Voorontsteking opties

1947-1967
Plaats reactie
schimmjc
Geregistreerd lid

Voorontsteking opties

Bericht door schimmjc » wo 22 okt, 2014 16:25

Even een peiling onder de TT bezitters:

Wel/geen centrifugaalvervroeging?
Wel/geen vacuumvervroeging?

en heeft iemand een idee hoe de ideale ontstekingscurve van een (sport) blok 840 cc ongeveer zou moeten lopen?

Ik ben erg benieuwd naar de verschillende inzichten.

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Re: Voorontsteking opties

Bericht door Andrys Posthuma » wo 22 okt, 2014 21:28

Ik trap af (niet gehinderd door veel specifieke TT kennis, maar here we go!)

Ik gebruik mijn wagentje om wat mee rond te rijden, niet om te racen. Ik denk dat dusdanig gebruik het dichtst bij komt zoals SAAB dat bedoelde - ik zet dus zowel de vacuumvervroeging als de centrifugaalvervroeging in. De vacuumvervroeging is om een wat lager verbruik te hebben bij half gas. De centridinges is om een makkelijk startende / oppakkende motor te hebben vanaf nul toeren. Racers zullen met beide techniekjes weinig van doen hebben (die zitten toch alleen op 6000 rpm plus, ofzo), dus ik heb wel eens gezien dat het hele mechaniek wordt vastgelast!

Ideale curves - geen idee, zoveel vervroeging dat hij net niet gaat pingelen!

schimmjc
Geregistreerd lid

Re: Voorontsteking opties

Bericht door schimmjc » wo 22 okt, 2014 21:46

Andrys Posthuma schreef:Ideale curves - geen idee, zoveel vervroeging dat hij net niet gaat pingelen!
Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook totdat ik wat ging speuren: bij tweetakt ligt het anders dan bij viertakt.
Bij TT (race) motorfietsen zie je vaak dat de vervroeging juist minder wordt bij oplopend toerental.
Dit is dan omdat bij lagere toerentallen de cilindervulling minder goed is waardoor de ontbranding langer duurt.
De vacuüm vervroeger lijkt me in dat kader erg zinvol maar de centrifugaal vervroeging juist weer niet.
Ik blijf benieuwd...

Plaats reactie