Tankmeter storing 96L v4

1967-1980
bief22
Geregistreerd lid

Tankmeter storing 96L v4

Bericht door bief22 » zo 15 mar, 2009 10:33

Tankmeter trilt van de 96L uit 1979.
Kent iemand dit probleem?

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » zo 15 mar, 2009 11:29

Nou,
trillen doet hij van mij niet maar bij halfvolle tank in een linkerbocht brand mijn waarschuwingslamp 'tank leeg' en in een rechterbocht geeft de meter helemaal vol aan.

Nooit wat aan gedaan en geen idee of iedereen dit heeft.
Ervaringen?

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » zo 15 mar, 2009 11:34

O, dat heb ik inderdaad ook. Bij stevig gehobbel en bij bochten gaat de tankwijzer alle kanten op. Ik ga er gewoon van uit dat dit te maken heeft met de oude techniek waarmee de inhoud wordt bijgehouden. Bij het accelereren, maar zeker tot aan de 50, gaat de naald van de snelheidsmeter ook stevig op en neer, ik neem aan dat dit ook normaal is, ik vind het wel grappig :)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 15 mar, 2009 23:17

Een trillende meter kan komen door een rotte zenderunit in de tank.
Als je het groene kabeltje op de tank los maakt c.q. aan massa legt, trilt de meter dan ook?
v4 hans schreef:... bij halfvolle tank in een linkerbocht brand mijn waarschuwingslamp 'tank leeg' en in een rechterbocht geeft de meter helemaal vol aan.
Bij mij precies zo...

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » ma 16 mar, 2009 1:24

Ik heb dat ook zo nu en dan. Wijzer trilt dan 'hoogfrequent' met een flinke slag van zo'n 20 liter. :rolleyes1:

Heb eens aan Cuppens gemeld en hij had het ook over een rotte zender. Is volgens hem lastig te verhelpen.

Nou heb ik in een 5 maanden terug de draadjes die aan de tank vast zitten los gehad omdat ik in die regionen wat wilde ontroesten. Bij het bevestigen maak ik dan altijd de contacten schoon met ammonia om oxidelaagjes te verwijderen.

Sinds die tijd heb ik geen trillende wijzer meer gehad. Ik heb een tank of 3 leeg gereden sindsdien, dus statistisch geen waterdicht verhaal. Het kan dus een contacteringsprobleem zijn. :shrug:

Basman
Geregistreerd lid

Bericht door Basman » di 17 mar, 2009 13:22

Bij mij wilde die nog wel eens meetrillen op de beats van de muziek :headbang2:
Maar nadat ik ook eens goed de conncetoren op de tank had schoongemaakt en gekeken of alle meters wel goede aarde trokken was het bij mij weg.
Mis het wel een beetje... ;)

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 17 mar, 2009 20:35

Ik heb juist last van een trillende temperatuurmeter, gaat als een idioot heen en weer boven de 3000 toeren zo ongeveer (en dat is dus zo'n beetje altijd).

Tankmeter gaat wel redelijk heen en weer, maar niet zo hard, fluctueert wel aardig iig. Volgens mij komt dit doordat er geen of bijna geen schotten in de tank zitten (is tenminste mijn meest logische verklaring).

Greetz,

Dennis

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 17 mar, 2009 20:45

Manic, kijk eens het stekkertje na, met een geel witte draad, op de temperatuursensor die je onder de thermostaat/
naast de ontsteking/boven het vliegwiel vindt, aan de voorkant van de cilinderkop. :idea:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 17 mar, 2009 22:18

[]In een 96 is het een bruine draad en de ontsteking en het vliegwiel zitten aan de achterkant van de motor...

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 17 mar, 2009 22:53

ok, zal dat stekkertje eens nakijken, thanks voor de tip!

(was er eigenlijk gewoon van uit gegaan dat het een gebruikelijk kwaaltje was, naar de leefdtijd zeg maar)

Greetz,

Dennis

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 17 mar, 2009 22:54

En vanwege je avatarfoto ging ik uit van een SAAB 900 Classic!! :oops:

pieterp
Geregistreerd lid

Bericht door pieterp » do 19 mar, 2009 18:55

Al die trillende meters naar de instrument maker brengen en laten eiken in rotterdam zit een goeie daar ligt mijn klok ook op het moment!

is echt geen kwaaltje volgens mij!

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » zo 14 jun, 2009 22:09

Omdat ik de benzinetank uit de auto heb gehaald om te kunnen ontroesten, heb ik ook maar een paar foto's genomen van de "fuel level transmitter".

Hoe noemen wij zoiets: "brandstof niveau zender" ?

Afbeelding

In het binnenwerk zit een tralie van metaal draadjes. Afhankelijk van de stand van de drijver zal de interne weerstand veranderen en daarmee ook de doorgegeven spanning naar de meter op het dashboard.

Drijvertje in het midden:

Afbeelding

Tank bijna leeg:

Afbeelding

Ik zie dat bij mij de draadjes van 1/4 tot iets over de helft mooi glimmend zijn en de rest wat mat is. Dus juist bij volle tank zijn de contacten iets minder. Nou had ik (toevallig?) juist last bij volle tank die hyperventilerende benzinemeter.

Eigenlijk zou ik de draadjes schoon willen maken met een wattenstaafje en ammonia, maar ik durf niet zo goed. Maak ik dan iets kapot?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 14 jun, 2009 22:13

Dat noemt men een tankvlotter. :wink:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 14 jun, 2009 22:36

Ik heb helemaal geen verstand van elektriciteit, dus waarschijnlijk schrijf ik nu iets waar wel correctie op komt: probeer het eens met contactreiniger.

Tweede mogelijkheid: vraag het morgen eens aan een bedrijf waar ze elektromotoren (niet noodzakelijkerwijs auto-onderdelen) opnieuw wikkelen.

Menno

Plaats reactie