contactpunt afstand 96 bouwjaar 63

1947-1967
Plaats reactie
zztop
Geregistreerd lid

contactpunt afstand 96 bouwjaar 63

Bericht door zztop » wo 13 jan, 2010 17:53

Wie kan mij helpen aan de contactpunt afstand van mijn 96 van '63? (twee takt)
Zijn er nog andere "belangrijke" afstel punten? Mijn 96 loopt als een oude krant.

Alvast bedankt

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » wo 13 jan, 2010 19:04

Contact breaker points:

When the points are fully open the gap should be .012 to .016 inch (.30 to .40 mm) on distributor types VJ3 BR8T and VJU3 BR2T, and .014 to .018 inch (.35 to .45 mm) on types 0.231.120.023/JF3(R) and 0.231.144.003/JFU3. Adjust the gap by loosening the locking screw.

Bron: Workshop Manual for Saab 95, 96, Sport, Monte Carlo 860 1960-68 Autopress LTD.

Zie ook: http://www.xs4all.nl/~rhaarsma/SAAB%209 ... 0-1964.pdf

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » wo 13 jan, 2010 21:14

Een paar andere controle punten:

Ontstekingspunt op juiste aantal graden, puntje op poelie met stroboscoop te checken (vacuumslangetje los). Grofweg kan ook op gehoor...2 boutjes iets lossen van verdeler bevestiging en voorzichtig draaien. Motor iets wel toeren laten maken

Hoe zijn je bobine + bougies + kabels trouwens?

Smeerpunten bij ontsteking ook allemaal nog in het vet en in de dunne olie?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 13 jan, 2010 23:20

@ Areyonga:
Er zijn maar heel weinig mensen die een 2 takt op gehoor of gevoel kunnen stellen. Gebruik de meetpunten en door de fabriek of een gerenommeerd tuner verstrekte gegevens voor afstellen. Zorg tevens voor het juiste type bougies, een goede vonk (evt zijn de punten, het onderbrekernokje, de condensator of bobine en bekabeling verdacht) en mengsel, eea luistert bij een 2 takt zeer nauw. Contoleer of je motor geen valse lucht aanzuigt via ondichte pakkingen en/of een versleten gasklepashuis en dat de compressie juist is (versleten of vastzittende zuigerveren of beschadigingen van de zuiger/zuigerwand kunnen een ander beeld geven) en dat het uitlaattraject de juiste tegendruk geeft (geen lekkage of verkoling) om een juiste spoeling te garanderen
Ps Areyonga, heb jij eigenlijk een 2 takt?, een dergelijk ongetwijfeld goedbedoeld alternatief advies is daar eigenlijk niet mee te rijmen.

Als zztop de juiste gegevens (oa als die van Tenfour) gebruikt komt het vast helemaal goed.

Cornell

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 14 jan, 2010 0:31

Areyonga schreef:Ontstekingspunt op juiste aantal graden, puntje op poelie met stroboscoop te checken ...
De markeringen hoeven niet altijd overeen te komen met het bdp... de krukas van een 2takt is demontabel en de poelie komt er niet altijd in dezelfde positie weer op. Altijd eerst het merkteken controleren met het bdp van cil. 2

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » do 14 jan, 2010 0:35

Eens met Martin. Eerst 2e cilinder controleren, en nieuwe markering aanbrengen. Kan veel schelen :wink:

@Cornell. Ik denk en weet dat Sicco erg veel 2takt kennis in huis heeft, of direct aanspreekbaar heeft. :lol:

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » do 14 jan, 2010 0:36

Als de motor als een krant loopt, kan een ieder met een beetje gehoor grofweg door de ontstekinghoek te verdraaien horen of hij daardoor beter gaat lopen. Ik zeg ook niet dat het DE manier is, enkel een methode. Met de stroboscoop afstellen is mandatory om het ontstekingstijdstip goed te controleren, al dan niet met de middelste cilinder controle bij twijfel over de poelie.

Er is een kleine waslijst met zaken wat de reden kan zijn voor het slecht lopen en Cornell kennende zou hij deze wel opdreunen en uitvoerig noteren :wink:

Als zztop zondag van de partij is, zullen we hem alle aandachtspunten kunnen aanwijzen in onze tweetakten op het maxis terein...wij nemen er 3 mee. (en hiermee is ook gelijk Cornells vraag beantwoord... :wink: )

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » do 14 jan, 2010 0:40

Tot zondag Sicco! Keep the 2 strokes rolling :P

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » do 14 jan, 2010 0:43

we doen ons best :)

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 14 jan, 2010 0:51

Ken "de mensch" achter de avatar niet altijd, nu weer 1 stukken beter :P
De reden is helder en tweetaktkennis en auto's genoeg dus.
Jammer dat ik er niet bij kan zijn zondag :roll:
Cornell

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 14 jan, 2010 1:52

Jullie zullen wel vinden dat ik van een andere planeet kom... maar wat is er zondiag? Een meeting?

Menno

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 14 jan, 2010 2:16

Het naar die datum verplaatste Saab Support Ccnvoy.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 14 jan, 2010 13:51

En een deel rijdt over Apeldoorn... je hebt dus geen excuus om niet mee te doen... :)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 14 jan, 2010 15:24

Nou, het is het kijken zeker waard. Meedoen zal niet gaan, andere verplichtingen.

Overigens zou het wel mooi zijn dat het resultaat zou hebben. Mijn vrouw wil een andere auto kopen. Als het aan haar ligt een Saab... maar ze durft het niet aan. Dit zijn dus kip-ei-situaties. Voorlopig heeft ze de koop uitgesteld. Eerst naar naar eind 2010, na lang aandringen van mijn kant naar 1 maart a.s. (Ze ruilt de huidige 9-3 niet in! Mijn wagenpark groeit dus weer met een Saab).

Plaats reactie