Afgelopen tijd niet erg veel kunnen doen, enerzijds doordat ik het druk had anderzijds door dat ik alleen aan de auto kan werken als het droog is.
Wilde m'n autootje toch voor 2014 weer in elkaar hebben, anders blijft het in de winter maar liggen en bedenkt ik steeds weer iets omdat het toch uit elkaar ligt.
Dan blijft ie uit elkaar liggen.
Maar wil in 2014 toch meer rijden dan sleutelen.
Uiteindelijk zat bijna alles weer in elkaar op 2 januari, nou ja dat is nog bijna 2013, toch?
Het uitlaat spruitstuk had gelekt en begin trouwens meer en meer te denken dat dat het ratelende geluid veroorzaakt heeft omdat ik eigenlijk niets heb kunnen vinden.
Het beschadigde tandwiel op het vliegwiel is eerder door de start motor veroorzaakt dan door een los stukje. Zag dat in een van de restauratie blogs ook een zelfde beschadiging van de tanden en ook een opmerking van een deskundige legt de oorzaak bij de startmotor.
Wel had ik gezien dat het uitlaat spruitstuk behoorlijk was aangetast waardoor er maar weinig 'vlees' zat op bepaalde stukken.
Dus bedacht ik dat ik het eigenlijk wel zou willen afrezen, maar dat is dan weer een heel gedoe, laat ik eens voorzichtig met een bandschuurmachine aan de slag gaan
Omdat het drie poorten zijn kun je redelijk goed vlak blijven en dat heb ik ook nog met een stalen lineaal gecheckt en goed bevonden.
zo ziet dat er dus uit en met wat dichtsmeer pasta voor de uitlaat moet dat toch wel goed dicht komen
Starten en lopen, dat is altijd weer een mooi gevoel.
Had de motor kap er nog niet op en zag bij de motor wat uitlaat rook komen, zou dat spruitstuk nog weer lekken?
Toch maar eerst een rondje op het aanpalende erf, dat ging prima:
- remmen mooi gedoseerd te doen en heel wat anders dan voorheen toen die nog maar alleen rechts achter remde
- koppeling OK,
- schakelen zelfs beter dan ooit, hoewel ik daar alleen de schakelstangen en koppelingen heb los gehad en weer vast gemaakt (heb nog wel 2 tapse eindjes nodig)
Dan toch maar even kijken waar het lekt:
Nou daar wordt je dan weer niet vrolijk van, afgebroken oog van het spruitstuk.
Achteraf denk ik dat misschien mijn geschuur invloed heeft gehad of misschien het eerst vast zetten van de voorste demper aan de motorsteun voordat ik het spruitstuk monteren, wie het weet mag het zeggen.
Oh ja had ook nog een afgebroken bout in het motor blok

maar die kon ik gelukkig makkelijk net een afgebrokenboutverwijdereaar er weer uit krijgen
Maar zoals bij alles: er zit altijd wel iets positiefs aan wat je doet.