93B loopt prima stationair

1947-1967
Plaats reactie
Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

93B loopt prima stationair

Bericht door Andrys Posthuma » ma 02 dec, 2013 22:26

...althans, dat is voorlopig de diagnose. Deze dagen is er een oude man in het land die buitensporig veel aandacht vraagt. Dus in plaats van SAAB klussen is dat... juist. Ik had wel een carb in mijn schoen, dat dan weer wel!

Wat was d'r aan de hand? 93B met 850 cc blokje liep dan wel te laag dan wel te hoog stationair.

Wat gedaan?
- ontsteking een goede poetsbeurt gegeven van binnen. Was wel nodig ook. De afstelling was nog leuk, want als je de stroomverdeler eruit haalt ben je de afstelling helemaal kwijt :wink: .
- carburateurtje schoongemaakt met de ultrasoonreiniger. Kwam eruit als (bijna) nieuw.

Afstellen en lopen maar. Keurig!

Ik probeer al tijden een filmpje te uploaden. Het punt is, dat ding is 75 MB en dat wil ik de server niet aandoen. Het is nog niet gelukt om de boel te converteren naar iets kleiners, maar wie weet...

Next topic: ik heb een hemeltje besteld! Komt uit Sverige, kost een paar sinterklaascadeautjes maar dan heb je (hopelijk binnenkort) ook wat.

JanJunior
Geregistreerd lid

Re: 93B loopt prima stationair

Bericht door JanJunior » ma 02 dec, 2013 23:56

Mijn hemel... gelukkig loopt ut weer zoals het hoort, dat geeft altijd voldoening.

Mocht je hulp nodig hebben met de hemel, ik heb er hands on ervaring mee... is bepaald geen sinecure.

:O:

Jan

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » wo 04 dec, 2013 13:18

Voor de liefhebbers: hij loopt nu zo stationair (hoerahoera, ik kan een filmpje uploaden :D )

https://vimeo.com/80933503.

Zeg eens kenners, kan uw kritisch oog dit waarderen? Hij lijkt niet zo "rev-happy": bij de gasklep plots openen lijkt hij in te houden. Bij een ander karretje met andere carburateurs heb ik dat ook gehad, rijker afstellen hielp. Maja, aan de solex valt weinig af te stellen behalve het stationair mengsel. Any opinions? Of heeft deze wagen een relatief zwaar vliegwiel ofzo?

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » wo 04 dec, 2013 13:52

Een relatief zwaar vliegwiel klopt wel, maar persoonlijk vind ik hem stationair ook wat te langzaam lopen.
Ik zou het eens proberen met een iets hoger stationair toerental, anders moet je gaan stoeien met sproeierbezettingen en naalden en zo meer...

Eigenlijk hoor je een tweetakt gewoon lekker te laten zingen, dus meer toeren :)
Geheel klinkt wel mooi, wat voor luchtfilter zit er in die rooie pot?

:O:

Jan (die zich zelf geen kenner vindt hoor...)

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » wo 04 dec, 2013 15:37

Ik mis wat pit in gasrespons en uitlaatgeluid, verder lijkt het soepel te lopen.

Mijn ex-Saab 93 klonk als volgt:

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » zo 08 dec, 2013 16:27

Zo. Mijn blog is nu bijgewerkt, zie http://saab93b.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, met videos... Kan een ieder meegenieten van mijn pogingen om het wagentje "mooi" te laten lopen. Ik ben maar eens wat gaan draaien aan de stationairmengselschroef, de gasrespons is nu veel beter.

Er zijn meer overeenkomsten met een viertakt dan ik dacht: als de uitlaat "scherp" klinkt dan is het mengsel te arm, valt me op. Verder: geplof bij half gas (tijdens het rijden dus) is een stuk minder als dat stationairmengsel rijker staat. Dat schroefje heeft meer invloed dan ik dacht.

Wordt vervolgd!

Plaats reactie