APK
-
sabo
- Geregistreerd lid
Ik heb er zelf ooit een trekker voor gemaakt. Een metalen schijf, gaten voor de wielbouten geboord. Een groot gat in het midden en hier een moer op een brug gelast. Lange bout erdoor er klaar was Kees. Hij is een beetje zwaar uitgevoerd maar werkt perfect.
Ik draai wel voordat de trommels eraf gaan altijd even de stelschroefjes terug om te voorkomen dat bij een beetje scheef eraf trekken de remschoenen meegetrokken worden.
Ik draai wel voordat de trommels eraf gaan altijd even de stelschroefjes terug om te voorkomen dat bij een beetje scheef eraf trekken de remschoenen meegetrokken worden.
-
Discus
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Hoi Martien,
Net als Sabo en Discus zelf zo'n ding gemaakt van het hart van een oude V4 velg een dikke bout moer en wat opgelaste stukken ijzer ter versterking. Stuur me een PB-tje met een e-mailadres en ik stuur je volgende week een plaatje hoe ie eruit ziet: niet mooi maar wel degelijk
.
De voortrommels (indien gemonteerd, de trekker moet dan echt hufterproof sterk zijn om geen wokkel te worden) kunnen enorm vast zitten, de achtertrommels zitten veel losser.
Cornell
Net als Sabo en Discus zelf zo'n ding gemaakt van het hart van een oude V4 velg een dikke bout moer en wat opgelaste stukken ijzer ter versterking. Stuur me een PB-tje met een e-mailadres en ik stuur je volgende week een plaatje hoe ie eruit ziet: niet mooi maar wel degelijk
De voortrommels (indien gemonteerd, de trekker moet dan echt hufterproof sterk zijn om geen wokkel te worden) kunnen enorm vast zitten, de achtertrommels zitten veel losser.
Cornell
-
sb153b
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Yep!
Voor de zekerheid even nagekeken in een oud Saabboek en daar staat in dat de 95 en 96, behalve de Saabsport en de Monte Carlo 850 (4 gaats velgen), t/m 1966 uitgerust zijn met trommels rondom. Natuurlijk de modellen voor de 96 (92 en 93
) ook! Vanaf de V4 schijnt voor alles met schijven te zijn. Er zijn nog 2-takten t/m 1968 op de weg gezet (oa in Zweden en Amerika) die gewoon met trommels rondom zijn afgeleverd.
Voeringmateriaal, remcilinders, remcupjes, remslangen, ringetjes enz van uitstekende kwaliteit kan ik nu nog via via te pakken krijgen tegen heel redelijke prijzen.. Iets om rekening mee te houden: de levertijd wisselt sterk.
Cornell
Voor de zekerheid even nagekeken in een oud Saabboek en daar staat in dat de 95 en 96, behalve de Saabsport en de Monte Carlo 850 (4 gaats velgen), t/m 1966 uitgerust zijn met trommels rondom. Natuurlijk de modellen voor de 96 (92 en 93
Voeringmateriaal, remcilinders, remcupjes, remslangen, ringetjes enz van uitstekende kwaliteit kan ik nu nog via via te pakken krijgen tegen heel redelijke prijzen.. Iets om rekening mee te houden: de levertijd wisselt sterk.
Cornell
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: APK
Je kunt voor de remtrommels en -schijven een gewone poelietrekker gebruiken. Het grootste probleem is om de naafmoer (voor) los te krijgen, die zit soms érg vast. Zie ook http://www.saabnl.nl/techniek/9596remmen.htmMartien_96V4 schreef:Weet iemand of er veel kracht nodig is om de remtrommels eraf te trekken, of moet ik daar zelf een trekker voor maken ?
Mijn '77 96 is vorige week voor de APK geweest, moest een nieuw voorwiellager in; ik kon de naafmoer echt met geen mogelijkheid loskrijgen. Toen maar de hele as uitgebouwd en er mee naar een garage op de hoek, die hadden de moer in 10 seconden los m.b.v. een luchtsleutel. De remschijf kon ik er toen gewoon met blote handen afschuiven.
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Een lange arm aan een dop (uitschuifpijpen gemaakt voor wielmoeren zijn ideaal), een pijp over een wringijzer met dop of een steek-ringsleutel verlengd met een andere steekring kunnen een hoop doen als je geen perslucht tot je beschikking hebt...
Cornell
Ps zorg wel dat je gereedschap van goede kwaliteit is om verrassingen te voorkomen of een garage om de hoek...
Wie veel tobt, tobt makkelijk!
Cornell
Ps zorg wel dat je gereedschap van goede kwaliteit is om verrassingen te voorkomen of een garage om de hoek...
Wie veel tobt, tobt makkelijk!