remtrommels achter 96/95
-
peterpaul
- Geregistreerd lid
remtrommels achter 96/95
Kom er niet helemaal uit, heb de zoekfunctie er al op nageslagen maar ben toch een beetje in de war door twee verschillende verhalen.
Ik heb een 95 achteras liggen om onder mn 96 te monteren ivm meer sterkte. Ik heb ook de 95 lagers liggen en ik dacht deze te kunnen monteren in mn 96 trommels. Ik dacht hier gelezen te hebben dat deze er gewoon op pasten en dat t verschil alleen in de as en in t binnenste lager zat.
Ik heb me echter ook laten vertellen dat dit niet kan omdat het binnenste lager groter is en je dus een andere remtrommel moet hebben. Zou zin maken ivm dikkere as, groter lager, dus meer draagkracht. Klopt deze redenatie??
Hoe zit het nou precies? Ik kan me idd voorstellen dat anders een 95 binnenlager dus platter is ivm dikkere as en 96 trommel maar dan zou de combinatie dus juist minder sterk zijn??
Wie helpt me uit de brand? Alvast dank!
cheers
PP
Ik heb een 95 achteras liggen om onder mn 96 te monteren ivm meer sterkte. Ik heb ook de 95 lagers liggen en ik dacht deze te kunnen monteren in mn 96 trommels. Ik dacht hier gelezen te hebben dat deze er gewoon op pasten en dat t verschil alleen in de as en in t binnenste lager zat.
Ik heb me echter ook laten vertellen dat dit niet kan omdat het binnenste lager groter is en je dus een andere remtrommel moet hebben. Zou zin maken ivm dikkere as, groter lager, dus meer draagkracht. Klopt deze redenatie??
Hoe zit het nou precies? Ik kan me idd voorstellen dat anders een 95 binnenlager dus platter is ivm dikkere as en 96 trommel maar dan zou de combinatie dus juist minder sterk zijn??
Wie helpt me uit de brand? Alvast dank!
cheers
PP
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: remtrommels achter 96/95
jouw redenatie is goed
een dikkere as betekent een ander lager met andere binnendiameter.
als de trommel dan hetzelfde is krijg je een ander type lager die mij minder sterk lijkt.
maar ik begrijp de hype over dat 95 achterasverhaal niet zo goed.
ik heb nog nooit problemen gehad met een standaard 96 as, en ik heb er toch buitengewone "duurtesten" mee gedaan.
een dikkere as betekent een ander lager met andere binnendiameter.
als de trommel dan hetzelfde is krijg je een ander type lager die mij minder sterk lijkt.
maar ik begrijp de hype over dat 95 achterasverhaal niet zo goed.
ik heb nog nooit problemen gehad met een standaard 96 as, en ik heb er toch buitengewone "duurtesten" mee gedaan.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Om een goede reden
wil ik toch remtrommels van een 96 op een as van een 95 monteren.
Moet het aseind of astap (weet ik veel hoe die dingen heten) worden afgedraaid zodat de lagers in de remtrommel van een 96 passen?
Of zijn er andere mogelijkheden.
Alvast bedankt voor het meedenken
Moet het aseind of astap (weet ik veel hoe die dingen heten) worden afgedraaid zodat de lagers in de remtrommel van een 96 passen?
Of zijn er andere mogelijkheden.
Alvast bedankt voor het meedenken
-
odin1899
- Donateur

Wat is die goede reden? Zijn 95 trommelremmen slechter dan 96 trommelremmen?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

als je het aseind afdraait ben je weer net zo ver als een 96 achteras. (of de as moet ook dikker zijn).
vraag me wel af hoe je dit in een draaibank krijgt
vermoedelijk gewoon nieuwe lagers in de trommel monteren die aan de ene kant op de as past en de andere kant in de trommel
volgens mij schiet je er allemaal geen z#k mee op en haal je een boel werk op je hals.
zelfs na in 2 heats over de kop te zijn gegaan en achter een spoorbiels blijven haken was zelfs deze as niet krom
vraag me wel af hoe je dit in een draaibank krijgt
vermoedelijk gewoon nieuwe lagers in de trommel monteren die aan de ene kant op de as past en de andere kant in de trommel
volgens mij schiet je er allemaal geen z#k mee op en haal je een boel werk op je hals.
zelfs na in 2 heats over de kop te zijn gegaan en achter een spoorbiels blijven haken was zelfs deze as niet krom
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Ik wil juist m'n 95 as onder de 95 houden, met 96 remtrommels. De 96-trommels hebben dan wel 4 gaten ipv 5.
Ik ga dus niet voor een "sterke" 95 as onder een 96
.
@melle z: dank voor de info. Ik had al hele nachtmerries over het verwisselen van assen.
Ik ga dus niet voor een "sterke" 95 as onder een 96
@melle z: dank voor de info. Ik had al hele nachtmerries over het verwisselen van assen.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Dan wordt jij geen citroen rijder.
Is wel de bedoeling. 8-spaaks minilite van Ronal en dan antraciet. Moet volgens mij wel aardig staan bij opaalgroen
.
Is wel de bedoeling. 8-spaaks minilite van Ronal en dan antraciet. Moet volgens mij wel aardig staan bij opaalgroen
-
turbopilot
- Donateur (7x)

ik zou deze trommels niet monteren maar ze per pb even bij mij aanbieden 
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Zou ik niet durven. ca. 40jr oud roest, zitten ook maar 4 gaten in.
Volgens sonett003 worden ze trouwens binnenkort weer gemaakt.
viewtopic.php?f=43&t=62287&start=510" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens sonett003 worden ze trouwens binnenkort weer gemaakt.
viewtopic.php?f=43&t=62287&start=510" onclick="window.open(this.href);return false;
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Nuh, voorkant met sportnaven, MGB remtangen en MGB V8 remblokken
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Nog geen idee.
Remblokken van een V4 en Sport/MGB zijn ongeveer evengroot. Renblokken MGB V8 zijn ca. 20% groter.
Zou dus wel moeten.
Voor een MGB schijnt dit wel de beste optie te zijn.
Foto komt als alles binnen is. Naven zouden vorige week al binnen zijn. Echter nog niets gezien
.
Remblokken van een V4 en Sport/MGB zijn ongeveer evengroot. Renblokken MGB V8 zijn ca. 20% groter.
Zou dus wel moeten.
Voor een MGB schijnt dit wel de beste optie te zijn.
Foto komt als alles binnen is. Naven zouden vorige week al binnen zijn. Echter nog niets gezien
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Heeft iemand voor de ombouw nog een set spacers of afstandsbussen over welke tussen de twee lagers in een remtrommel van een 95 zitten?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.