Kan van beide genieten, een mooi gerestaureerde met alles blinkend als ook een oudje met patina dat netjes wordt bijgehouden. Moet wel zeggen dat ik stiekem 'kloten met oude troep' (en de uitdagingen die daarbij komen kijken) leuker vind dan nieuwe delen in elkaar schroeven...The Devil's Own V4 schreef:Helemaal mee eens! Tof ook al die smeernippels overal (moderne fusee- en stuurkogels waar ze niet op zitten zijn echt niet zelfsmerend). Ik zou wel het hele remsysteem in één keer helemaal opfrissen, naar mijn ervaring (met V4's) heb je er dan uiteindelijk het minste werk en de meeste lol van.WIS schreef:Met de volgende opmerking zal ik vast geen vrienden maken, maar ik vind dit eigenlijk mooier dan een totale spick en span gerestaureerde met blinkende nieuwe onderdelen enzo
Het is weer lente....maar..
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: Het is weer lente....maar..
-
windekind
- Donateur

Ik vind stiekem ouwe troep met kloten ook wel wat hebben 
-
WIS
- Geregistreerd lid
Zit net naar een foto van de achterrem te kijken en opeens snap ik het niet meer

De remcilinder zit vast dus als ik rem wordt de zuiger (voor dit wiel) naar links geduwd en dus de remvoering tegen de trommel.
Maar de rechter remvoering gebeurt niets mee want die zit boven tegen een vaste aanslag en beneden ook
Dat is vast niet zo maar ik zie het even zo......
Hopelijk is er iemand die mij kan uitleggen hoe de rechter remvoering op twee vaste aanslagen tegen de remtrommel kan worden gedrukt

De remcilinder zit vast dus als ik rem wordt de zuiger (voor dit wiel) naar links geduwd en dus de remvoering tegen de trommel.
Maar de rechter remvoering gebeurt niets mee want die zit boven tegen een vaste aanslag en beneden ook
Dat is vast niet zo maar ik zie het even zo......
Hopelijk is er iemand die mij kan uitleggen hoe de rechter remvoering op twee vaste aanslagen tegen de remtrommel kan worden gedrukt
-
WIS
- Geregistreerd lid
Mmmm... niemand op t forum die weet hoe de achterrem werkt
of
niemand die er zich aan wil branden
of
het forum vindt dat ik het zelf makkelijk kan uitzoeken
Wat ook zo is, maar ja mijn Saabje staat niet naast m'n bed, nog niet eens in de buurt van m'n huis, dus ik kan niet zo ff gaan kijken
of
heb de stomste vraag van het jaar gesteld
Anyway, vrijdag heb ik weer vrij genomen dus dan ga ik het wel ontdekken en zal het dan ff melden voor het geval categorie 1 en/of 2 toch bestaan
of
niemand die er zich aan wil branden
of
het forum vindt dat ik het zelf makkelijk kan uitzoeken
Wat ook zo is, maar ja mijn Saabje staat niet naast m'n bed, nog niet eens in de buurt van m'n huis, dus ik kan niet zo ff gaan kijken
of
heb de stomste vraag van het jaar gesteld
Anyway, vrijdag heb ik weer vrij genomen dus dan ga ik het wel ontdekken en zal het dan ff melden voor het geval categorie 1 en/of 2 toch bestaan
-
WIS
- Geregistreerd lid
Kan het toch niet loslaten en wat ik het enige wat ik kan bedenken is dat de hele remcilinder schuift
De parts tekening (Sleuf) en foto van een webwinkel (geen moeren/schroeven) spreken dat niet tegen

Vrijdag maar kijken hoe dat dan precies in z'n werk gaat.
Aanvulling: maar als ik naar foto's van vorig jaar kijk zitten er achter geen remslangen (wat klopt vlgs de partlist)
Dus schuivende remcilinders met starre remleiding aansluiting? En dat terwijl de volgende serie vaste remcilinders met slang aansluiting heeft

De parts tekening (Sleuf) en foto van een webwinkel (geen moeren/schroeven) spreken dat niet tegen

