Olieverbruik SAAB 96 V4

1967-1980
Plaats reactie
Arthur_
Geregistreerd lid

Olieverbruik SAAB 96 V4

Bericht door Arthur_ » do 21 jul, 2005 15:30

Wat is nog een acceptabel olieverbruik voor een SAAB 96 V4 (1974)? Bij het wegrijden (alleen met warme motor) komt er een pluimpje blauwe rook uit, ook bij stationair lopen. Bij een koude motor heb ik dit niet. Ligt de oorzaak hiervan bij versleten klephoedjes of is het wat anders? Hoeveel olie heb je ongeveer nodig om het oliepijl van MIN naar MAX bij te vullen?

Arthur

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » do 21 jul, 2005 19:16

Deze verschijnselen kunnen inderdaad duiden op versleten klepseals. Tijdens het afremmen op de motor, en bij stationair draaien is er een hoog vacuum in het inlaatspruitstuk en in de inlaatkanalen, waardoor de olie(damp) in de kleppendeksels naar binnen gezogen wordt. Vooral bij het wegrijden geeft dit een blauwe rookpluim.
Bij koude motor heb je hier geen last van, omdat er dan nog geen olie, en zeker geen oliedamp in de kleppendeksels aanwezig is.
De seals zijn te vervangen zonder de koppen te verwijderen (zie ook het werkplaatshandboek). Ik heb het vroeger (bij andere merken) wel gedaan door de zuiger bovenin te zetten. Een bougie verbouwen, zodat je er een persluchtslang op aan kan sluiten. Luchtdruk erop. Als je met tweeen bent, kan 1 man met een ringsleutel de veer indrukken, terwijl de ander de spietjes eruit haalt. Of je maakt een hefboom, die je vastzet op de kleppendekselbevestiging, waarmee je de veer indrukt. De laatste methode is het betrouwbaarst.
Het lijkt misschien veel werkt, maar vergeleken met demontage van de koppen is het een eitje.
Autofabrikanten vinden 1 liter olie op 1000 km. de grens. Meer olieverbruik ------> motorrevisie.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 24 jul, 2005 14:12

Martien_96V4 schreef:...de zuiger bovenin te zetten. Een bougie verbouwen, zodat je er een persluchtslang op aan kan sluiten. Luchtdruk erop....
Ik heb het altijd gedaan zonder perslucht. Zorg wel dat de zuiger bovenin staat anders heb je kans dat de klep naar binnen valt, en dan moet alsnog de kop er af. Als de zuiger op BDP staat, stuit de klep op de bovenkant van de zuiger.

Arthur; als je een oliedrukmeter monteert, kun je zien wat de oliedruk is. Dat is een goede indicator voor lagerslijtage. De nieuwe motor in mijn Sonett III heeft een oliedruk van 3-5 bar (bij warme resp. koude motor). De oude motor in mijn '77 96 geeft een oliedruk van 1- 1,5 bar. Die is dus aan revisie toe. Ik verdenk de balansaslagers.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » zo 22 okt, 2006 16:09

Zo, ook maar eens naar de klephoedjes gekeken. Geen een is meer intact. Ik heb een hefboom gemaakt maar als ik die indruk dan druk ik gewoon de klep naar beneden. Ik kan de veer dus niet echt losmaken. Hoe doe ik dit?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 22 okt, 2006 16:21

Joost82 schreef:.... Ik heb een hefboom gemaakt maar als ik die indruk dan druk ik gewoon de klep naar beneden. Ik kan de veer dus niet echt losmaken. Hoe doe ik dit?
Goed lezen;
Als de zuiger op BDP staat, stuit de klep op de bovenkant van de zuiger.
Zie ook hier.

Joost82
Geregistreerd lid

Bericht door Joost82 » zo 22 okt, 2006 19:09

Wanneer ik de zuiger bovenin de cylinder heb gedraaid druk ik nog steeds de klep naar beneden.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 22 okt, 2006 19:14

Hij zal vast wel iets naar beneden kunnen, er zit tenslotte wel een verbrandingskamer. Maar dat moet toch binnen een cm wel stoppen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 22 okt, 2006 19:59

jwaterink schreef:... dat moet toch binnen een cm wel stoppen.
8 mm om precies te zijn... Zie ook hier.

Plaats reactie