Na een paar jaar klussen is vorige zomer onze Saab 92B gereed gekomen. Daarna eerst gaan werken aan de winter-Saab, dus dit seizoen eigenlijk pas met de Saab 92 echt de weg op gegaan. In de eerste en 2e versnelling gaat dat prima, trekt ze goed door. Maar als je dan naar 3 schakelt is in 1 keer alle pit eruit en houdt ze met het pedaal gevloerd met moeite de snelheid van 40 km/u vast.
Ik dacht misschien de aansluiting van de carburateur op de gaspedaal stangen niet goed gemonteerd te hebben (motor is eruit geweest), het gaspedaal zit gevoelsmatig erg laag. Maar ik kan geen andere manier verzinnen dan hoe het nu zit met alle knietjes en stangetjes. Misschien is er een Saab 92 bezitter die zou willen opmeten hoe groot de afstand is tussen de bodem en het gaspedaal 'rolletje', zodat ik kan kijken of het pedaal toch te laag staat en dus niet vergenoeg ingetrapt kan worden? Ik meet zelf 3,5 cm
Iemand suggesties?
Saab 92 uit 1954 gaat niet harder dan 40 km/u
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Saab 92 uit 1954 gaat niet harder dan 40 km/u
Iemand in de auto geeft vol gas ( motor uit natuurlijk) en jij kijkt onder de motorkap of het pedaal nog verder wil
Met de hand
Of luchtfilter eraf halen en dan kijken of hij helemaal open gaat
Met de hand
Of luchtfilter eraf halen en dan kijken of hij helemaal open gaat
-
Opa Bert
- Donateur (2x)

Weet je zeker dat je ontstekingstijdstip helemaal goed staat? daar zijn de tweetaktmotors erg gevoelig voor.
Onze 93B kwam niet boven de 90, niet zo erg als 40 maar toch.
Tweetakt goeroe Rein van de Velde hielp met het nauwkeurig bepalen van het bovenste dode punt, en toen bleek dat het merkteken op het vliegwiel zo'n 5 graden verschoven stond.
Nadat we dit gecorrigeerd hadden in het juiste ontstekingstijdstip, ging hij vlot naar de 115 op de teller.
Bovenste dode punt nauwkeurig bepalen is niet zo'n heksenwerk. vraagt wat geduld.
Pak een oude bougie en breek het porselein er helemaal uit, beginnen met stukslaan, (wel doek er omheen vanwege de splinters.
Door het gat dat ontstaat kun je een passende boor steken, zorg dat hij heel soepel door het gat schuift. zodat je niks beschadigd aan de zuiger.
Dan motor met alleen die bougie in de juiste cilinder draaien tot dicht bij het bovenste dode punt, pakweg 20 graden voor het ingestelde onstekingstijdstip.
Heen en weer draaien door het bovenste punt, de boor steekt dan het verst uit het gat, meten met maatlatje of schuifmaat.
Dan weet je exact je BDP en kunt kijken of je merktekens wel kloppen.
Onze 93B kwam niet boven de 90, niet zo erg als 40 maar toch.
Tweetakt goeroe Rein van de Velde hielp met het nauwkeurig bepalen van het bovenste dode punt, en toen bleek dat het merkteken op het vliegwiel zo'n 5 graden verschoven stond.
Nadat we dit gecorrigeerd hadden in het juiste ontstekingstijdstip, ging hij vlot naar de 115 op de teller.
Bovenste dode punt nauwkeurig bepalen is niet zo'n heksenwerk. vraagt wat geduld.
Pak een oude bougie en breek het porselein er helemaal uit, beginnen met stukslaan, (wel doek er omheen vanwege de splinters.
Door het gat dat ontstaat kun je een passende boor steken, zorg dat hij heel soepel door het gat schuift. zodat je niks beschadigd aan de zuiger.
Dan motor met alleen die bougie in de juiste cilinder draaien tot dicht bij het bovenste dode punt, pakweg 20 graden voor het ingestelde onstekingstijdstip.
Heen en weer draaien door het bovenste punt, de boor steekt dan het verst uit het gat, meten met maatlatje of schuifmaat.
Dan weet je exact je BDP en kunt kijken of je merktekens wel kloppen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Waarom het gedoe met een oude bougie?
Je kunt ook een fietsspaak of breinaald in het bougiegat steken.
Je kunt ook een fietsspaak of breinaald in het bougiegat steken.
-
Opa Bert
- Donateur (2x)

Fietsspaak, breinaald, schroevendraaier kan allemaal.
Maar is domweg wat minder nauwkeurig omdat je een goede geleiding mist.
Maar is domweg wat minder nauwkeurig omdat je een goede geleiding mist.
-
marc ouwens
- Geregistreerd lid
heeeéé late reaktie van mij. ik had iets soortgelijks bij mijn 1964 TT
bleek achteraf dat de uitlaat van binnen totaal verkoold was, en ik kwam er pas achter toen ik de motor liet lopen zonder de demper. vroeger brandde we de uitlaat schoon, uitbikken of vernieuwen van de demper . . .
bleek achteraf dat de uitlaat van binnen totaal verkoold was, en ik kwam er pas achter toen ik de motor liet lopen zonder de demper. vroeger brandde we de uitlaat schoon, uitbikken of vernieuwen van de demper . . .
-
Willem13
- Geregistreerd lid
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of inmiddels bekend is wat de oorzaak van het probleem was/is en of het is opgelost.