Wat mag 'n 92(B) kosten?

1947-1967
Plaats reactie
jeroen93
Donateur
Donateur

Wat mag 'n 92(B) kosten?

Bericht door jeroen93 » za 16 feb, 2013 18:50

Wat mag 'n ongerestaureerde 92(B) met werk kosten en wat is hij straks waard na restauratie?

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Wat mag 'n 92(B) kosten?

Bericht door johnb52 » za 16 feb, 2013 18:54

Wat de gek er voor overheeft,

En het geld wat je in de restauratie stopt krijg je er toch niet uit als je m wil verkopen...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 16 feb, 2013 19:32

Klinkt alsof je er een wil restaureren en met winst wil doorverkopen? Bespaar je de moeite.

jeroen93
Donateur
Donateur

Bericht door jeroen93 » za 16 feb, 2013 23:04

Nee, kopen - restaureren - doorverkopen is niet de opzet. Maar ongelimiteerd investeren in iets dat het uiteindelijk bij lange na niet waard is gaat me wat te ver. Vandaar dat ik jullie ervaringen op prijs stel om vervolgens knopen te hakken.
Het uiterlijk van 'n 92 met onderhuids hedendaagse techniek spreekt me erg aan, maar gaat volgens mij 'n fortuin kosten...

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 17 feb, 2013 0:09

Lees m'n post in je andere topic maar, geeft wellicht meer inzicht.
Ongelimiteerd heb je bij voldoende kennis en vaardigheden zelf in de hand, zal zeker voldoende tijd en geld kosten.
Na alle voor je wensen noodzakelijke aanpassingen is de auto als 92 voor de purist echter niets meer waard.
Zelfs als je er overheen kan zetten dat je de auto origineel laat zal een net en voor je doel bruikbaar exemplaar ruim 10000 euro neer dienen te tellen en rekening moeten houden met gedateerd rijgedrag, comfort en veiligheid en daarbij voor huidige maatstaven excessief onderhoud, gezien de onderdelenpositief moeilijk rijdend houden en fikse running costs.
Dan ga ook nog niet eens voor je plezier een fiks stukje rijden, moet je files en stadsverkeer op koste van een voortdurend kokende motor mijden als de pest, rijdt je zelf op kop van een eventuele file, begrijpen mensen niets van zo'n oud "wrak" op de weg en stap je niet fris maar geradbraakt weer uit.
Maar.... als hobbyvoertuig is ie onovertroffen! 8)

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » ma 18 feb, 2013 10:12

Voln's mie mag een 92B kosten wat jij erin wilt steken (en dat wilde je nu juist graag weten... woeha! :P ).

Zie het zo: anders drink je het allemaal op in de kroeg.
Met een ouwe auto omhanden heb je vrienden, aanspraak EN je drinkt bier... alleen maar voordelen! :mrgreen: Ikzelf stop handen vol geld in mijn projectjes. Daar word ik niet ongelukkig van, integendeel zelfs, en ik denk dat dat voor eigenlijk iedereen geldt die een klassiekertje (of twee. drie. meer?) koestert.

Die tijd-kennis-geld driehoek van dat andere topic is ook wel een mooie analyse. Als je minstens twee daarvan hebt zit je wel aardig.

EDIT:
Maar: dat is allemaal van toepassing op wagentjes die je NIET dagelijks nodig hebt. Een kennis van me probeerde dagelijks 50 km in een oude opel te rijden. Het ding was zo om de vier dagen kapot, niet geholpen door het feit dat hij ouwe meuk met ouwe meuk repareerde. Moet je je voorstellen, 's avonds klussen aan je wagen, maar die moet wel de volgende dag weer rijden omdat je dan naar je werk moet... Dat ging zo ver dat meneer een paar keer noodgedwongen in de garage heeft overnacht. Het geouwehoer met die wagen heeft zijn liefhebberij om zeep geholpen, hij heeft de boel vekocht en nooit meer een klassieke auto aangeraakt. :(
Moraal: hobby moet hobby blijven. Als je ervan afhankelijk wordt is de lol er (letterlijk) af.

kochje
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door kochje » vr 01 mar, 2013 15:22

Kan je de gegevens geven die in een publicatie van 'Markt Preise" heeft gestaan;
Note 1 ( beste staat) € 18400
Note 2 € 11.000
Note 3 € 7.400 maar stijgend
Note 4 € 3.000
Note 5 € 1.200
Dit bevestigd wat hiervoor reeds werd geopperd maar meer in concrete getallen.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » di 19 mar, 2013 18:57

