Over stoelen van een Monte Carlo 850...

1947-1967
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Over stoelen van een Monte Carlo 850...

Bericht door MvR » do 08 dec, 2022 22:37

In de Saabberichten van deze maand een heel leuk artikel over een heel leuke auto: de Monte Carlo 850. Over dit model is al veel over geschreven. Maar mijn aandacht gaat uit naar de stoelen (of beter: stoelen en bank) van de Monte Carlo.

Persoonlijk vind ik dit -visueel- een van Saabs betere ontwerpen! En de prachtige chromen zijstukken en geven het geheel een heel fraaie uitstraling. Tel daar de speciale hoofdsteunen en en dan weet je het meteen! Dit is bijzonder. De achterbank heeft losse kussen en er loopt een bies omheen. Absoluut jaren '60 (Ik zit, terwijl ik dit schrijf op een jaren '60 Artifort-bank van Pierre Paulin en de bank heeft precies dezelfde kenmerken als de Saab bank en stoelen).

Een Saab 96 zit nooit echt beter dan 'mwah, gaat wel'. Dat veranderde toen de 99-stoelen er in kwamen. Van 'mhaw' naar 'okee, eigenlijk!' Ik ben erg benieuwd hoe de stoelen van de Monte Carlo zitten, met en opstaande randen aan de zijkant en de kussentjes in de rug. Ze zier er in ieder geval een stuk comfortabeler uit dan de latere 96 stoelen met de krakeling hoofdsteun.

Weet iemand meer???

Willem13
Geregistreerd lid

Re: Over stoelen van een Monte Carlo 850...

Bericht door Willem13 » vr 09 dec, 2022 10:18

De ‘cockpitstoelen’ van de Sport/Monte Carlo 850 zijn naar mijn bescheiden mening de beste die ooit in een 96 zijn geleverd. Fraaie vormgeving gecombineerd met voortreffelijk zitcomfort, mede door dat verstelbare rugkussentje. Ik heb dergelijke stoelen in twee tweetakts, een korte en een lange neus. Bijzonder karakteristiek is ook het welbekende vliegtuigembleem dat in de rugleuning van de achterbank is gestanst.
Met de stoelen met krakeling hoofdsteun is overigens weinig mis, vind ik.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 09 dec, 2022 12:50

Prachtig! Foto's?

Zou graag twee stoelframes willen hebben; laat ik meteen stijlvol bekleden voor mijn 95!

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 12 dec, 2022 13:53

Mwah, zitten niet echt beter hoor ( en over zitten achterin zullen we het maar niet hebben :wink: ). Zien er wel veel leuker uit ja. Er is overigens maar 1 bofferd met een hoofdsteun, de bijrijder….

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 14 dec, 2022 20:14

mba schreef:
ma 12 dec, 2022 13:53
Er is overigens maar 1 bofferd met een hoofdsteun, de bijrijder….
Als je de stoelen opnieuw gaat/laat bekleden kun je de chauffeursstoel in één keer aanpassen zodat daar ook een hoofdsteun op kan:
Afbeelding
mba schreef:
ma 12 dec, 2022 13:53
... over zitten achterin zullen we het maar niet hebben...
Ik heb om die reden de originele achterbank laten bekleden in de contouren van een Sport-interieur:
Afbeelding
MvR schreef:
vr 09 dec, 2022 12:50
Zou graag twee stoelframes willen hebben.
Neem eens contact op met Onno Kempink, hij heeft in de zomer een set overgenomen van Saab Club België.
MvR schreef:
vr 09 dec, 2022 12:50
... voor mijn 95...
Vind je dat zelf niet vloeken in de kerk? Je hebt het in je onderschrift over "een tijdmachine". Is het dan niet doodzonde om daar andere stoelen in te monteren? (Toen ik destijds die 95 spotte en terloops liet vallen dat ik de voorste rubberrosetten zou vervangen door vroegere exemplaren, om deze te laten matchen met de achterkant, kreeg ik de wind van voren, omdat dat zogezegd bij het modeljaar zo hoorde.) :wink:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 14 dec, 2022 21:09

Tja saab rijders blijven bijzondere exemplaren (soms wil ik daar niet eens bij horen) :wink:

Ik kan mij nog herinneren als je een keer goed hard op ging trekken, ( met rook uit de wielkasten)
De ene helft stand te lachen, de andere helft te huilen omdat het toch wel echt zonde was van het saabje :D
En dan nog het commentaar op van alles wat niet origineel is of bouwjaar correct., je kunt er een bingo kaart bij leggen :mrgreen:

De grootste knutselaars en hutselaars (is dat een nl woord? ) was volgens mij toch wel saab zelf.

93 > 93F>96>95 achterkant swap
Van kortneus naar lang neus
Van 99 naar combi van combi naar 900 van 900 naar sedan van sedan weer naar 90, tja hoe maak ik mijn onderdelen op :wow:

@ Ronnes , mooi setje zit erin
@ mvr doe lekker wat je leuk vindt, tip bewaar altijd het origineel, kun je altijd terug

Voor alle anderen, trek het je niet aan, ik klooi ook gewoon met wat ik leuk vindt :D
(Ps bij het kijken naar custom car Las Vegas krijg ik wel meer dan eens tjonge wat jammer gevoel)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 14 dec, 2022 21:39

(Toen ik destijds die 95 spotte en terl ... .) :wink:

Waarschijnlijk had ik toen net een goede bui. :D

Plaats reactie