Achterklep 95 demonteren

1967-1980
Plaats reactie
Rembrandt
Geregistreerd lid

Achterklep 95 demonteren

Bericht door Rembrandt » wo 02 sep, 2009 22:53

Wij zijn bezig met het restaureren van een Saab 95 uit 1977.
We zitten nog maar in de begin fase namelijk het demonteren, wat overigens niet meevalt na meer dan 30 jaar.. Maar bij het demonteren van de achterklep lukt het ons niet deze los te krijgen van de auto...
We gaan er van uit dat de scharnierpennen gewoon kunnen blijven zitten, maar is dat wel zo of moet deze uitgeboord worden?

Martijn

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Achterklep 95 demonteren

Bericht door 72sonett3 » wo 02 sep, 2009 23:05

In principe kun je de scharnieren losschroeven van de dakrand, daar zitten een paar dikke kruiskopschroeven in, maar het probleem is dat je daar wat moeilijk bij kan en ze zitten vaak erg vastgeroest.

Het alternatief is dan inderdaad de scharnierpennen er uit slaan of er uit boren. Je kunt ze dan later vervangen door machineboutjes met een (dop)moer er op... is wel zo makkelijk.

Voordat je de scharnieren losmaakt, moet je de veren in de achterstijlen losmaken van hun onderste bevestigingspunt, dit valt ook nog niet mee want je kunt moeilijk bij het moertje op het haakje dat ze vasthoudt.
Het zijn ook erg sterke veren, dus het kost nogal wat kracht om ze later weer te monteren... en dan hebben we het nog niet eens over het weer afstellen van de achterklep zodat die in alle standen mooi open blijft staan...

Toen ik mijn '78 95 nog had, heb ik wel eens overwogen om een paar gasveren van b.v. een 900 te monteren i.p.v. het systeem met die veren en hefbomen.

Rembrandt
Geregistreerd lid

Bericht door Rembrandt » wo 02 sep, 2009 23:21

Inderdaad inmiddels ook een 95 als project! Zal binnenkort wel een onderwerp starten in "restauraties en verbouwingen" voor de foto's ed!

Wat betreft de achterklep, deze vier kruiskoppen hebben we al los en ook de achterklepdrukveren zijn eraf, maar de klep komt niet los..
Wel bewegen de scharnieren wat maar verder niets, heel apart.. Dus dan gaan we toch maar uitboren, en tegen de tijd van het weer opbouwen de klep met een boutje en een moertje vast zetten!

Zal kijken of we er 11 september bij kunnen zijn, aan de afstand ligt het niet ;)

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » do 03 sep, 2009 0:09

Ik ben wel benieuwd naar de foto's.
Misschien kun je detailfoto's maken van wat je los hebt gehaald?

Ik heb me in het verleden ook het hoofd gebroken over hoe de klep los te krijgen. De tekeningen in Haynes en het werkplaatsboek zijn daar niet zo duidelijk in.

Ooit eens aan Cuppens gevraagd, maar die wenste me alleen met een brede grijns succes. :badteeth1:

Tot nog toe steeds besloten dat de klep niet per se los hoefde.... :freak:

ad
Geregistreerd lid

Bericht door ad » do 03 sep, 2009 15:13

en tegen de tijd van het weer opbouwen de klep met een boutje en een moertje vast zetten!

Je kunt de achterveren, met een beetje handigheid, vervangen door telescoopveren van een achterklep van een Subaru. Zijn mooi dun en passen precies onder de afdekplaten rechts en links van de achterruit. Gaat zo'n klep "zoevend" open en je hebt geen last meer van afstellen van die ingebouwde veren waar ook nog eens de ogen vanaf kunnen breken en je de klep op je kop krijgt. Dit laatste uit eigen ervaring met als resultaat : lichte hersenschuding.

Ad

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 03 sep, 2009 16:21

...en je de klep op je kop krijgt. Dit laatste uit eigen ervaring met als resultaat : lichte hersenschuding.

Ad
Ja, Zweeds staal heeft ook nadelen! Zo heb ik een keer hechtingen in mijn hoofd moeten laten zetten omdat ik mijn hoofd openhaalde aan het slot van -ik meen- een 99 combi...

Menno

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 03 sep, 2009 18:50

Rembrandt schreef:... deze vier kruiskoppen hebben we al los ...
Dat moet genoeg zijn, de scharnieren moeten dan loskomen van de dakrand.

Rembrandt
Geregistreerd lid

Bericht door Rembrandt » do 03 sep, 2009 22:20

Hmm, dat is niet het geval, alsof er nog ergens iets de scharnierplaten tegen houdt.. Morgenmiddag weer met de 95 bezig, dan zullen we nog eens goed kijken. Als het even kan willen we de veren laten zitten, want daar staat een behoorlijke spanning op.
Wanneer we hem echt niet los krijgen zullen we toch de pennen eruit moeten boren, dan wordt waarschijnlijk ook snel duidelijk wat het probleem was!
Foto's hiervan kan ik op moment niet maken, aangezien hij bij m'n ouders in de garage staat...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 03 sep, 2009 22:31

Rembrandt schreef:... Als het even kan willen we de veren laten zitten, want daar staat een behoorlijke spanning op. ...
Je moet in ieder geval de armen losmaken van de achterklep maar als je de veren onder spanning laat staan, trekken die de hefbomen met grote kracht omhoog. Je moet die hefbomen dan ook op één of andere manier vastzetten/houden zodat ze niet meer tegen de achterklep duwen.

Let wel op je vingers... het zijn echt sterke veren...

Rembrandt
Geregistreerd lid

Bericht door Rembrandt » do 03 sep, 2009 23:20

Heb voor de hele restauratie inmiddels een topic gestart: viewtopic.php?t=64707

Rembrandt
Geregistreerd lid

Bericht door Rembrandt » ma 07 sep, 2009 15:20

Dit weekend eindelijk de klep los weten te krijgen!
Schaamtevol: hadden een kruiskop over het hoofd gezien, wij dachten dat er maar 2 schroeven in elk scharnier zou zitten, bleken er dus 3 te zijn.
Ook nog eentje verstopt achter het draaipunt, nauwelijks te zien...

Achterklep is dus in principe vrij makkelijk te verwijderen, mits je de kruiskoppen los weet te krijgen, 3 per scharnier!
Wanneer deze los zijn en de veerarmen los zijn van de klep, is de klep los van de auto.

Plaats reactie