Vrijdag maar kijken hoe dat dan precies in z'n werk gaat.
Aanvulling: maar als ik naar foto's van vorig jaar kijk zitten er achter geen remslangen (wat klopt vlgs de partlist)
Dus schuivende remcilinders met starre remleiding aansluiting? En dat terwijl de volgende serie vaste remcilinders met slang aansluiting heeft
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Er zijn idd ankerplaten met schuifstukken, volgens mij hoort daar geen leiding maar een slang aan te zitten maar het is al een tijd geleden dat ik aan zo'n constructie gewerkt heb.
Dit is toch de kant die werkt? Dan kan je toch gewoon zien wat er gebeurt?
Persoon in de auto die heel voorzichtig remt terwijl je zelf de linkerschoen op de foto in de ankerplaat tegenhoudt met bijv een grote schroevendraaier oid. Wil je voorkomen dat de remzuiger eruit plopt doe dan een grote tie-rap om de omloop van de remschoenen met een klein beetje ruimte om te expanderen.
Dit is toch de kant die werkt? Dan kan je toch gewoon zien wat er gebeurt?
Persoon in de auto die heel voorzichtig remt terwijl je zelf de linkerschoen op de foto in de ankerplaat tegenhoudt met bijv een grote schroevendraaier oid. Wil je voorkomen dat de remzuiger eruit plopt doe dan een grote tie-rap om de omloop van de remschoenen met een klein beetje ruimte om te expanderen.
-
WIS
- Geregistreerd lid
Het was wel weer echt van de regen in de drup.
Eerst de remcilinders achter, dat zijn idd versies die schuiven en toch met een vaste remleiding zijn aangesloten. De schuif afstand is kort rond 5 mm schat ik. Aan beide zijde is de vaste remleiding met een grote bocht gemonteerd. Het bewegen maakt dus gebruik van de flexibiliteit van de vaste leiding. Hoop dat de foto's eea duidelijk(er) maken.
Rechts, met de remslang naar de hoofd leiding van voor naar achter. Da vaste leiding gaat naar het linker achterwiel.

Links

Dan de hoofdremcilinder, dat was wel weer even wat, eerst anderhalf uur gepield om " twee" moeren van elkaar los te draaien
, dat gaat dus niet:

Daarna kwam ik er achter dat het harmonica rubber geschreurd is en remolie lekte. Allemaal drap en aangetaste lak

Zoals eerder aangegeven alle remmerij eruit, dat was niet overbodig, ik blijk dus 4000 km met alleen het rechter achterwiel geremd te hebben.

Links voor: beide remcilinders vast gecorrodeerd EN een verstopte remslang. En al schoongemaakt en nieuwe remcilinders.
Links achter: Vast geroeste remcilinder

Rechts voor: beide remcilinders vast, geen beweging in te krijgen met de hand. Moet de remleiding nog testen, zit nog in de auto
Rechts achter: was gangbaar.
Dus alles maar schoonmaken en nieuwe spulletjes bestellen.

Je wordt wel een beetje creatief, nog even een simpele remschoen (de)montage tool gemaakt, hoef ik niet zo hard aan de veren te trekken

Dat was m'n update, heb komende weken een druk programma, dus kan ff duren voor ik er weer ben, hopelijk dan met goed nieuws over remmerij die het echt doet
Eerst de remcilinders achter, dat zijn idd versies die schuiven en toch met een vaste remleiding zijn aangesloten. De schuif afstand is kort rond 5 mm schat ik. Aan beide zijde is de vaste remleiding met een grote bocht gemonteerd. Het bewegen maakt dus gebruik van de flexibiliteit van de vaste leiding. Hoop dat de foto's eea duidelijk(er) maken.
Rechts, met de remslang naar de hoofd leiding van voor naar achter. Da vaste leiding gaat naar het linker achterwiel.

Links

Dan de hoofdremcilinder, dat was wel weer even wat, eerst anderhalf uur gepield om " twee" moeren van elkaar los te draaien

Daarna kwam ik er achter dat het harmonica rubber geschreurd is en remolie lekte. Allemaal drap en aangetaste lak

Zoals eerder aangegeven alle remmerij eruit, dat was niet overbodig, ik blijk dus 4000 km met alleen het rechter achterwiel geremd te hebben.

Links voor: beide remcilinders vast gecorrodeerd EN een verstopte remslang. En al schoongemaakt en nieuwe remcilinders.
Links achter: Vast geroeste remcilinder

Rechts voor: beide remcilinders vast, geen beweging in te krijgen met de hand. Moet de remleiding nog testen, zit nog in de auto
Rechts achter: was gangbaar.
Dus alles maar schoonmaken en nieuwe spulletjes bestellen.

