Kleur hoedenplank en radio ja of nee

1947-1967
Plaats reactie
N & A Willemsen
Geregistreerd lid

Kleur hoedenplank en radio ja of nee

Bericht door N & A Willemsen » ma 06 mar, 2017 9:42

Hallo allemaal,

het interieur van de gele Saab 96 uit '73 die van mijn dochter Anne (21) is begint aardig zijn eindfase te bereiken. We hebben echter de oude hoedenplank niet meer. het interieur is donkergroen. het dashboard zwart. Wie weet wat de originele kleur en bekleding van de hoedenplank is?

Mijn tweede vraag is misschien vloeken in de kerk,....
Anne wil waarschijnlijk straks wel radio kunnen luisteren. Wie heeft er ervaring met inbouwen van een radio in een 96. Wat voor een radio zou ik inbouwen? Waar zou ik de evt. speakers het beste kunnen inbouwen, in de voordeuren, achterzijpanelen, hoedenplank of een combi daarvan.

en:.... wat doet het met de waarde van een Saab 96 als ik daar speakers inbouw?

bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Nico

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Kleur hoedenplank en radio ja of nee

Bericht door Steve-O » ma 06 mar, 2017 13:38

Als je bang bent voor waardevermindering, zou ik een eigen passende hoedenplank erin klussen (wel in stijl natuurlijk) en daar een stel fatsoenlijke luidsprekers inbouwen met een kleine klankkast eronder en een middenschot om iets van het midden te scheiden voor L/R-definitie. Kan van 7mm dik MDF met wat extra latjes aan de binnenzijde van grote oppervlakken voor meer stijfheid.

Monteer de speakers in een passende schuinaflopende ring, om de speakers iets naar voren en naar de zijruiten te laten stralen, zodat het geluid voor in de auto ook helder genoeg klinkt.

Op die manier kun je zonder in je orginele deurpanelen of elders te boren en te zagen, toch een redelijk geluid in de auto krijgen, varieert het geluid niet te extreem met een volle of lege achterbak en blijven de luisprekers van onderaf beschermd tegen de negatieve effecten van eventuele volpropperij.

Ik meen dat een 1-DIN radio orgineel met een adapterframe in het dashboardvak kon worden gemonteerd. Er zijn wat retro-look 1-DIN radio's op de markt, maar die vindt ik vaak te zichtbaar een poging tot retro, maar niet gelukt. Wel eenvoudig een usb-stick met muziek in te duwen, dat wel.

Grundig had een aantal jaren geleden instapmodellen voor € 40 -70 euro met meer of minder functies, met een zeldzaam NON-blingbling design. Klonken bovendien beter dan de duurdere WEL-blingblingmodellen als je bij de mediamarkt met de keuzeknoppen een van die radio's aan een setje JBL-speakers koppelde.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 06 mar, 2017 15:29

mmm ... snelle zoektocht levert geen opties voor Grundig op.

(NB: als je via ebay zoekt, vraag voor bestellen altijd of de radio europesefrequenties ondersteunt. Wat gemaakt is voor USA etc. werkt hier niet! )

Vindt wel de volgende opties:

1 waarbij je en externe versterker nodig hebt om een aux-in te creëeren:

- http://www.ebay.co.uk/itm/PYE-Vintage-C ... 2873185149
Afbeelding

2 wellicht acceptabele retro met usb en bluetooth (in zwart en chroom/zilver te vinden) - niet goedkoop
https://www.amazon.com/RetroSound-HI-30 ... car+radios
Afbeelding

3 -iets te modern, wellicht en de ingebouwde speakers zullen wel niet echt fraai klinken - rca/tulpplugjes uit voor externe versterker wel mogelijk !
https://www.raysmith.co.uk/car-audio/cl ... l-speakers
Afbeelding

4 - acceptele retro (maar wel prijzig) - met USB en Bluetooth
https://www.raysmith.co.uk/car-audio/cl ... ssic-radio
Afbeelding

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Opa Bert » ma 13 mar, 2017 0:24

Zoek gewoon een Philips of Blaupunkt autoradio met FM uit die tijd, ze zijn op elke oldtimerbeurs te vinden.
Ook in 1973 hadden Saabrijders een autoradio dus "period" is het zeker.
Kijk bij aankoop of er achterop een ronde 5 polige DIN Aansluiting op zit, afgedekt met een plastic dopje. Dit was de aansluiting voor een losse cassetespeler.
Daarop maak je met een 5 polige DIN plug (verkrijgbaar bij Conrad) een aansluiting om om te schakelen van radio naar versterker en een ingang voor een 3.5 mm audio plugje.
Vervolgens ga je naar de Mediamarkt en koop je voor pakweg 35 Euro een BoomBoom 75 Bluetooth ontvangertje van Marmitek
Je dochter kan dan naar keuze naar de FM radio luisteren of muziek van haar smartphone afspelen via bluetooth
Geen flauw idee hoe je hier een schematje voor die DIN plug aansluiting op de website krijgt maar stuur maar een mailtje naar B.Ewalds@ziggo.nl en ik stuur het je.

vriendelijke groet,

Bert

Plaats reactie