Even voor de goede orde, de temperatuur die op een thermostaat staat is toch de temperatuur waarbij hij moet openen? Voor ik mezelf voor joker zet in de winkel waar ik hem gekocht heb wil ik het even nog zekerder weten.
Om het plotselinge temperatuursprobleem bij de Sonett op te lossen had ik een nieuwe thermostaat gekocht en deze met de oude en nog een andere oude in een pan met heet water gelegd en de openingstemperatuur gemeten. Beide oude gingen open bij 88 graden en sloten helemaal bij 84. De nieuwe opende bij 93 graden en sloot helemaal bij 88. De twee oude zijn Calorstat thermostaten, de nieuwe is van Tridon (iemand nooit van gehoord?) De thermostaat die in de auto zat opent het beste; dus die gaat er weer in terug.
Alex
Thermostaattermperatuur
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Thermostaattermperatuur
Ja, maar soms staan er twee waarden op, waarbij hij opent en dicht gaat, b.v. 88-94; open bij 94, dicht bij 88.
Ik heb 88graden thermostaten in de V4s zitten.
Tridon is geloof ik een Canadese maker van auto-onderdelen, in mijn Sonett zit een Tridon knipperrelais:

Ik heb 88graden thermostaten in de V4s zitten.
Tridon is geloof ik een Canadese maker van auto-onderdelen, in mijn Sonett zit een Tridon knipperrelais:
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Klopt, openingstemperatuur. Kan ietsje met de vermelding verschillen.
Is doorgaans een waselement en de werking wordt naarmate ie ouder wordt minder.
Tridon is van Australische origine en een grote speler in de automotive sector en maakt idd de zeer bekende door Sonett getoonde knipperrelais maar nog veel meer andere zaken zoals tieraps, slangenklemmen, radiateur en oliedoppen, themperatuursensoren enz, enz. Pas nog een paar vroege 99 stuurkogels gekocht in Zweden van dat merk. NOS maar moet uit de oude doos zijn want die zitten niet meer in het leverprogramma.
Cornell
Is doorgaans een waselement en de werking wordt naarmate ie ouder wordt minder.
Tridon is van Australische origine en een grote speler in de automotive sector en maakt idd de zeer bekende door Sonett getoonde knipperrelais maar nog veel meer andere zaken zoals tieraps, slangenklemmen, radiateur en oliedoppen, themperatuursensoren enz, enz. Pas nog een paar vroege 99 stuurkogels gekocht in Zweden van dat merk. NOS maar moet uit de oude doos zijn want die zitten niet meer in het leverprogramma.
Cornell
-
Alex B
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
Alex B
- Geregistreerd lid
De radiateur en waterpomp gecontroleerd, maar alles was gelukkig in orde. Vandaag even proefgedraaid en nu bleef de temperatuurmeter keurig horizontaal staan. Toen ik het koelsysteem aftapte kwam er wel verdacht weinig koelvloeistof uit, ik denk net iets meer dan drie liter. Waarschijnlijk heeft de dop van het expansievat gelekt; het rubber sloot agv veroudering niet meer goed af. Een rubbertje uit de Gammadoos met rubber ringetjes lijkt de lekkage te hebben opgelost.
Volgens het werkplaatshandboeksupplement (3x woordwaarde) zou het koelsysteem zo'n 7 liter vloeistof moeten bevatten; ik kwam net over de vier met bijvullen en toen kwamen er geen bubbels meer uit de ontluchtingsnippel. Is die 7 liter aan de optimistische kant? Er zal toch niet zoveel in het verwarmingscircuit zijn blijven zitten?
Alex
Volgens het werkplaatshandboeksupplement (3x woordwaarde) zou het koelsysteem zo'n 7 liter vloeistof moeten bevatten; ik kwam net over de vier met bijvullen en toen kwamen er geen bubbels meer uit de ontluchtingsnippel. Is die 7 liter aan de optimistische kant? Er zal toch niet zoveel in het verwarmingscircuit zijn blijven zitten?
Alex