Bult op drijfstang.

1967-1980
Plaats reactie
Tjeho
Geregistreerd lid

Bult op drijfstang.

Bericht door Tjeho » ma 03 aug, 2009 22:12

Bij het monteren van de drijfstangen ben ik vergeten :oops: aan welke zijde de "bult" komt te zitten. Bij de v8 motoren zitten ze bovenop het small end, hier zitten ze aan de zijkant.
In rijrichting gezien (bij montage) aan welke zijde komt de bult te zitten, links of rechts. Momenteel niet de mogelijkheid om het op te zoeken in het WPB.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Bult op drijfstang.

Bericht door 72sonett3 » di 04 aug, 2009 14:07

Met 'bult' bedoel je die met het gaatje waar de olie voor de cilinderwand uitkomt? Die zitten aan de kant van de balansas (rechts)

Maar zitten de zuigers er nog aan? Op de zuigers staat op de rand een pijltje of ander merkje die naar de voorkant van het blok moet wijzen. Als dat goed is, zit de drijfstang automatisch ook goed.
Onder op zijkant van de drijfstang en op de lagerkap staat het nummer van de cilinder, de nummers moeten beide aan dezelfde kant staan, dan zit de lagerkap ook goed.

Ik heb net de nokkenaslagers in de '79 96 vervangen, dit is een (grote) foto van de onderkant van het blok zonder krukas, je kunt de drijfstangen en de 'bult' goed zien;

Afbeelding

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » di 04 aug, 2009 17:30

Nee, ik bedoel niet die "wrat" die net boven het big-end zit. Op het small-end (waar de zuigerpen doorgaat) zit een bult aan de zijkant. Hier wordt materiaal afgehaald voor het lichter maken van de drijfstang of voor het gelijk maken van het gewicht van alle 4 small-ends.
Op je foto zie je hem nog net zitten (bovenste zuiger, linkerzijde foto).
Deze bult wijst naar de nokkenas toe.

Pijltje moet idd naar voren wijzen, het zijn echter geen saab zuigers , maar Sierra zuigers.
De nummers op de drijfstangen moeten idd aan dezelfde zijde zitten. Wijzen de nummers allemaal (alle vier drijfstangen) naar buiten toe?

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » di 04 aug, 2009 18:53

Melle:
Heb ook wel eens gehoord dat Focus zuigers te gebruiken zouden zijn
Volgens mij halen de Focus zuigers de 90mm niet........

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 04 aug, 2009 19:58

Tjeho schreef:...Wijzen de nummers allemaal (alle vier drijfstangen) naar buiten toe?
Ja, naar links.

Tjeho
Geregistreerd lid

Bericht door Tjeho » di 04 aug, 2009 20:23

In rijrichting gezien?
Dat betekend dat er 2 zijn die naar binnen (zijde rechts) wijzen en 2 naar buiten (zijde links)?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 04 aug, 2009 20:29

Tjeho schreef:In rijrichting gezien?
Uiteraard... :roll:
Dat betekent dat er 2 zijn die naar binnen (zijde rechts) wijzen en 2 naar buiten (zijde links)?

Nee, de nummers staan allemaal aan de linker zijkant van het big end en op de lagerkap.
Het wratje met het gaatje voor de olie zit aan de rechterkant (zodat de olie tegen de drukkant van de cilinder spuit).
De bult zit aan de andere kant dan het wratje op de drijfstang, links dus, en bovenaan.

(Op mijn foto is rechts de voorkant van de motor, hij ligt op zijn linker zijkant.)

Plaats reactie