Je spreekt voortdurend in tegenstellingen, dat moet dan maar, ik ga weer back on topic om wat inhoudelijks -ff zonder koffie- toe te voegen.
De maximale EGT waarden in graden Celcius toegesneden op Saab 2 takten (andere 2 takt -mn luchtgekoelde motoren/motoren in andere toepassingen- kunnen afwijken) zijn voor het eerste inrijden: 550 graden, na enige tijd kan je na controle van het bougiebeeld en evt herzien van de sproeierbezetting gaan naar een EGT van maximaal 600 graden (aanbevolen CO ca 6%/lambda 0,77), als de motor volledig ingelopen is nooit een EGT van 650 graden overschrijden omdat dit kan leiden tot zuigerschade, een max EGT van 625 graden geeft een veilige marge.
Voor kennelijk extra voorzichtige mensen geeft een EGT meter voortdurend de aanvullende mogelijkheid om alle voorkomende situaties veel zaken optimaal te bewaken.
Overigens had ik abusievelijk gemeld dat de sensorplaatsingsafstand op 5 cm vanaf de uitlaatpoort ideaal was, dit hangt af van de wijze van meting en moet -excuus aan eventuele inbouwers- bij individuele meting per cilinder het dubbele, dus 10 cm vanaf de cilinder zijn.
Er worden veel methoden van oa inrijden gehanteerd, ik zal de laatste zijn om te zeggen welke de beste zou zijn, denk dat er wat dat betreft veel meer wegen naar Rome leiden.
Help, de Saab start niet meer!
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Help, de Saab start niet meer!
Ik ben geen tweetaktkenner maar heb wel aardig wat ervaring met oudere viertakten. Daarvoor wordt over het algemeen minerale olie aanbevolen, soms semisyntheet, volsyntheet wordt ten zeerste afgeraden. Synthetische olie in een nog oudere 2t verbaasd me dan ook, maar nogmaals, ik ben geen 3t-kenner.schimmjc schreef:Misschien een gevolg van een restant minerale olie in de tank die de nieuwe synthetische olie heeft tegengewerkt?
Als je wisselt van type olie is het sowieso aan te bevelen eerst de restanten oude olie weg te spoelen door een paar keer het systeem te vullen met de nieuwe olie en dat af te tappen (en weg te gooien), dat lijkt me voor 2- en 4-takten niet verschillen.
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Jammer dat de blinde dan weer zo hard aan het schreeuwen is.Blindstra schreef:Onder het motto; in het land der blinden is eenoog koning
Ja en jij bent er ook weer en ik ook.The Devil's Own V4 schreef:Ach, Funky is d'r ook weer.
sb153b heeft moeite genomen om zijn technische inzichten hier neer te typen.
Aangezien er dus geen technisch tegenargument zijn ......
-
Blindstra
- Geregistreerd lid
Ben me niet bewust van 'schreeuwen". Zie nergens een CAPSLOCK of
in mijn verhaal staan. Dus heb het op normale toon gezegd. Niet tegen iemand specifiek ook. Kennelijk voelen sommigen zich aangesproken. Dat is wat anders
Ook het woordje 'weer'; alsof ik dat dus vaker, cq regelmatig doe. Ben me daar op zijn minst niet van bewust. Zal er eens op letten
Ik heb het met geen letter over de input van sb153b gehad. Ik spreek het ook nergens tegen. Ik ben slechts van mening dat op basis van hetgeen TS verteld ik er niet veel over kan zeggen. De input is te algemeen en te summier imho. Met uw conclusie dat daarmee iemand die zijn mening en ervaring deelt .... deel ik uiteraard niet.
Jammer van de topic vervuiling. Maar actie vraagt om reactie nietwaar. Laten we er mee stoppen.
Aha, dus als iemand de moeite neemt iets neer te pennen (ergo: gewoon zijn ervaringen en mening deelt) en er niemand die ervaring/mening weerlegt dan ...... Goh, interessante theorie. Ik neem ervaringen en meningen op een forum altijd voor kennisgeving aan, waardeer de input die iemand geeft en zal niet snel dergelijke reacties geven zoals sb153b en u doen. Weinig respectvol iemand op een forum zo aan te vallen. Ik ken u niet en u mij niet. Waarom dan zo vijandig doen vraag ik me af.GHIA schreef: sb153b heeft moeite genomen om zijn technische inzichten hier neer te typen.
Aangezien er dus geen technisch tegenargument zijn ......
Ik heb het met geen letter over de input van sb153b gehad. Ik spreek het ook nergens tegen. Ik ben slechts van mening dat op basis van hetgeen TS verteld ik er niet veel over kan zeggen. De input is te algemeen en te summier imho. Met uw conclusie dat daarmee iemand die zijn mening en ervaring deelt .... deel ik uiteraard niet.
Jammer van de topic vervuiling. Maar actie vraagt om reactie nietwaar. Laten we er mee stoppen.
-
sb129h
- Donateur (2x)

Enfin.
Terug naar de essentie.
Is het mechaniek van de topicstarter alweer op de goede weg? Ben altijd wel benieuwd naar enig fotomateriaal ...
Terug naar de essentie.
Is het mechaniek van de topicstarter alweer op de goede weg? Ben altijd wel benieuwd naar enig fotomateriaal ...
-
schimmjc
- Geregistreerd lid
Helemaal vergeten foto's te maken.
De Saab staat nu weer thuis met een grote lege ruimte onder de motorkap
Komende winter wordt een nieuw blok opgebouwd.
De schade aan de zuigerwanden was dermate ernstig dat het een nieuw blok handiger en goedkoper is.
Verder gaan er nieuwe zuigers in. Andere onderdelen (w.o. krukas, drijfstangen, carburateurs) worden hergebruikt, die lijken nog prima.
Heb nog even getwijfeld om een sport blok te doen maar dat wordt toch erg begrotelijk.
Hoe is jullie mening trouwens over de robuustheid van het sport blok t.o.v. van de normale blokken.
Is de smering in het sport blok door de aparte oliepomp echt beter?
De Saab staat nu weer thuis met een grote lege ruimte onder de motorkap
Komende winter wordt een nieuw blok opgebouwd.
De schade aan de zuigerwanden was dermate ernstig dat het een nieuw blok handiger en goedkoper is.
Verder gaan er nieuwe zuigers in. Andere onderdelen (w.o. krukas, drijfstangen, carburateurs) worden hergebruikt, die lijken nog prima.
Heb nog even getwijfeld om een sport blok te doen maar dat wordt toch erg begrotelijk.
Hoe is jullie mening trouwens over de robuustheid van het sport blok t.o.v. van de normale blokken.
Is de smering in het sport blok door de aparte oliepomp echt beter?
-
schimmjc
- Geregistreerd lid
P.S. ik heb er geen enkel probleem mee dat de discussie soms wat uit de hand lijkt te lopen
Ik vind het een goede zaak dat iedereen hier zijn eigen ideeen/ervaringen wil delen.
En natuurlijk is er niet 1 weg naar Rome.
Ik vind het een goede zaak dat iedereen hier zijn eigen ideeen/ervaringen wil delen.
En natuurlijk is er niet 1 weg naar Rome.