Simons uitlaat onder een 95 v4

1967-1980
Marten95v4
Geregistreerd lid

Simons uitlaat onder een 95 v4

Bericht door Marten95v4 » ma 06 jul, 2009 19:31

Hallo,

Sinds april dit jaar ben ik de trotse bezitter van een Saab 95 uit '72. Na al wat weken/maanden het forum bijna dagelijks te lezen heb ik nu ook een vraag...

2 weekenden geleden constateerde ik een gaatje in de uitlaat, deze heb ik toen in Limburg laten lassen. De conditie van het gehele uitlaat systeem is niet meer zo goed. Dus heb ik besloten deze te vervangen.

Nu de grote vraag: Past het Simons uitlaat systeem op een 95?

De site van de Saabclub deed me vermoeden van wel, sinds het systeem voor v4 is. Maar op veel andere sites zie ik dat het wordt aangegeven als een systeem voor de 96 v4.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 06 jul, 2009 19:37

Ik vermoed, ik ben helemaal geen kenner van dit type SAAB, dat het achterste gedeelte van de uitlaat bij een
SAAB 95 anders is, ten op zichtte van die van de SAAB 96, vanwege de andere bouw van de achterkant van
de beide typen SAAB, net zoals dat speel met de schokdempers van een SAAB 95 en een SAAB 96. :wink:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 06 jul, 2009 19:51

Yep, die past wel. In oude tijden... had je voor een 96 en een 95 verschillende achterdempers: een 95 had een demperuitlaat die omlaag gebogen was: vanuit de pot eerst een stukje recht naar achteren en dan onder de bumper neerwaarts gebogen. De 96 had een rechte pijp die vanuit de laatste demper enigszins naar beneden gebogen was. Ongeveer onder de hoek die de huidige Simons-uitlaat ook heeft.

Als je een Simons-uitlaat overweegt, is het goed om nog even deze topic door te lezen: http://saabforum.nl/viewtopic.php?t=60537 Ik heb in dat topic mijn ervaringen met een Simons uitlaat beschreven.

Menno

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 06 jul, 2009 20:18

Nee, past niet.
Een 95 is een tiental cm's langer. De middenpijp is afwijkend.
Een mogelijkheid is om een stukje middenpijp te laten maken bij een uitlaatboer.
Kost vast niet de hoofdprijs.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Simons uitlaat onder een 95 v4

Bericht door 72sonett3 » ma 06 jul, 2009 20:22

De uitlaatsystemen van een 95 en 96 verschillen alleen in de pijplengte tussen de voor- en achterdemper, de dempers en de bochten in de pijpen zijn in principe gelijk.

Je kunt dus een compleet systeem kopen voor een 96: voordemper, voorste pijp, achterste pijp en een achterdemper, dan de voor- of achterpijp in een recht deel doorzagen en er een verlengstukje tussen lassen.

Hetzelfde geldt m.i. voor een Simons uitlaat.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 06 jul, 2009 20:30

:oops: :oops: :oops: Ik zal toch eens beter lezen: op de een of andere manier dacht dat het over de laatste demper ging... Vandaar mijn verhaal over de vorm van de achterdemper...

Menno

Marten95v4
Geregistreerd lid

Bericht door Marten95v4 » ma 06 jul, 2009 22:47

Ok, bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden.

Ik zit nu nog te twijfelen of ik alleen de voordemper vervang of toch voor het Simons systeem ga. De rest van de uitlaat die er nu opzit is nog in goeie staat.

Een voordemper heb ik gezien bij Skandix. Of zijn er nog adressen in Nederland waar ik deze kan krijgen?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 06 jul, 2009 23:08

Dempers worden nog nieuw gemaakt door o.a. Walker en zijn te koop (na bestellen) bij b.v. Brezan en dergelijke onderdelenboeren.

Dit is de Simons die ze bij de SCN kunnen leveren ("in bestelling"), is dus ook passend te maken voor een 95:

Afbeelding

Ik heb nog wel een paar gebruikte maar goede voordempers in de schuur liggen, maar het probleem is vaak om de voordemper los te krijgen van de pijp, de verbinding is vaak erg vervormd door de pijpklem, het is dan veel handiger om de pijp gewoon door te zagen en een nieuwe demper+pijp te monteren. Waar woon je? Zet dat even in je profiel, is wel zo makkelijk...

Dat 'big bore' systeem is ook mooi voor een Sonett, is een soort Y vorm met één achterdemper, zat ook onder rally 96s:

Afbeelding

Marten95v4
Geregistreerd lid

Bericht door Marten95v4 » ma 06 jul, 2009 23:19

Een gebruikte tot de rest van het systeem versleten is lijkt mij eigenlijk wel een goeie optie.

Dit gedeelte wil ik eigenlijk vervangen:
Afbeelding

72sonnet3: Bij de Saabclub is het onduidelijk hoe lang de levertijd is van het Simons systeem. En ik woon in Gouda en heb zeker interesse in een goede gebruikte demper!

