Voorveren monteren Saab 96

1947-1967
Plaats reactie
vonk0130
Geregistreerd lid

Voorveren monteren Saab 96

Bericht door vonk0130 » di 11 dec, 2007 13:05

Na 18 maanden bij de plaatwerker is mijn 1962-er tweetakt gespoten en kan ik weer gaan bouwen (het duurt even, het kost wat, maar dan heb je ook wat)
Ik was vorige week bezig met de voorveren te monteren, maar kreeg het niet voor elkaar. Ik heb een universele veerspanner gekocht, maar als ik de veren volledig span, krijg ik ze nog niet tussen het spatbord en de veerschotel. De draadeinden van de veerspanner komen tegen het binnenscherm en ik kan de hoek niet maken om de veer tussen het binnenscherm en de veerschotel te krijgen.
Moet ik de veerspanner wellicht omdraaien met de draadeinden naar omlaag?? Dan wordt het volgens mij een klus om ze met een steeksleutel weer te ontspannen in plaats van met de luchtsleutel.
Als er tips zijn hoor ik het graag of als iemand een originele veerspanner te leen heeft.....
Ik begon pas aan de klus later in de middag nadat ik al de hele dag gesleuteld had, wellicht was ik het zuivere zicht wat kwijt. Daarom ben ik maar gestopt en zal de eerstvolgende sleuteldag als eerste fris en fruitig aan deze klus beginnen.
Ik hoor graag van de ongetwijfeld aanwezige experts!
Rob Vonk / Zeist.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 11 dec, 2007 20:50

Ik was vorige week bezig met de voorveren te monteren, maar kreeg het niet voor elkaar. Ik heb een universele veerspanner gekocht, maar als ik de veren volledig span, krijg ik ze nog niet tussen het spatbord en de veerschotel. De draadeinden van de veerspanner komen tegen het binnenscherm en ik kan de hoek niet maken om de veer tussen het binnenscherm en de veerschotel te krijgen.

Ik had hetzelfde probleem bij veerspanners van Midlock. Om dit op te lossen heb ik een buis over de draad geplaatst, tussen de onderste houder en de moer welke je aandraait. Foto's volgen eventueel nog. Batterij is echter leeg.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 31 dec, 2007 12:28

vonk0130
Geregistreerd lid

voorveren

Bericht door vonk0130 » wo 23 jan, 2008 15:33

Dag V4liefhebber,

Ik merk dat ik toch wat vaker op het forum moet kijken, dan had ik je reactie gezien en kunnen gebruiken. Ik heb dezelfde Midlock spanners waarmee het niet lukte. Inmiddels via marktplaats een hydraulische spanner gekocht die ook niet werkte. Die heb ik maar bij de spuiter achtergelaten als deelbetaling voor de restauratie van de koets.
Maar uiteindelijk met een andere(geleende) spanner is het gelukt, immers wat er af kan moet er ook weer op, alleen als het 2 jaar geleden is dat je demonteerd, moet je wat verder in het geheugen graven op het weer terug te zetten.
Inmiddels staat de 96 weer bijna op z'n eigen wieltjes en vordert de opbouw gestaag.
In ieder geval bedankt voor je tip, altijd makkelijk voor de volgende keer.
Rob.

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

veerspanners

Bericht door bert knip » do 31 jan, 2008 11:56

Hoi, met de universele spanners ondersteboven, zoals je zelf voorstelde kan inderdaad ook, teminste met de mijne wel.
Maar goed je hebt het al voor elkaar.
Ik weet niet of je nog delen mist voor je 96, maar ik heb er onlangs eentje gesloop bj 63, bel maar.
groeten Bert
0655118343

Plaats reactie