Schiet uit de versnelling

1947-1967
Plaats reactie
WIS
Geregistreerd lid

Schiet uit de versnelling

Bericht door WIS » zo 09 mar, 2014 20:32

Tijdens het rijden gaat alles ok, maar als ik voor een stoplicht stil moet staan, gebeurt het soms dat ik aan de versnelling handle kan schakelen wat ik wil maar hij komt niet in de versnelling. Een keer de motor uit gezet en hoorde toen een schokje en zat weer in de versnelling. Andere keer auto wat heen en weer en schiet dan weer in de versnelling. De ene keer schakelen gaat soepeler dan de ander keer. Mn van 1 naar 2 gaat nog aleens met gekraak gepaard. Dan komt het soms voor dat ie eruitschiet.

Gaat er bij iemand een belletje rinkelen?
Zou graag een aan wijzing hebben waar ik moet zoeken, handle, dubbele as koppeling tussen handle en bak, de bak, de koppeling, de vrijloop, heb nog geen idee

gws
Geregistreerd lid

Re: Schiet uit de versnelling

Bericht door gws » zo 09 mar, 2014 20:53

Vanaf de handle naar de bak controleren of er daar veel speling is te ontdekken , geen speling , dan de hevel aan de bak nemen en dan proberen of daar wel mee is te schakelen .
Misschien een overbodige vraag maar komt de koppeling wel goed vrij ?

vlietmansje
Geregistreerd lid

Bericht door vlietmansje » zo 09 mar, 2014 22:27

Probeer het schakelpatroon als je stilstaat met de motor uit, en daarna met draaiende motor en ingetrapte koppeling.
Verschil? Dan komt koppeling niet goed vrij.
Geen verschil? Dan overmatige speling in bediening van de bak/afstelling nodig.

Koppeling niet goed vrij kun je testen met één wiel van de grond, draaiende motor en ingetrapte koppeling. Als je inschakelt moet het wiel (min of meer) stil blijven staan. Gebruik een spiegeltje of grote ruit als je alleen bent.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » wo 04 jun, 2014 21:12

Tja, inmiddels toch weer zo'n 250 km gereden, zonder enig probleem.

Ik laat het maar zo.. :D maar heb eigenlijk niets gedaan :-S+

Plaats reactie