Schroefbout temperatuurzender losmaken

1947-1967
Plaats reactie
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Schroefbout temperatuurzender losmaken

Bericht door Ronnes » wo 10 feb, 2016 22:59

Heeft iemand een idee hoe ik de schroefbout (ijzer) en het reservoir (koper) chemisch van elkaar kan losmaken? De twee zitten aan elkaar vastgeroest zodat bij montage of demontage telkens het risico bestaat dat het capillair breekt.

De vorige (die dus stuk is gegaan) had ik enkele dagen in azijn laten weken, maar dat bracht geen soelaas.

Afbeelding

Afbeelding

jaap noord
Geregistreerd lid

Re: Schroefbout temperatuurzender losmaken

Bericht door jaap noord » do 11 feb, 2016 7:51

Behoorlijk gecorrodeerd, wat dacht je van cola? Wil wel eens helpen. Even een nachtje laten weken.

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » do 11 feb, 2016 10:13

Inspuiten met IMAL (ik maak alles los), doe dat dagelijks een paar keer, een week tot 10 dagen lang, af en toe licht tikken met het hamertje. Op deze manier heb ik diverse malen de temperatuurstift los gekregen uit de wartel, daarna alles goed met kopervet insmeren.
O ja, pas op met eventueel verwarmen, de meter gaat defect bij temperaturen boven de ca 140 graden.
Ben benieuwd hoe je de capillair uit de kop hebt gekregen zonder hem te beschadigen, alles mee laten draaien tot en met het wijzergedeelte toe?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 11 feb, 2016 21:30

jaap noord schreef:Behoorlijk gecorrodeerd, wat dacht je van cola?
Cola was ook mijn idee, maar ik dacht dat dit al te ver heen was.
sonett003 schreef:Inspuiten met IMAL (ik maak alles los), doe dat dagelijks een paar keer, een week tot 10 dagen lang, af en toe licht tikken met het hamertje. Op deze manier heb ik diverse malen de temperatuurstift los gekregen uit de wartel, daarna alles goed met kopervet insmeren.
Bedankt voor deze tip! Kan WD 40 dan ook werken?
sonett003 schreef:O ja, pas op met eventueel verwarmen, de meter gaat defect bij temperaturen boven de ca 140 graden.
Daar was ik zelf ook bang voor, daarom ook mijn vraag om het chemisch los te maken.
sonett003 schreef:Ben benieuwd hoe je de capillair uit de kop hebt gekregen zonder hem te beschadigen, alles mee laten draaien tot en met het wijzergedeelte toe?
Ik heb de meter pas gekocht bij Fredrik Ekendahl. Waarschijnlijk kom hij uit een wrak dat al jaren met open motorkap in een zweedse achtertuin heeft gestaan. :lol: Misschien heeft hij wel de kopbouten losgemaakt en de cilinderkop van de temperatuurgever geschroefd?

De eerste keer dat ik een tweetakt-motor uitbouwde (alweer bijna 30 jaar geleden), was dit probleem er ook en had ik de "draad" domweg doorgeknipt. Een "pffssj"-geluid en een sterke ether-reuk deed me onmiddellijk beseffen dat ik dit niet had mogen doen. De tweede meter had hetzelfde probleem. Ik heb toen de "draad" eerst voorzichtig in tegenwijzerszin opgetorst en dan de voeler in de cilinderkop geschroefd (de schroefdraad is maar een paar windingen). Dit is bij deze motor dus altijd goed gegaan, tot enkele maanden geleden het capillair afbrak. Dit is dus de derde meter voor dezelfde auto.
Momenteel zit er als tussenoplossing een elektrische onder het dashboard in een houder gemonteerd:
Afbeelding
Maar ik heb het graag terug origineel en die elektrische moet in de 93 komen:
Afbeelding

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » vr 12 feb, 2016 17:40

Misschien toch wat zwaardere middelen proberen.
- roestoplosser van HG. Professionele kalkreiniger van HG werkt ook, zit fosforzuur in, hetzelfde spul als die roestoplosser.
- Ultrasoonreiniger. De zilversmid om de hoek heeft zo'n ding.

En anders breng je de zaak maar weg naar Van Putten in Rotterdam. Kost wat, maar dan is hij wel weer als nieuw.
https://saab93b.wordpress.com/2014/12/0 ... erklaasje/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » vr 12 feb, 2016 18:01

Andrys Posthuma schreef:En anders breng je de zaak maar weg naar Van Putten in Rotterdam. Kost wat, maar dan is hij wel weer als nieuw.
De oude laten repareren voor €160 - 200 of eentje tweedehands voor € 55, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. :)

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » ma 15 feb, 2016 21:01

En hij is los! :D

Eerst toch maar eens de eenvoudige huis-, tuin- en keukentrucks toegepast: drie nachten in de cola laten weken, de wartel opgewarmd met een aansteker - temperatuurmeter in de gaten houden, het mag niet té warm worden - en voorzichtig bewerkt met een hamertje .... et voilà:

Afbeelding

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 16 feb, 2016 1:02

Helemaal goed, is die cola toch nog ergens goed voor.

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » di 16 feb, 2016 22:03

Chapeau. De aanhouder wint. :clap:

Plaats reactie