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » ma 06 jul, 2009 23:50

Marten95v4 schreef:
Dit gedeelte wil ik eigenlijk vervangen:
Afbeelding
Is dit niet een standaard voordemper van Bosal ?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 07 jul, 2009 9:09

Goed, na mijn suffe antwoord van gisterenavond even een re-run: de voorste demper gaat er meestal als eerste aan. Ja, de bonenstaande afbeelding is er eentje van een standaard voordemper. Het monteren van een voordemper is een puzzeltje: je denkt dat het niet door de bodemgaten past, maar er is een truc voor. De meeste mensen die een voordemper demonteren, zetten meestal de slijptol er even in. Gaat sneller. Dus er zijn niet zoveel gebruikte en goede voordempers in het land, denk ik. Ik weet niet waar je woont, maar ik weet wel dat Johan Tammeling in Dalfsen (jota hier op het forum) afgelopen voorjaar nog een stapel nieuwe standaard uitlaten op voorraad had. En gezien zijn voorliefde voor alles des Saabs , heeft hij vast ook nog wel een paar goede gebruikte voordempers liggen.

Even over de demper die op eBay te koop is: een Sonett heeft een systeeem dat er op lijkt, maar... er moet ergens tussen de twee uitlaatpijpen en verbindingsstuk zitten waarmee de gassen van beide uitlaatpoorten met elkaar in verbinding komen. Een Sonett systeem ziet er ook zo uit: twee buizen met een tussenbuis en dempers aan het eind. Dus als je de twee dempers zou gebruiken, moet je verderop nog een tussenstuk-verbinding maken.

Ik heb overigens een keer een Sonett gezien met een zelfgemaakte uitlaat: twee buizen naar achteren met een verbindingsbuis en twee mooie motorfietsdempers aan het einde van de buizen. Klinkt nog mooier dan een Simons uitlaat! (Ga ik deze winter ook voor mijn Triumph TR maken! Die maakt nu al meer herrie dan een 96 met Simons :D )

Menno

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 08 jul, 2009 21:39

melle z schreef:Ik neem aan dat er bij een dergelijk systeem geen voorste demper is en dat het een dual exhaust systeem is met aan weerszijden van de auto een pijp naar achteren met elk een demper aan het eind.
Niet per definitie. Er kan ook nog bij beide pijpen naar achteren een demper tussen zitten. Wat trouwens bij het originele systeem als voordemper wordt aangeduid is eigenlijk geen demper. Er zit geen geluidsabsorberend materiaal in, het zijn alleen maar holle pijpen. Volgens mij zitten er bij de Sonett na het spruitstuk twee absorptiedempertjes van een meter lang of zoiets.

Alex

rmelle
Geregistreerd lid

balanspijp

Bericht door rmelle » do 09 jul, 2009 8:50

een dual pijp systeem is natuurlijk veel leutiger dan het orriginele.
Maar: de diameter van de balanspijp moet wel goed gekozen worden, anders heb je de kans dat het niet echt lekker gaat lopen...... en je meer verlies dan winst hebt. even afgezien van het geluid 8)
wellicht dat de diameter van zo een sonett balanspijp goed als uitgangspunt kan dienen.

plaatsing van de balanspijp is bij mijn weten overigens zo dicht mogelijk bij het spruitstuk (bij motoren dan toch)
bij de demper zal het balans effect volgens mij te verwaarlozen zijn meen ik.

je kan natuurlijk een orriginele voorpot verbouwen, met een kleinere diameter balanspijp.

ik heb onder de mijn 96 2 ducati uitlaten gehad, maar daar kon hij zijn gassen toch niet echt goed door kwijt, te veel tegendruk, ben toen naar orrigineel gegaan, maar dat dual pijp gebeuren blijft wel knagen.....

je moet 750 CC moterinhoud aan uitlaatgassen kwijt zien te raken per kant. ik denk dat het nogal wat reken in inzicht werk vereist....

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 09 jul, 2009 9:10

ik heb onder de mijn 96 2 ducati uitlaten gehad, maar daar kon hij zijn gassen toch niet echt goed door kwijt, te veel tegendruk, ben toen naar orrigineel gegaan, maar dat dual pijp gebeuren blijft wel knagen.....
kijk, dat wekt mijn interesse, zal ik je zeggen! Had je behalve de dempers ook nog iets gedaan aan de diameter van de uitlaatbuizen en... had je ook iets gedaan aan de diameter van de uitlaatpoort? Vooral dat laatste maakt heel veel uit qua tegendruk (standaard diameter uitlaatpoort geeft teveel tegendruk).

Ik schreef al eerder dat ik eens een Sonett heb gezien met twee motorfietspotten onder de achterschermen. Dat was een auto van een mede-forummer uit de Achterhoek. (Hij moet zelf maar reageren als hij dit leest). Die auto ging als de brandweer! Het is dus wel mogelijk!

Ik ben het met je eens dat je de balanspijp zo dicht mogelijk bij het spruitstuk moet zetten. Ik kan het niet beredeneren, maar gevoelsmatig lijkt me dit het beste.

Menno

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 09 jul, 2009 12:43

Die balanspijp is een verbinding tussen de linker en rechter uitlaatpijpen en zit ongeveer onder de versnellingsbak.

De bedoeling van zo een pijp is dat de drukgolf van de uitlaatgassen uit één cilinder er voor zorgt dat de uitlaatgassen ook sneller uit een andere cilinder gezogen worden. De plaats van die pijp is dus belangrijk, maar het werkt alleen goed rond één bepaald toerental. Als ik me goed herinner noemt Jack Ashcraft, de Saab guru uit de USA en schrijver van o.a. "The performance V4", de ideale afstand van de pijp op 52" vanaf de kop, maar ik kan dat boekje nu even niet terugvinden....

Plaats reactie