bobine met voorschakelweerstand monteren

1947-1967
Gebruikersavatar
Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door Tenfour » do 27 sep, 2012 13:45

Yke heeft een 12V sportbobine met voorschakelweerstand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
peterpaul
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door peterpaul » do 27 sep, 2012 14:07

Heej Roger,

Ja, dat is dezelfde die ik ook heb. Ik moet er dus nog een relais tussen klussen daar ik de 15a aansluiting op de startmotor niet heb.
Ziet er bij mij zo uit:
Afbeelding

Zou dan zo aangesloten moeten worden:
Afbeelding

Kan ik die aansluiting van 30 en 87 gewoon op de weerstand monteren met een oogje? Of moet ik met de aftakking wat afstand houden zoals getekend?

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door 72sonett3 » do 27 sep, 2012 18:04

peterpaul schreef:Kan ik die aansluiting van 30 en 87 gewoon op de weerstand monteren met een oogje? Of moet ik met de aftakking wat afstand houden zoals getekend?
Het is een schematische weergave van hoe je het moet aansluiten, geen bouwtekening. De kabellengtes, het relais, de startmotor e.d. zijn niet op schaal getekend. Je kunt het extra relais ergens op een handige plaats monteren, op het schutbord, of ergens anders waar je korte verbindingen kan maken, b.v. bij de bobine, daar heb je de weerstand ook al zitten en ook een massa (bevestingsbeugel bobine). Je hoeft dan maar één langere draad te trekken naar contact 50 van het startrelais.
Ik heb geen schema van een 2takt, misschien zit die draad van contactslot naar contact 50 wel in een kabelboom die al langs de bobine loopt, dan kun je die ook dichtbij aftakken.

Als je het aansluit zoals in het schema komt het allemaal goed (met oogjes of faston stekkers direct op de weerstand);
- op het moment dat je de sleutel op start draait, krijgt het startrelais en het extra relais spanning, de startmotor gaat draaien, het extra relais trekt aan en sluit de weerstand kort, de bobine krijgt dan de volle accuspanning en geeft een goede vonk.
- als de motor loopt en je de sleutel loslaat, stopt de startmotor, het relais valt af en de bobine krijgt een lagere spanning via de weerstand.

Gebruikersavatar
peterpaul
Geregistreerd lid

Re: bobine met voorschakelweerstand monteren

Bericht door peterpaul » do 27 sep, 2012 18:05

Ik krijg dat kleine K*&schroefje op de startmotor niet los.
Kan ik de draad die vanaf t relais komt ook op de gele draad van de startmotor prikken of moet ie perse op dat schroefje??

Edit: zie nu t bericht van 72Sonett3, waarvoor dank. Ik kan hem dus gewoon op de gele draad erbij prikken, das fijn om te weten.
Heb de weerstand en t relais naast elkaar op t schutbord geplaatst. Had niet zoveel zin om weer twee gaten in de wielkast te boren.
Foto's volgen nog. Vanavond dus eerst nog even een draad op de gele (50) prikken. Thanks

Plaats reactie