Alex
Alex
-
MvR
- Geregistreerd lid
Wel zorgen dat je nieuwe benzine gebruikt: oude gaat vergommen en verstopt van alles in de carburateur. Loopt íe eerst een tijdje en daarna niet meer. Je zoekt je rot naar de oorzaak. (Vraag me niet hoe ik het weet...)
Overigens is het een goed idee om het laatste deel van de brandstoftoevoer, de rubberslang, te vervangen voor een nieuwe. Door verdroging en haarscheuren heb je kans op lekkage (op een hete motor...)
Menno
Overigens is het een goed idee om het laatste deel van de brandstoftoevoer, de rubberslang, te vervangen voor een nieuwe. Door verdroging en haarscheuren heb je kans op lekkage (op een hete motor...)
Menno