AIRCO probleem niet opgelost! Wie weet het?

2010-2012
Plaats reactie
rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

AIRCO probleem niet opgelost! Wie weet het?

Bericht door rauwers » za 02 aug, 2025 15:21

Hallo allemaal,

Na een nieuwe compressor en vulventielen (preventief), is het systeem op de juiste hoeveelheid gas gebracht en de
olie ook op de juiste hoeveelheid.

Eerste dag was de airco wel koud ook in gebruik, maar volgens de monteur niet genoeg.
Tweede dag voelde ik de airco al minder, dus koudere temepratuur instellen en de ventilatie handmatig instellen, was nog te doen!
Derde dag ..... merkte ik tijdens de rit dat het zweten werd binnen en de airco stond gewoon op auto en kon het niet bijbenen. Blies
wel wat koele lucht, geen koude lucht en kon het duidelijk niet bijbenen.

De monteur is nu even een weekje op vakantie, maar is zelf ook niet tevreden toen hij de wagen teruggaf aan mij.
Hij verzekerde mij dat er in het systeem geen lek zit, want dat is gecheckt met in- uit- en inbrengen van het gas.
Inmiddels heb ik het airfilter gevonden (zie foto) en die was ernstig vervuild. Zaterdagmiddag ..... en maandag pas
weer een nieuw airfilter te krijgen. Heb dus oude filter schoon gezogen in iedere vouw onder en boven en daarna met
compressor (het kleine beetje) stof eruit geblazen. Ga die oude dan vervangen voor een nieuwe.
Maar zo'n simpel redelijk verstopt filter kan toch de oorzaak niet zijn?

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt of mogelijk een suggestie? Ik heb er echt weinig kaas van gegeten.

Groetjes,
Frank.

Afbeelding

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: AIRCO probleem niet opgelost! Wie weet het?

Bericht door LarsJanse » za 02 aug, 2025 21:47

Van een verstopt interieurfilter (de term luchtfilter gebruik je meestal voor het filter in de luchtinlaat voor de motor) gaat je airco systeem niet slechter koelen. Als de compressor en je koelmiddel goed zijn en het systeem niet lekt, zal er in andere delen gezocht moeten worden, d.w.z. condensor, droger, expansieventiel, verdamper etc. Meer een klusje voor een airco-expert dus.

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » za 02 aug, 2025 22:34

Enige juiste manier om een goede diagnose te stellen is meten, meten, meten (temperaturen en drukken). Dan weet je al vlot waar het probleem zit. Slaat de fan wel aan als je de AC inschakelt?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 03 aug, 2025 9:00

Dat lek opsporen vond ik niet altijd zo 1 voudig, maar goed je monteur wist het zeker.
Zelf zoeken gaat echter niet. dus ff geduld :)

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 03 aug, 2025 10:24

heey
volgende stap is airco systeem terug leeghalen
als de beste man zegt dat er geen lek is dan haalt het machine er evenveel uit dan wat er is in gegaan
(wat ik al betwijfel ) omdat het steeds minder word
indien er minder uitkomt dan wat er is in gegaan dan is er een lek
volgende stap : controleren met blacklight
vind je groene schijn (fluo )duid dat op een lek ;hopelijk vind je iets want anders is er meer werk >
alles demonteren zodat je de condensor en alle airco delen goed kunt zien (ook in interieur )
stilstof erop zetten op hoge druk en alles beginnen inspuiten met een mengeling van water en zeep
als er dan en lek is krijg je schuim bronnen

nu ben je al zeker een halve dag bezig (of langer)
en dit alles als je eerder gecontroleerd hebt of de pomp druk genoeg had bij werking

mvg werner

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » zo 03 aug, 2025 12:40

Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor de input en daar kan die monteur mogelijk wat uithalen.

Wat ik wel weet is dat hij het systeem in die paar dagen dat die X in de garage was al 2x leeg en gevuld heeft en
geconstateerd heeft dat er geen verlies is. Verder ook vastgesteld dat de nieuwe compressor aanslaat.
We kunnen er nog een weekje over nadenken zolang die met vakantie is.

Morgen eerst maar eens een nieuw air filter, al ben ik bang dat het geen invloed heeft als ik het zo lees.
Na contact met de monteur, geeft hij aan dat hij denkt (!!!!!) dat het de ACC pressure switch is. Een onderdeel
van een paar tientjes, dus willen eigenlijk die stap als eerste nemen als hij weer terug is.
Bestellen in de USA ..... dus kan een lange tocht worden maaaaaaaaar ..... we bekijken het nog even!

Ik hou jullie op de hoogte en thanks voor het meedenken.

Saludos,
Frank,

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » do 11 sep, 2025 18:30

Gisteren is de druksensor van de AC geplaatst.
Heb maar een kort testritje gereden van plm. 7 km. maar het kijkt allemaal qua AC weer goed te werken.
Voor de- en montage van dit kleine sensortje, moet nagenoeg de hele voorbumper gedemonteerd.
Hoe bedenkt Saab c.q. GM dit ;-|+

Ben weer blij en ga haar binnekort naar NL rijden en hoop op een koele tocht van plm. 3 dagen, want
we willen ook genieten van weer vele mooie plekken in de Pyreneeën, het mooie Franse landschap en
natuurlijk het koele wisselende NL.

Thanks en saludos,
Frank.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 11 sep, 2025 19:10

niet eerst een paar dagen rijden voordat je weet of het opgelost is?
- filter zelf ook vervangen?
- drukventiel ook goed: zit op een nog fijner plekje!

Maar hopelijk voor je is het nu goed.

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Re: AIRCO probleem OPGELOST! Wie weet het?

Bericht door rauwers » za 13 sep, 2025 14:39

Gisteren even een paar ritjes hier gereden met bij elkaar plm. 35 km en airco werkt goed tot zover.
Ik rij en volgend weekend met twee overnachtingen mee naar NL, dus wordt die uitgebreid en langdurig
getest. Mocht blijken dat die dan nog niet goed is ........ dan volgt reparatie in NL.

Allemaal bedankt voor de tips, het meedenken en de input!

Mvg,
Frank.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 13 sep, 2025 19:16

Als het systeem open is geweest altijd de droger vervangen. Druksensor kan inderdaad heel goed de kwaal zijn.

Maar hoezo uit Amerika? Zo spannend is zo’n druksensor toch ook niet…

Mooi dat het goed lijkt. Een airco is meer dan alleen vullen en op dichtheid controleren.

Bij een ingeschakelde airco kun je doormiddel van temperaturen meten en een druk tabel ook kijken wat het probleem is. Is op internet wel te vinden wat wat is. Nakoeling en oververhitting zijn goede graadmeters.

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » wo 15 okt, 2025 20:42

Ondertussen wel een nieuwe droger besteld die is ontvangen en zal worden gemonteerd.
Dit op advies en motivatie van een forum lid hier!
Het AC systeem wordt binnekort opnieuw compleet leeg gemaakt, schoon gespoeld of geblazen en
dan de nieuwe droger erin en weer opnieuw volledig gevuld.

Ik heb nog een extra droger als reserve, dus mocht iemand hem (dringend) nodig hebben!

Ben benieuwd als ik weer terug ben in NL voor gebruik 9-4X!

Plaats reactie