Het is weer lente....maar..

1947-1967
WIS
Geregistreerd lid

Re: Het is weer lente....maar..

Bericht door WIS » do 13 jun, 2013 9:40

Ja mijn eerste reactie was ook, mooi, oorzaak gevonden, eruit met dat stukje.
Maar wat op de foto minder duidelijk is, is dat het stukje echt achter de starterkrans zit en het daarmee onmogelijk is om het zonder geweld over de tanden te krijgen.
Nog afgezien van hat feit dat je er eigelijk niet bij kan.
Bovendien lijkt het een stukje aluminium en daarmee zijn weinig magnetische fratsen uit te halen.
Wat bedoel je met de inspectie plaats? Het roostertje wat ik aangaf?
Zag op de tekening nog wel ergens anders een gat, maar dat zit meer tussen de drukgroep en de versnellingsbak en onderaan, dus daar kan je eigelijk helemaal niet bij.
Ook zou ik wel erg graag weten waar het vandaan komt.
Het kan haast niet anders dan dat er ergens iets is afgebroken en achter de starterkrans is terecht gekomen.
Wat het allemaal nog vreemder maakt is dat het begonnen is direct tijdens het eerste keer rijden of eigenlijk direct na de eerste keren starten, na de winterstalling van een maand of 4, maar misschien heeft dat er wel helemaal niets met de 4 maanden rust te maken.
Hoewel ik nog niet een motorblokje verwijderd heb, zie ik daar niet zo tegenop.
Ben nu op zoek naar een sleutelplek waar ik dat kan doen.
Wordt vervolgt
Wim

Aanvulling:
Zit me net te bedenken dat als ik de start motor verwijder ik redelijk dicht bij de starterkrans kan komen, denk ik.
@ sb153b:
Bedoelde je dat met de inspectieplaats?

En als ik dan het stukje mee draai, kan ik het er zo uitschuiven !? :think:
Ga ik eerst proberen.
Aan de hand van het stukje kan ik (met hulp van ervaren forum leden :lol: ) dan misschien wel nagaan waar het vandaan gekomen is en of er dan nog reden is om het blokje eruit te halen om verder te kijken

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » do 13 jun, 2013 19:52

Die sleutelplek kan worden geregeld natuurlijk. Kun je meteen mijn remtrommel weer meenemen :wink:

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » do 13 jun, 2013 21:17

De remtrommel, ga je terug krijgen. :lol:
De uitvoering van de poelytrekker is heel ver van mn oorspronkelijk idee uitgekomen en nog niet helemaal klaar. Als het zover is zal ik dat hier laten zien.
Sleutelplaats, wow!
Heb ik zeker nodig als het motor blokje eruit moet, als het zover komt maak ik daar heel graag gebruik van.
Maar zoals aangegeven, wil ik eerst proberen het stukkie te pakken via het startmotor gat.
Heb inmiddels dichtbij een garagebox waar ik wat lichter sleutel werk kan doen.
Wordt weer vervolgt

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 14 jun, 2013 13:02

Aha, niet magnetisch en erachter, dan schiet idd de bevestigingsplaats voor de starter over, anders was dat idd het roostertje.
Zou best leuk zijn om te weten waar dat stukje vandaan komt -natuurlijk is het koppelingdhuis van gietalu maar da's vooral uit 1 stuk, in die tijd had je ook nog gietalu drive-end schilden op de 96 snaarstart-starters dus dat zou ook nog kunnen- maar als alles voor de rest goed functioneert...
Zelfs met een stukje kauwgom of stopverf op het vliegwiel kan je het stukje te pakken krijgen, een propje oid is schoner, tenslotte moet niet alleen dat stukje alu er weer uit :wink:
Hou ons op de hoogte van de vorderingen...

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 14 jun, 2013 15:48

gietalu drive-end schilden op de 96 snaarstart-starters
:?:

Is dat voor de versies die nog met een kabel onder hat dashboard moesten worden gestart ipv met een sleutel?

Die van mij gaat met sleutel :mrgreen:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 14 jun, 2013 19:15

Idd snaarstart omdat er vanwege de sterkte van de toen beschikbare materialen aanvankelijk een pianosnaar binnenin zat die de verbinding vormde tussen bediening onder het dashbord en de bendixhevel van de starter. Bij de latere typen is dat idd vervangen door een elektrische bediening met de contactsleutel icm een relais op de starter. Volgens mij is de auto van Blindstra daar ook mee uitgevoerd al hoort die eigenlijk snaarstart te zijn. Eigenlijk is het werkingsprincipe en de startprocedure alleen anders, scheelt het qua betrouwbaarheid nauwelijks en het resultaat hetzelfde. Geef mij op modellen waarop het hoort als techneut en uit nostalgisch oogpunt maar een snaarstarter maar verder zal alleen de echte purist het wat uitmaken.
Tsja, als jij die snaarstarter niet hebt valt die mogelijkheid van dat materiaal vanaf die plek waarschijnlijk af, ik heb al heel wat van die starters onder handen gehad (en ook nog een paar professioneel gereviseerde ruil exemplaren liggen voor de liefhebber, ook nog -heel zeldzaam- een snaarstarter voor de 93/de heel vroege 95&96) maar dat type ken ik voorlopig alleen met gietijzer en drive-end. Wat zou het dan zijn :roll: ...