Je wordt wel een beetje creatief, nog even een simpele remschoen (de)montage tool gemaakt, hoef ik niet zo hard aan de veren te trekken

Dat was m'n update, heb komende weken een druk programma, dus kan ff duren voor ik er weer ben, hopelijk dan met goed nieuws over remmerij die het echt doet
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Idd geen 2 moeren maar 1 geheel.
Als er rvlst in het balgje komt is op z'n minst het hrc cupje lek. Heb je de hoofdremcilinder inwendig al goed bekeken, bijna altijd roestvorming in de cilinderloop door vocht in de vaak zelde vervangen remvloeistof.
Bodem weer netjes schoonmaken, rvlst wegvegen en de rest op te lossen in rijkelijk toegevoegd water alvorens dit weg te deppen, drogen en weer lakken.
Die getoonde -getwiste- remslang is een originele Lockheed slang en zou best nog eerste montage kunnen zijn, anders ooit in de jaren 60 geproduceerd, die kenmerkende ommanteling voeren ze nl allang niet meer, levensgevaarlijk
Leuk tooltje! Er zijn trouwens ook speciale verenhaken en veren tangen voor de straffe trommelremveren.
Zelf zou ik ook alle remleidingen vervangen, geen risico met stalen leidingen nemen die jarenlang aan elementen (ook in de uitsparingvan voor naar achter!) en beweging/spanning blootgestaan hebben. Zit je met de professionel vervaardiging omhoog, ik kan dat voor je (of anderen) verzorgen.
Inmiddels is het een heel project geworden, is het nu je zover staat niet handig om de door roest aangetaste achteras/evt voortriangels en veren te demonteren en te laten stralen en behandelen?
Suc6 iig!
Ps niet op elke hoek verkrijgbaar, weet je al een adresje voor de spulletjes?
-
WIS
- Geregistreerd lid
Yep
Nog ff dan hebben we een hele body off restauratie. Achteras en voorwiel ophanging moeten nog even wachten.
Enige wat ik nog niet kan vinden zijn de handremkabelgafel rubbers L&R. remcilinders en remslangen zijn geen probleem. (OK!)

Iemand een idee waar ik deze rubbers mogelijk kan verkrijgen?
Als iemand een setje te leen heeft om remleidingen te felsen dan kan ik daar wel wat mee, maar was eigenlijk niet van plan om de leidingen te vervangen (maar ja was ik ook niet van plan met de remmerij)
zoiets ofzo:

Voor de hoofdremcilinder is mijn plan deze te reviseren, maar zal 'm eerst demonteren om te zien of dat wel zinvol is als eea verroest mocht zijn.
Mbt APK, ja in juni vorig jaar, heb al m'n ernstige twijfels geuit over de betrouwbaarheid daarvan.......
Kan me niet voorstellen dat A. de gevonden corrosie is opgetreden in het afgelopen jaar en B. dat de remkracht van de vier wielen binnen de toegestane afwijking lagen
Nog ff dan hebben we een hele body off restauratie. Achteras en voorwiel ophanging moeten nog even wachten.
Enige wat ik nog niet kan vinden zijn de handremkabelgafel rubbers L&R. remcilinders en remslangen zijn geen probleem. (OK!)

Iemand een idee waar ik deze rubbers mogelijk kan verkrijgen?
Als iemand een setje te leen heeft om remleidingen te felsen dan kan ik daar wel wat mee, maar was eigenlijk niet van plan om de leidingen te vervangen (maar ja was ik ook niet van plan met de remmerij)
zoiets ofzo:

Voor de hoofdremcilinder is mijn plan deze te reviseren, maar zal 'm eerst demonteren om te zien of dat wel zinvol is als eea verroest mocht zijn.
Mbt APK, ja in juni vorig jaar, heb al m'n ernstige twijfels geuit over de betrouwbaarheid daarvan.......
Kan me niet voorstellen dat A. de gevonden corrosie is opgetreden in het afgelopen jaar en B. dat de remkracht van de vier wielen binnen de toegestane afwijking lagen
-
WIS
- Geregistreerd lid
Vandaag toch wat extra tijd voor de auto, het werd een archeologische ontdekkings tocht.
Zo ziet dus de hoofd remcilinder eruit en een paar details

Die gebroken messing ring heeft volgens is volgens mij tijdens de laatste ijstijd gebroken, de afdrukken van de gaatjes van de zuiger staan erin.
Heb gepoogd een foto van de binnenkant van de remcilinder te maken.
Ik denk dat ik deze wel opnieuw gebruiken kan, maar wie er anders over denkt mag dat altijd melden
Op mijn gevoel zitten er geen roest putjes in.

Verder heb ik het volgende revisie setje besteld (BTW heb alle benodigde onderdelen kunnen bestellen
)
Maar daar zit 1 rubber ring teveel in, of zou die van mij gewoon opgelost zijn in de loop van de tijd.

