Koelwater verloren? Saab 96

1967-1980
Tonnes
Geregistreerd lid

Koelwater verloren? Saab 96

Bericht door Tonnes » di 23 jun, 2009 20:07

Toen ik een stukje ging toeren, en de auto terugzette op de plek van bestemming. Kwam er water onder de auto vandaan. Het kwam uit een tankje naast de radiator. Wat kan dit zijn? Lekke koppaking of een thermostaat die niet meer doet?

Hoe kan je dat als leek makkelijk testen? :oops:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 23 jun, 2009 20:09

Toch niet toevallig uit het ruitensproeiertankje dat ook in die buurt zit?? :roll:

Tonnes
Geregistreerd lid

Bericht door Tonnes » di 23 jun, 2009 20:11

http://www.classicrallies.com/img/car_f ... _3_big.jpg
Volgens mij uit het tankje dat voorin bovenin zit.

Tonnes
Geregistreerd lid

Bericht door Tonnes » di 23 jun, 2009 20:32

Komt inderdaad daar vandaan. Motor was ook heel erg warm. Ik zag zelfs dat de metertjes vochtig werden onder het rijden.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Koelwater verloren? Saab 96

Bericht door 72sonett3 » di 23 jun, 2009 20:43

Tonnes schreef:Hoe kan je dat als leek makkelijk testen?
Thermostaat er uit halen, als je dan nog een te hoge temperatuur hebt of water uit het expansievat, dan is er waarschijnlijk een koppakking lek.

Compressie meten geeft je ook een aanwijzing.

Tonnes
Geregistreerd lid

Bericht door Tonnes » di 23 jun, 2009 20:44

Wat is de engelse benaming voor een Thermostaat? :oops:
Kan ik even in de manual kijken.

Wat zijn kosten voor het vervangen van de koppakking?

Tonnes
Geregistreerd lid

Re: Koelwater verloren? Saab 96

Bericht door Tonnes » di 23 jun, 2009 20:46

72sonett3 schreef:
Tonnes schreef:Hoe kan je dat als leek makkelijk testen?
Thermostaat er uit halen, als je dan nog een te hoge temperatuur hebt of water uit het expansievat, dan is er waarschijnlijk een koppakking lek.

Compressie meten geeft je ook een aanwijzing.

Trouwens, mijn temperatuurmeter doet het ook niet. Kan het hier ook aan liggen?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 23 jun, 2009 20:52

Ik zag zelfs dat de metertjes vochtig werden onder het rijden.
Je hebt dan goed opgelet! Werd de temperatuur ook te hoog?

Even wat vragen: zit er nog koelwater in het reservoir naast de radiator? Er hoeft echt niet zoveel in te zitten als de motor koud is; een paar cm. boven 'min' is wel voldoende.

Verder heb ik na de -wederom nauwgezette- uitleg van 72sonettIII alleen toe te voegen dan een goede garage met een ' CO snuffelaar' boven het reservoir kan nagaan of je een lekke koppakking hebt.

Hou ons op de hoogte.

Menno

Tonnes
Geregistreerd lid

Bericht door Tonnes » di 23 jun, 2009 21:24

MvR schreef:
Werd de temperatuur ook te hoog?
Kon dat niet zien omdat mijn temperatuurmeter het niet doet. Volgens de vorige eigenaar liep hij toch nooit warm.

Even wat vragen: zit er nog koelwater in het reservoir naast de radiator? Er hoeft echt niet zoveel in te zitten als de motor koud is; een paar cm. boven 'min' is wel voldoende.

Er zit nu haast geen water meer in de reservoir, een klein laagje.

willeme 1 schreef:
en dan kijken waar ie lekt, schat de dop
Toen hij begon te lekken kwam er inderdaad water rond de dop vandaan.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 23 jun, 2009 22:53

MvR schreef:

Werd de temperatuur ook te hoog?
Kon dat niet zien omdat mijn temperatuurmeter het niet doet. Volgens de vorige eigenaar liep hij toch nooit warm.
Oei, dat maakt het niet makkelijker!! Leg eens een directe kabel tussen de achterkand van de temp.meter klok naar de voeler in het thermostaathuis; vaak zit er een knikje vlak achter de stekker in / aan het blok. Het is toch wel essentieel om te weten of het allemaal goed werkt! Het kan ook zijn dat er bijvoorbeeld heel veel 'ketelsteen' in het koelsysteem zit, waardoor de radiator verstopt zit, de temp. oploopt en zo ellende veroorzaakt.

Ik ben het met Willem1 eens dat je eerst de voordehandliggende oorzaken moet zoeken voordat je alles gaat openhalen! (maar een goedwerkende temp.meter is wel essentieel!!)

Menno

Tonnes
Geregistreerd lid

Bericht door Tonnes » wo 24 jun, 2009 20:17

Ik heb het water weer bijgevuld. Motor laten lopen en er kwam wel een beetje lucht uit. Enige wat mij wel opviel was dat de leidingen bijna kokend heet waren. Motorblok kon je na 5 min al niet meer aanraken.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 24 jun, 2009 21:21

Maar dat is ook een nogal subjectieve manier van testen... Alles boven de ca 50 graden kun jij met je blote handen niet meer vastpakken, en je voelt ook het verschil niet meer tussen 50 of 90 graden.

De enige betrouwbare manier van meten is met een werkende thermometer.

( En een thermostaat heet in het Engels een Thermostat.)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 24 jun, 2009 21:30

En je temp.meter werkt nog steeds niet?

Als ik het zo lees, denk ik aan een restrictie ergens in het koelcircuit (verstopte radiator?) en (of) een kapotte waterpomp.

Trouwens, heb je het systeem van Willem1 toegepast om het water bij te vullen? Een andere manier (die mij goed bevalt) is grotendeels gelijk aan die van Willem1, maar na het openen van de kachel (heetste stand op het dashboard) de motor door laten draaien en de aftapkraan op het kachelhuis openen. Over het uiteinde van die aftapkraan schuif je een doorzichtige slang en het andere uiteinde steek je in het tankje tot op de bodem, ondergedompeld in het koelwater dat er in zit. De luchtbellen stromen door de slang het naar het tankje. Je laat de vloeistof net zo lang doorstromen tot je echt geen luchtbellen meer langs ziet komen. Daarna draai je de de aftapkraan dicht.

Voordeel van deze methode: je ziet dat het water rondgepompt wordt; dan kun je een conclusie trekken of de pomp het doet / of er een restrictie zit in het koelsysteem.

Menno

Tonnes
Geregistreerd lid

Bericht door Tonnes » wo 24 jun, 2009 22:00

MvR schreef:En je temp.meter werkt nog steeds niet?
Menno

Nee heb ik nog niet werkend kunnen krijgen. Ga ik morgen direct weer mee verder.

@Willeme1 Radiateur is niet heet. Het water wat er doorgaat zit tegen lauw en heet aan.

Kan het er ook mee te maken hebben dat mijn kachel alleen maar warme lucht uitblaast? De vorige eigenaar had het over dat de schuifjes niet meer werkten. (Toen ik de auto ophaalde werd de motor totaal niet warm)

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 24 jun, 2009 22:56

Verstopte radiateur is niets nieuws in 96 land.

Plaats reactie