2 takt&caravan lange afdaling 6%>

1947-1967
Plaats reactie
sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 05 mei, 2009 17:12

Op de remmen afdalen, met het risico dat ze warm lopen. Dus op tijd onderweg even stoppen.
Als je op de motor afremt krijgt deze te weinig smering waardoor hij kan vastlopen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 05 mei, 2009 17:52

Geldt dat laatste ook voor de 96 sport?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 05 mei, 2009 19:03

Alle tweetaktjes zonder gescheiden smering lopen op een gegeven moment warm/vast als je te lang op de motor afremt. Immers: er komt met een dichte gasklep geen brandstof meer in de motor, dus ook geen olie.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 05 mei, 2009 19:17

Maar de sport heeft toch een oliepompje?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 05 mei, 2009 19:53

Oh ok. Dan hou ik snel mijn melis ;)

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » di 05 mei, 2009 21:01

brinky schreef:Maar de sport heeft toch een oliepompje?
Volgens mij voegt dat oliepompje olie toe aan de brandstof, het blijft immers een twee-takt. Dus volgens mij geldt voor de sport dan hetzelfde.

Michiel

@ Willeme 1: ik ben nu al benieuwd naar je vakantiefoto's!

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » wo 06 mei, 2009 7:53

Bij een bedrijf waar ik in mijn schooltijd werkte hadden ze een Barkas als servicebus. Die wagen had een 3-cil 2 takt. Deze motor was ietwat opgevoerd door ons en om beter op de motor af te remmen hadden we er een tip/toets schakelaar in gemaakt die de ontsteking onderbrak. Dus als we willden afremmen op de motor dan was het volgas trappen en de schakelaar indrukken. De motor kreeg dan genoeg smering en remde prima af. Nadeel was als je dan de schakelaar losliet je een enorme knal uit de uitlaat hoorde vanwege de verbranding van de dampen in de uitlaatpot, die er regelmatig afknalde. Het kost wel wat brandstof, maar vastlopen niet meer. Het was ook heel leuk rijden zo.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » wo 06 mei, 2009 18:00

Maar Willem wat voor Saab heb jij nou, ik ben bij jouw de kluts kwijt, en dat was wel eens anders........................... niet.

pieterp
Geregistreerd lid

Bericht door pieterp » do 07 mei, 2009 19:55

Het oliepompje van de sport speert de lagers van de de krukas dus houd de benzine op de lagers hebben dan nog wel smering dacht ik

pieterp
Geregistreerd lid

Bericht door pieterp » do 07 mei, 2009 20:02

ja, de benzine neemt het mee

pieterp
Geregistreerd lid

Bericht door pieterp » ma 11 mei, 2009 10:54

Wel eens gehoort van het bergcontact?
de benzine pomp blijft dan lopen je moet alleen af en toe gas geven en rustig weer starten.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 11 mei, 2009 14:51

Bergcontact? Maar dat werkt dan alleen als je een electrische benzinepomp hebt, zoals op de Sport/MC, niet op de gewone 2T toch? Die heeft een druk/onderdruk membraanpomp.

Groosmuller
Geregistreerd lid

bergaf en motorrem bij een tweetact

Bericht door Groosmuller » di 12 mei, 2009 8:27

De idee van het uitschakelen van de ontsteking bij bergaf op de motorremmen (dus ook freewheel uitschakelen!) had Saab al op de 93..... Als je een 93 hebt met het oude contactslot en kabelbediening van de startmotor dan had je DRIE standen op het contactslot: sleutel midden, alles uit, sleutel rechts alles aan en gewoon starten, SLEUTEL NAAR LINKS alles werkt behalve de ontsteking!!!!! Waarom men dat idee bij de 96 tweetacten heeft verlaten weet ik niet, maar in de hele oude doos was het een prima middel voor afdalingen. Zelfs met aanhanger (een bescheiden vouwwagen....) Nu we tegenwoordig bij restauraties al blij zijn met een pantserbobine, vind je niet snel meer een oud type contactslot. Laat staan met sleutel..... Succes ermee. Jan Groosmuller

pieterp
Geregistreerd lid

Bericht door pieterp » di 12 mei, 2009 9:38

Het werkt ook met een membraam pomp je moet alleen om de halve km je gaspendaal intrappen zodat er weer benzine aangezogen word!

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » vr 15 mei, 2009 21:46

Mag een slotje op inderdaad, maar ik doe het niet. Wellicht is dit topic ook voor andere forummers interessant, om op te reageren.

Mvrgr,

Tenfour

Moderator Saabforum.nl

Plaats reactie