Zo ziet dus de hoofd remcilinder eruit en een paar details

Die gebroken messing ring heeft volgens is volgens mij tijdens de laatste ijstijd gebroken, de afdrukken van de gaatjes van de zuiger staan erin.
Heb gepoogd een foto van de binnenkant van de remcilinder te maken.
Ik denk dat ik deze wel opnieuw gebruiken kan, maar wie er anders over denkt mag dat altijd melden
Op mijn gevoel zitten er geen roest putjes in.

Verder heb ik het volgende revisie setje besteld (BTW heb alle benodigde onderdelen kunnen bestellen
Maar daar zit 1 rubber ring teveel in, of zou die van mij gewoon opgelost zijn in de loop van de tijd.

-
WIS
- Geregistreerd lid
(Kan je daarvan een foto sturen), ken alleen die in een motor cilinder gebruikt worden en die gaan echt niet in.
Hoeft niet meer al iets gevonden
Heb er nu een kunststof borsteltje erdoor gehaald, zou dat niet genoeg zijn?

Hoeft niet meer al iets gevonden
Heb er nu een kunststof borsteltje erdoor gehaald, zou dat niet genoeg zijn?

-
Andrys Posthuma
- Geregistreerd lid
Heel verstandig om de remmerij aan te pakken. Niks belangrijkers dan dat. Je bent goed bezig! Ikzelf moet na de vakantie weer even op gang komen
Van hoofdremcilinders zeggen ze altijd (...): laten uitboren en een bus erin zetten. Maar alstie nu ook glad is - lees: met een nieuw rubber niet lekt - kun je hem gewoon weer in elkaar zetten natuurlijk. Ik heb dat met de koppeling van mijn MG ook gedaan (maar eerlijk is eerlijk - dat was geen rem!).
Van hoofdremcilinders zeggen ze altijd (...): laten uitboren en een bus erin zetten. Maar alstie nu ook glad is - lees: met een nieuw rubber niet lekt - kun je hem gewoon weer in elkaar zetten natuurlijk. Ik heb dat met de koppeling van mijn MG ook gedaan (maar eerlijk is eerlijk - dat was geen rem!).
-
WIS
- Geregistreerd lid
Hier nog een foto van het hele zuigertje

@ Devil
Zag dat die kleine hoontjes niet zo duur zijn, zo'n 5 eurie. Wat is de "ideale" hoonsnelheid?

@ Devil
Zag dat die kleine hoontjes niet zo duur zijn, zo'n 5 eurie. Wat is de "ideale" hoonsnelheid?
-
WIS
- Geregistreerd lid
Foto's laten je zien wat je eerst niet zag...
Hier 2 foto's (sterk uitvergroot) van de bodem van de hoofdrem cilinder waar ik denk dat ik cavitatie sporen zie.
Volgens mij niet echt een probleem om deze verder te reviseren, maar vind het fascinerend dat zelfs dit verschijnsel optreed in de remcilinder.
Er moeten dat toch wel 'echte' krachten optreden.

Hier 2 foto's (sterk uitvergroot) van de bodem van de hoofdrem cilinder waar ik denk dat ik cavitatie sporen zie.
Volgens mij niet echt een probleem om deze verder te reviseren, maar vind het fascinerend dat zelfs dit verschijnsel optreed in de remcilinder.
Er moeten dat toch wel 'echte' krachten optreden.

-
sb153b
- Geregistreerd lid
Van cavitatie kan zoals het mij ooit uitgelegd is geen sprake zijn omdat er in beginsel al geen en zeker niet voortdurend sprake is van turbulente of snelstromende vloeistoffen, een basisvoorwaarde voor cacitatie. Een plek op je 96 die daar wel en zeer gevoelig voor is is het pomphuis van je waterpomp, zeker als je gaat tunen en hogere toerentallen gaat draaien terwijl het poeliewiel op de krukas niet verkleind wordt.
Het gaat hier om oxidatie op daarvoor vatbare materialen door hoge vochtconcentraties in de remvloeistof, uit zich in een diepe pitting.
Ik kan het op m'n netbookje moeilijk zien, zit er achterin de cilinderloop nu roest of niet?
Het gaat hier om oxidatie op daarvoor vatbare materialen door hoge vochtconcentraties in de remvloeistof, uit zich in een diepe pitting.
Ik kan het op m'n netbookje moeilijk zien, zit er achterin de cilinderloop nu roest of niet?