Ik weet een 92B in ronduit slechte staat te staan en die moet meer dan 1500.- kosten. Restauratie kost op basis van alles laten doen meer dan 20.000.- euro. Heb je een indruk :idea:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 19 mar, 2013 19:03

En dan ligt het er nog aan hoe je het doet. Oldtimer-markt heeft een Sonderheft van 2 delen gepubliceerd over de restauratie van een 96 KN TT. Daarvoor zijn makkelijker onderdelen te krijgen dan voor een 92B en die restauratie kostte ongeveer 50.000 euro. Ik denk niet dat je een 92B voor 20.000 euro kunt laten restaureren (voor dat bedrag kun je misschien een 900 classic laten restaureren), of je moet de eisen aan de kwaliteit niet te hoog leggen, maar dat zou ik zeker wel doen als je er dagelijks mee wilt rijden. Sterker nog: ik denk dat je voor 20.000 euro misschien net aan de onderdelen bij elkaar hebt als je het echt goed voor elkaar wilt hebben. Dat bedrag kun je in elk geval al makkelijk kwijt als je een 900 classic gaat restaureren, waarvoor onderdelen lang niet zo zeldzaam zijn als voor een 92B. Daarbij komt nog dat het verzamelen van alles jaren kost, zelfs voor een 'gangbare' 900 classic. Maar je kunt een 900 classic ook voor 1000 euro 'restaureren' dus het ligt net aan je wensen/eisen.

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » wo 20 mar, 2013 15:20

Iemand die slim is laat zijn oldtimer niet in NL restaureren :idea: 50.000,- lijkt me dan ook wat erg royaal. Daar durf ik hem zelfs voor naar Bart Holland te brengen. Spreek inmiddels uit ervaring als ik het over prijzen heb. Je kunt op de vraag van de TS ook niet veel meer dan een heel algemeen antwoord geven. Ik denk dat hij al redelijk genezen is van wat ik genoemd heb :P

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 20 mar, 2013 17:31

Ik denk dat de onderdelenpositie van een 92 van dien aard is dat dat 20000 voor benodigde onderdelen en gezien oa de probleemplekken 50000 voor het totaal bij uitbesteding helemaal niet irreëel hoeft te zijn. Bart Holland, mmm je zou 't 'm kunnen vragen, ik heb wel 92's maar geen pengar daarvoor :wink: . Uitbesteding naar het buitenland is veelal een kwestie van de juiste contacten en ergens op te baseren vertrouwen, anders een dosis naïviteit of geluk.
Ervaring, bij 92's is dat niet dik gezaaid, hangt met de zeldzaamheid en de kleine schare aanhangers samen. Mogelijk oriënteer je je qua prijzen oriënteert op de 93 of iig andere modellen dan de 92 zelf. De 93 is een heel ander verhaal omdat het onderhuids een heel andere, wat nieuwere in grotere aantallen geproduceerde auto is waar veel meer voor voorhanden is.
Sta je heden voor de keus dan blijft de 92 natuurlijk heel leuk maar qua praktische bruikbaarheid en haalbaarheid is de 93 of een later model een veel rationeler keus, zelfs als je een schierongelimiteerd budget hebt.
En idd, de topicschrijver is al lang om na de nodige argumenten van diverse hand, het blijft kennelijk de aandacht van anderen houden.

Rob900t16s
Geregistreerd lid

Bericht door Rob900t16s » wo 10 apr, 2013 18:16

Ik ben zelf bezig met de volledige restauratie van een 92b. Het upgraden naar de huidige stand van de techniek zou ik persoonlijk zeer afraden.
Mijn advies zou zijn: begin hier alleen aan als je heel veel zelf kunt en wil doen (tenzij je natuurlijk een ongelimiteerd budget hebt en geen zin in vieze handen).
Nagenoeg alle 92B's die je vandaag de dag nog vindt, hebben serieuze TLC nodig in de vorm van stralen/ontlakken, nieuw plaatwerk, lassen, motorrevisie, versnellingsbakrevisie, etc.
Plaatwerk is er niet meer dus dat zul je zelf moeten (laten) maken.

Het eerder genoemde bedrag bij volledige uitbesteding lijkt me zeker niet irreëel.....

Dit zijn geen makkelijke of snelle projectjes, dus bezint eer ge begint :wink:

Groeten, Robert

Plaats reactie