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » za 15 jun, 2013 20:50

Het stukje is weg!
Ik kan het niet meer vinden en ik hoor geen ratel meer.
De Saab leeft, zij heeft het verstopt.
De startmotor gedemonteerd en dacht daar kan ik mooi achter het vliegwiel kijken en het stukje weghalen.
Kijk maar mooi achter het vliegwiel

Afbeelding

Afbeelding

Maar de krukas draaien wat ik wilde, geen stukje.
Wat ik wel zag is dat de tanden behoorlijk beschadigd zijn

Start motor er in, starten rijden, startmotor eruit, kijken, geen stukje.
Start motor erin , starten rijden, startmotor eruit, kijken, nog geen stukje

Dit spelletje heb ik een keer of 5 gedaan, maar geen stukje ;-|+

Heb uiteindelijk zo'n 45 km gereden, heerlijk :O: zonder ratel , maar waar is dat stukje? :-S+

Verleiding is groot om het zo maar te laten, maar het stukje blijft in m'n hoofd zitten, het moet ergens zijn.

Misschien moet toch maar een afspraak maken met Andrys en z'n remtrommel terug brengen....

Ter zake:
Is het mogelijk om het blokje eruit te halen en de versnellingsbak te laten zitten?
Ik kon 4 bouten vinden tussen het blokje en de versnellingsbak/koppelings behuizing, klopt dat?

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » za 15 jun, 2013 22:10

Ja, het blok kan er heel makkelijk uit als je de bak wilt laten zitten. Uit mijn hoofd beschreven moet je de motor, nadat je de uitlaat, voorste twee rubber motorsteunen en een aantal andere "losse" zaken hebt gedemonteerd, met een takel(tje) iets omhoog takelen zodat je een circa 6-7 cm dik houten blokje onder de bak kunt leggen. Vervolgens de bouten tussen bak en motor verwijderen (het juiste aantal kan ik op dit moment niet nazien, zit bij windkracht 6-7 op het water!!, maar het zijn er volgens mij meer dan 4).
De motor kun je vervolgens heel eenvoudig naar voren trekken. Om al dit werk gemakkelijk te kunnen doen heb je natuurlijk wel even de motorkap verwijderd ..... 3 minuten werk :?

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » za 15 jun, 2013 23:28

Bedoel je die achter de plaat achter het gaspedaal zit?
Alleen dan de middelste of ook de andere 3?

sonett003
Geregistreerd lid

Bericht door sonett003 » zo 16 jun, 2013 8:35

Mijn ervaring is dat je aan het achterste rubber bij de TT niets hoeft te doen. Dit rubber is zo soepel bij een TT het geeft genoeg mee. Montage van een V4 rubber kan zelfs resonantieverschijnselen geven. Ook in de bevestiging van het rubber met de drie boutjes zit verschil, in ieder geval hebben de vroege TT (voor '64??) een ten opzichte van de LN en V4 een ander identnummer. Zal als ik weer thuis ben even een en ander uit zoeken.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » zo 16 jun, 2013 10:11

Misschien kun je me dan advies geven wat een goede manier is om de uitlaat te los te maken van het blokje.
Ga daar vast wel uit komen, maar als het wiel al is uitgevonden hoor ik graag wat voor valkuilen ervaren forummers kennen

- Het spruitstuk demonteren?
- Alleen de aansluiting tussen spruitstuk en demper losmaken ( ligt het meeste voor de hand zou ik zeggen )

Dan het losmaken van de moeren
- splijten en later nieuwe gebruiken
- In de wd40 soaken en dan proberen los te krijgen

Wellicht nog andere ervarings adviezen, sta open voor alle goede opmerkingen want hoewel ik mn Saabje nu al een jaar heb wordt het toch de eerste keer dat het blokje eruit gaat
BTW mijn Saabje is van feb 1961

WIS
Geregistreerd lid

Re: Het is weer lente....maar..het gaat verder

Bericht door WIS » vr 12 jul, 2013 17:43

Begonnen met de voorbereiding om het motortje eruit te halen.

Alles gaat buiten en op de vierkante meter doen, maar ja een leven zonder problemen is vreselijk saai :-P+

Inmiddels ook een blogje begonnen, zie onderschrift, daar kun je volgen hoe ver het is.

sander82
Geregistreerd lid

Bericht door sander82 » wo 17 jul, 2013 22:49

Leuk dat blog! Maar vooral handig :wink:

Mijn plan is ook om de motor er dit najaar (voor het eerst) uit te halen om de motorruimte een opknapbeurt te geven en de motor te inspecteren uiteraard.

Ik volg je blog met interesse!

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 18 jul, 2013 21:52

Leuk ook om het blog te volgen. Veel succes en zeker weten dat ik wat ga leren voor later. (ook al heb ik een 93F, zoveel anders is die niet aan de voorkant :P )

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 19 jul, 2013 21:25

Leuk dat jullie de blog volgen :thumbup2: doe ik het niet voor niets...

Heb weer wat stappen gemaakt vandaag.

Daarbij heb ik tegen twee vragen aangelopen, die toch maar hier in dit topic stel in het kader van de quest naar het stukje.

Ten eerste merkte ik dat als het linker wiel vrij hangt kan het het maar met moeite draaien. Recht loopt soepel.
Is dit een gevolg van de overbrenging naar de aandrijfassen?
Zonder dat ik ervaring heb, heb ik de indruk dat misschien wel de remvoering aanloopt.

Als tweede viel het me op dat er naar mijn idee, nogmaals het is de eerste keer dat ik een motor uit een auto haal, erg veel olie in de koppelingsruimte staat.
Naar mijn idee is het olie uit het benzine mengsel.

Voor foto's zie mijn blogje, link staat hieronder.

Hoop dat er wat tips komen, want het is tenslotte vakantie (Of lees je het forum ook vanaf je vakantie adres :mrgreen: )

Plaats reactie