Maandag APK,voor het eerst sinds 2005... spannend!

1967-1980
Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » vr 24 jul, 2009 0:23

Pfoe die is wel knapperig zeg. :coldsnow:

Denk je dat ie het redt bij de APK?

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » vr 24 jul, 2009 8:03

Berry, even voor de goede orde, den jouwene is toch een rooie en niet deze geel-croquante :?:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 24 jul, 2009 9:58

Meneer vanderzanden, kijk eens wat ik hieronder gequote heb. :wink:
Wat Berry in de aller eerste zin, in zijn openingsbericht, boven de foto's van de gele SAAB 96 V4, schreef:Maandag gaat de rode 1974'r naar de APK.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » vr 24 jul, 2009 10:50

Meneer 900methetgas, danku voor de kwoot maar ik vroeg niet of de geel-croquante ter apk ging. Ben nieuwsgierig of deze een aanvulling is op de Berry-vloot, :) of waar dan ook thuishoort.
Ter zake, de fotokes van het 96-geel zijn van hun server afgerold, kan ze niet meer zien.
Wat is het lot van deze, restauratie of donor :?:

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » vr 24 jul, 2009 21:52

Amen. Neem aan dat ingewanden, trekknobbel, knoppen, klokken en organen op sterk water achter blijven.

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » vr 24 jul, 2009 22:02

en een 9000 red arrow stuur dat wacht op een liefhebberik.
Nou ga ik vreselijk off-topic, maar dit citaat intrigeert me behoorlijk... ik maar denken dat een RA uitsluitend voorbehouden was aan de C900 :) en aangezien ik vanaf morgen eigenaar van zo'n orgel ben ben ik zeer benieuwd wat er speciaal is aan dat stuur omdat in de mijne een "gewoon" turbo-stuurtje hangt...

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » za 25 jul, 2009 8:45

Om dan nog even buiten topic te blijven (1 x mag nog?) , dit RA stuur kwam uit een 1988 9000 die bij mij het rijdende bestaan voor het eeuwige - heeft ingeruild. Past in een 9000 zonder airbag, voor de liefhebber :love: dus.

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » ma 27 jul, 2009 8:10

1) je hebt nieuwe banden nodig;
2) ze hebben geen brug, enkel een krik om 9-3's te keuren;
3) je wilt Money Back garantie?

:D

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 27 jul, 2009 10:05

:applause:

Als je de juiste waardes bedoelt, je zult je verbazen, maar dat wil nog wel eens in het instructieboekje staan. :wink:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 27 jul, 2009 10:24

Zul je net zien, er is verschil tussen en modeljaar 1974 en 1975, ik heb beide instructieboekjes, het modeljaar 1974
alleen zweeds en ik ga zo beiden scannen. :wink:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 27 jul, 2009 10:35

En hier de 2 scans. :idea:

Afbeelding
Afbeelding

Wel effe goed uitzoeken of je met een modeljaar 1974 of 1975 te maken hebt en wanneer
je op de foto's klikt dan wordt het formaat groter. :wink:

Lord E
Geregistreerd lid

Bericht door Lord E » ma 27 jul, 2009 18:37

Gefeliciteerd met de APK, ik hoop dat die van ons as maandag ook zo gaat ! :lol: :lol:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 27 jul, 2009 20:11

Henze, Henze, die naam Henze komt mij bekend voor. :?
Zit die niet in de Plaspoelpolder, de straatnaam weet ik effe niet meer, in Rijswijk?? :roll:

Drevar
Geregistreerd lid

Bericht door Drevar » wo 29 jul, 2009 21:39

Ik heb vandaag m'n 96 eens laten proef-keuren, want ik zat erover te denken om die gaan te gebruiken nu m'n dagelijks auto helemaal rot van onderen bleek. Maar dat was iets minder vlag en wimpel :P

Lijst van nieuwe aandachtspunten, dus van de proef-keuring:
- Wezenlijk kan een nieuw setje banden rondom geen kwaad, + uitlijnen.
- Remkabel rechtsvoor.
- Remmen voor lopen wat aan (verklaart het gepiep wat ik hoor), remschijven zijn een punt van aandacht.
- Linker lamp staat niet goed.
- Wiellagers rechtsachter mogen wel eens ingevet worden.
- Lager rechtsvoor controleren.
- Stuurkogel links en rechts.
- Roestschade dorpel links- en rechtsachter (vooral links was al redelijk hard bezig, maar dat wist ik al).

Daar komt nog bij (wat ik dus al wist):
- Start slecht bij een koude start: in de winter zoemt de startmotor maar de motor zelf slaat niet altijd aan, in de zomer komt de motor vaak niet soepel tot leven (of te weinig toeren en valt uit, of extreem veel toeren). In alle gevallen: bij de eerste keer wegrijden valt de auto standaard uit. Warme start is geen enkel probleem.
- Radiateur is lek/lekkig.
- Hangt scheef (vermoedelijk doordat er een keer 1 veer is vervangen en aan de andere kant niet).
- Claxon defect.
- Motorkap doet soms lastig/schiet heel soms los, kofferbak sluit ook lastig.
- Verwarmingskabel zit vast, verwarming staat vast op warm/heet en een blowerbuis is afgebroken dus niet alle warme lucht komt bij het raam aan.
- Achterruitverwarming defect.
- Achteruitrijlichten defect.
- Koppeling matig.
- Gat van druklagerarm is uitgelubberd.
- Typische slijtage in de versnellingsbak.
- Koppelingcilinder(s) lek.
- Uitlaat lek.
- Auto algemeen lek, bij neerslag :P

En natuurlijk is de carrosserie matig, lak is dof en de nodige roestplekken zijn ook aanwezig. Hoe dit ding in vredesnaam nog blijft rijden weet ik ook niet, maar het Saabje wil gewoon niet dood :lol: En zolang hij nog wil rijden, wordt er mee gereden. Ik wist dat hij extreem verlept was toen ik hem kocht, daar was de prijs ook naar.

Het verhelpen van de punten bij de proefkeuring zou overigens, inclusief lassen, zo'n 800 euro kosten bij mijn garage. Maar er kan nu nog gewoon en veilig - voor zover dat in een oude auto kan - mee gereden worden.

Maar ik denk niet dat deze nog voor dagelijks gebruik ingezet gaat worden. Dan moet ik toch een iets beter exemplaar opsnorren :)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 29 jul, 2009 22:17

Als je garagist al deze dingen voor 800 euro kan verhelpen, is hij heel erg goedkoop qua uurtarief, of erg optimistisch. Bij oude auto's zit het altijd tegen: het duurt altijd langer dan verwacht. En tijd is geld!

Bijvoorbeeld: ik neem aan dat je met 'remkabel rechtsvoor' de remslang rechtsvoor bedoelt. En dat is nou net de kant die je het moeilijkst kunt vervangen door de accubakplaat die erboven zit. Het lukt wel, kost alleen veel tijd...

Wil je de koppeling vervangen, moet het blok eruit. (kun je wel mooi de motorkapafstelling goed aanpakken).

Als ik het zo lees, zou ik toch maar eens langs Johan Tammeling in Dalfsen gaan! Johan heeft vast nog wel wat moois staan. En hier beneden op het forum staan ook nog wel een paar mooie auto's!

(En als je genoeg biedt, is de mijne ook altijd te koop :D )

Menno

Plaats reactie