vrijloop

1947-1967
Plaats reactie
oosterhoff
Geregistreerd lid

vrijloop

Bericht door oosterhoff » ma 04 jun, 2012 21:49

Ik snap niet precies waar de vrijloop voor dient. Als ik het goed begrijhp dan houdt het in dat je niet remt op de motor, dus dat vertraging van de draaisnelheid van de wielen losgekoppeld is van de draaisnelheid van de krukas. Dus zoal wanner een auto in de vrij staat. Nu heb ik de auto nog niet, maar begrijp ik goed dat er aan de stuurversnelling geen vrijstand is?

Elders las ik dat je door de vrijstand ook makkleijk kon terugschakelen. Dat begrijp ik niet helemaal.
De wielen hebben en bepaalde draaisnelheid die past bij de draaisnelheid van de motor en terugschakelen zonder te ontkoppelen kan dan door de vijloop?

:?:

odin1899
Donateur
Donateur

Re: vrijloop

Bericht door odin1899 » ma 04 jun, 2012 21:55

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door klaasj » di 05 jun, 2012 21:34

zover ik het weet en in simpele bewoordingen kan uitleggen. De vrijloop stamt uit de tijd dat saabjes een tweetakt motor hadden. zoals je weet zorgt het mengsel van benzine en olie in een tweetakt motor ook voor de smering van het geheel. in heuvelachtig terrein ga je de berg af met het gas los. de motor krijgt geen benzine/olie, dus smering en gaat naar zijn grootje. De vrijloop is een mechanisme dat gekoppeld is tussen de motor en de versnellingsbak. zo gauw de trekkracht van de motor wegvalt, dus geen gas, zorgt dit mechanisme er voor dat de motor ontkoppeld wordt van de versnellingsbak. zo kan de motor gewoon stationair doordraaien als je de berg af gaat. Op het moment dat saab de V4 ging monteren kozen zij ervoor om de vrijloop en versnellingsbak uit het tweetakttijdperk te blijven gebruiken. Je kunt inderdaad met ingeschakelde vrijloop de motor bij gas los laten zonder de koppeling in te trappen in een andere versnelling zetten. Wil je naar de eerste versnelling moet je toch echt de koppeling gebruiken. Het is een grappige manier van rijden, want het betekend ook dat je bij het inrijden van een bocht en gas los laat een soort vliegende kracht krijgt. Er zullen vast op het forum mensen zijn die zeggen dat je altijd je koppeling moet gebruiken maar ik heb jaren lang gereden met dit systeem en voldeed prima. En ja er zit natuurlijk een vrij stand op de versnelling. Het is in principe gewoon een H model.

oosterhoff
Geregistreerd lid

Bericht door oosterhoff » wo 13 jun, 2012 22:13

Bedankt voor de informatie. Inmiddels heb ik de saab en heb ik het kunnen ervaren. Ik vind het wel plezierig rijden zonder te koppelen . Helemaal snap ik het nog niet. Ik begrijp dat als de wielen sneller draaien dan de motor dat dan de motor niet meegenomen wordt . Maar als de motor nu sneller draait dan de wielen dan kun je toch niet zomaar schakelen zonder koppelen?. Of komt het doordat je rustig schakelt en dat de motor dan terugzakt naar een laag toerental en dus nooit sneller draait dan de wielen?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 13 jun, 2012 22:46

oosterhoff schreef:... Maar als de motor nu sneller draait dan de wielen dan kun je toch niet zomaar schakelen zonder koppelen?.
Nee, niet zolang je gas geeft, maar je schakelt nooit zonder gas los te laten en op dat moment werkt de vrijloop als een ingetrapte (automatische) koppeling.

oosterhoff
Geregistreerd lid

Bericht door oosterhoff » wo 13 jun, 2012 23:09

ok, is zo duidelijk.

Ik snap dat het een erfenis is van de tweetakt, maar je vraagt je af waarom niet meer auto's dit hebben. Zeker in het vlakke nederland hoeven we toch zelden zo langdurig te remmen dat we dat op de motor moeten doen?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 14 jun, 2012 9:29

Nee, maar het zijn extra onderdelen in de v.bak en het kan allemaal kapot, dus als je dat weglaat is dat een zorg minder. De eerste 99 hadden overigens ook een vrijloop, ook door de toenemende motorvermogens hebben ze het blijkbaar weggelaten.

oosterhoff
Geregistreerd lid

Bericht door oosterhoff » di 19 jun, 2012 20:44

iemand zei me: als je met de vrijloop rijdt dan belast je de versnellingsbak veel meer en is ie na 50000 af. Is dat zo. Ik vind het wel lollig rijden zonder te koppelen, maar als dat echt zo slecht is voor de versnellingsbak dan doe ik het niet.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 20 jun, 2012 2:31

Ik zou niet weten waarom...

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 20 jun, 2012 7:16

Er wordt wel eens vaker wat geroepen, hoe kundig is je bron op dit gebied?
Ik zou zeggen dat de bakken gemaakt zijn voor een veel groter aantal km's.
Niet de belasting van de bak door gebruik van de vrijloop (kijk eens wat ze onder rallyomstandigheden voor de kiezen kregen) maar gebruik van de juiste olie en geregeld olie peilen (best een lastige klus maar o zo nodig) bepalen in hoge mate de levensduur van dit soort bakken.
Daarnaast is de bak van oorsprong gemaakt voor de 2takt maar door gevoerd op de veel vermogender en koppelrijkere 4 takt, voor die laatste taak eigen zwaar ondergedimensioneerd maar goed bruikbaar bij juist gebruik en aandacht,

oosterhoff
Geregistreerd lid

Bericht door oosterhoff » vr 29 jun, 2012 7:23

Hoe deskundig de bron was wist ik juist niet. Vandaar dat ik het hier maar eens even heb gecheckt. Ik krijg niet de indruk dat het zo slecht is als mijn eerste bron beweerde. Ik ga dus eerst toch maar eens met de vrijloop rijden.

Plaats reactie