Bericht
door rauwers » za 16 aug, 2025 19:01
Hallo bert777,
"Een Saab kopen ...... is geen probleem. Maar een GOEDE Saab kopen ... da's pas fijn" zeg ik wel eens tegen koopjesjagers en
" Sommigen weten wel de prijs ....... maar niet de daadwerkelijke waarde".
Heb in april of zo dit jaar eigenlijk "blind" een 9-4X 3.0i V6 uit 2011 gekocht voor afgerond 14K. Auto had een kloppende 108 dkm
op de teller staan en was in redelijke staat. Voor het oog een redelijk mooie voiture, technisch met de nodige tekortkomingen.
Alle vloeistoffen, filters en pakkingen laten vervangen, grote beurt gegeven, nieuwe Michelins eronder (andere banden waren
(plat door het stilstaan de laatste jaren') en wat herstel van eerder gedane slordig (goedkoop) schadeherstel, dus al met al bij
elkaar een slordige 5K verder.
Ik woon in Spanje en heb deze 9-4X in NL gekocht voor gebruik in NL en indien nodig als reisauto NL - ES - NL - ES zo het past!
Deze 9-4X Premium is een echte (USA) cruiser. Je moet wennen aan het schakelen van de bak die een lange (USA) overbrenging heeft en
bij de minste of geringste snelheidsvermindering heen-en weer schakelt. Kennen wij niet in EU auto's! Went wel en je gaat "spelen"
met je gaspedaal om zo soepeltjes en min mogelijk te schakelen.
Op weg naar Spanje, viel geleidelijk de airco uit en hier in ES geconstateerd dat de compressor dood was en later nog de druksensor
van de airco. Compressor in NL besteld en ben je bijna 1K verder!!!!! Druksensor is nog onderweg en komt deze week hier aan!
In september rij ik deze 9-4X terug naar NL en dan blijft hij daar voor schadeherstel aan de complete li.zijde, (vlieg)roestbestrijding
en dan ben je ook weer minimaal 2K verder en ik rij terug met mijn cabrio naar ES die nu voor wat optische verfijning in NL is.
De bak van de 9-4X moet nog gespoeld worden en mogelijk dat dit iets kan wijzigen in het schakelpatroon van de auto. Ook Dion heeft
al iets aangepast aan de software van de bak, maar kan nog hier niet enthousiast worden zonder de goede wil van Dion hieraan tekort te doen!
Ik denk zelf dat die 9-4X Aero met de 2.8 turbo, aangepast onderstel en bak, de 20 inch velgen wat meer EU gericht zijn en mogelijk wat
meer Europees en "makkelijker" rijdt in het EU wegennet! Maar die kost meer dan het 2-3 voudige van een niet Aero en ....... dat wil niet
zeggen dat die dan wel 100% is.
Inmiddels koop ik her en der wat reserve onderdelen in, die mogelijk een (bekend) probleem gaan worden in de toekomst. Zo ook de oude
compressor wil ik laten reviseren om achter de hand te houden. Maar ook wat knopjes, schakelaars, koplampen en achterlichten, paneeltjes etc.
Ik wil hem echt bijhouden en gepast gebruiken en natuurlijk "in stand houden" en dat kost veel over het algemeen (als het een Saab is) en moet
je ook in het netwerk zitten, voor tips en adviezen, aanbod onderdelen en kennis en vooral onderhoud inclusief de juiste onderdelen.
Maar ik vind het leuk en voor dagelijks gebruik incl korte afstanden (in NL) ...... denk ik dat die wat minder geschikt is. Maar goed dat is mijn mening!
Van de plm. 700 verschillende exemplaren die aan klanten zijn geleverd in hoofdzakelijk de USA, rijden er nu denk ik 40-50 in NL bij echte (Saab(liefhebbers
en ik verwacht zelf dat ze niet (veel) in waarde zullen dalen mits je ze ook goed bij- en onderhoudt!
Succes, wijsheid gewenst en met vriendelijke groet,
Frank.