Het is weer lente....maar..
-
WIS
- Geregistreerd lid
Het is weer lente....maar..
Gisteren mn Saabje uit de winterstalling gehaald.
Dwz eerste de carb erop en de fan as met een 6 bladige fan en kijken of het allemaal weer werkt.
Niet dus.
Na wat gepruts aan de carb kwam er toch weer leven in mn Saabje, lente!
Naar huis gereden, het was al avond dus morgen (vandaag) eens kijken wat er nou allemaal loos is.
Tijdens de lente, maar met licht sneeuw vlokken brrr.
Allereerst draaide de motor niet stationair, met de bekende dubbel bediening van rem en gas gisteren thuis gekomen, dan staat die daar tenminste.
Andere symptoom, bij meer gas geven stortte het toerental in.
Alles nagekeken, sproeiers eruit doorgeblazen en er weer in, benzine nivo in vlotter kamer staat keurig op 20mm onder de rand.
Wat opvalt is dat de benzine pompt, als de motor niet draait toch af en toe een pomp slag maakt. Dat was voorheen niet zo (Denk ik zeker te weten, of het is me nooit opgevallen)
Instellingen zijn beperkt, oh ja het is een Solex 40BI, Idle mixture en idling speed.
Uiteindelijk, na het uitproberen van verschillende instellingen loopt de motor redelijk stationair, maar wat onstabiel, ook blijft het toerental ' hangen' als je het gas los laat
En als de motor stationair draait of als je het gas in een vaste stand houdt, schommelt het toerental, niet heftig maar het is niet stabiel.
Ook als je bij het stoplicht staat slaat de motor af en blijft dus niet stationair lopen, ook niet nadat de afstellingen bij warme motor zijn herhaald.
Aan de ontsteking heb ik niets gedaan. Voordat ik mn Saabje in de winterstalling zette liep alles als een zonnetje.
Dus al met al loopt ie nog niet lekker, maar dankzij mijn beperkte ervaring weet ik even niet wat ik als volgen de stap moet proberen.
Hoop dat iemand een goede suggestie heeft
Wim.
Dwz eerste de carb erop en de fan as met een 6 bladige fan en kijken of het allemaal weer werkt.
Niet dus.
Na wat gepruts aan de carb kwam er toch weer leven in mn Saabje, lente!
Naar huis gereden, het was al avond dus morgen (vandaag) eens kijken wat er nou allemaal loos is.
Tijdens de lente, maar met licht sneeuw vlokken brrr.
Allereerst draaide de motor niet stationair, met de bekende dubbel bediening van rem en gas gisteren thuis gekomen, dan staat die daar tenminste.
Andere symptoom, bij meer gas geven stortte het toerental in.
Alles nagekeken, sproeiers eruit doorgeblazen en er weer in, benzine nivo in vlotter kamer staat keurig op 20mm onder de rand.
Wat opvalt is dat de benzine pompt, als de motor niet draait toch af en toe een pomp slag maakt. Dat was voorheen niet zo (Denk ik zeker te weten, of het is me nooit opgevallen)
Instellingen zijn beperkt, oh ja het is een Solex 40BI, Idle mixture en idling speed.
Uiteindelijk, na het uitproberen van verschillende instellingen loopt de motor redelijk stationair, maar wat onstabiel, ook blijft het toerental ' hangen' als je het gas los laat
En als de motor stationair draait of als je het gas in een vaste stand houdt, schommelt het toerental, niet heftig maar het is niet stabiel.
Ook als je bij het stoplicht staat slaat de motor af en blijft dus niet stationair lopen, ook niet nadat de afstellingen bij warme motor zijn herhaald.
Aan de ontsteking heb ik niets gedaan. Voordat ik mn Saabje in de winterstalling zette liep alles als een zonnetje.
Dus al met al loopt ie nog niet lekker, maar dankzij mijn beperkte ervaring weet ik even niet wat ik als volgen de stap moet proberen.
Hoop dat iemand een goede suggestie heeft
Wim.
-
Andrys Posthuma
- Geregistreerd lid
Re: Het is weer lente....maar..
Dat die benzinepomp zo af en toe 'klik' zegt bij stilstaande motor is normaal. Ik heb drie van die SU dingen (jaa, een SAAB is Engelser dan je denkt!) en dat doen ze allemaal.
Qua symptomen - de meeste brandstofproblemen zijn terug te voeren op de ontsteking... Ik las een tijdje geleden het draadje van Blindstra terug, wiens motortje ook niet wilde luisteren naar z'n opdracht (als in LOPEN KRENG!). Hij heeft de bougies vervangen en toen liep het zaakje weer. Zou dat bij jou de oplossing kunnen zijn?
Qua symptomen - de meeste brandstofproblemen zijn terug te voeren op de ontsteking... Ik las een tijdje geleden het draadje van Blindstra terug, wiens motortje ook niet wilde luisteren naar z'n opdracht (als in LOPEN KRENG!). Hij heeft de bougies vervangen en toen liep het zaakje weer. Zou dat bij jou de oplossing kunnen zijn?
-
WIS
- Geregistreerd lid
Ja herinner me dat topic weer, bedankt!Hij heeft de bougies vervangen en toen liep het zaakje weer. Zou dat bij jou de oplossing kunnen zijn?
Ik ga op zoek naar een setje bougies.
..enne kijk even in je PB..
-
WIS
- Geregistreerd lid
Nou het een en ander gedaan. De carb die ik van nieuwe pakkingen had voorzien gemonteerd maar kreeg deze niet zo afgesteld zodat het motortje liep zoals voorheen. Uit nieuwsgierigheid een andere carb geprobeerd die ik voor wel 5 euro gekocht had om nou eens te kijken wat er allemaal inzit. Is dus helemaal uitelkaar geweest en zonder enige ervaring weer inelkaar gezet. Tja hiermee liep de motor toch beter, na wat afstelling, dus heb m'n maar laten zitten voorlopig. En hij lekt ook niet!Maar echt tevrerden ben ik nog niet. Het ook lijkt wel of nog steeds het toerental blijft hangen als je het gas loslaat, zeker als ik dat direct met de gasstang aan de carb zelf doe. Had m'n hand even op de lucht toevoer (met lucht filter eraf) en dan gaat de motor ineens sneller lopen. Wel op tijd er afgehaald want dan is er te weinig lucht. Is het mengsel dan wel ok? Maar ja wat kun je eraan afstellen als alleen het idle mengsel en de stationair toeren tal kan worden afgesteld? Heb het nog niet gevonden.
Verder hoorde ik een soort ratelend geluid. Helaas kan ik het geluids-filetje niet toevoegen, maar als je PBtje stuurt krijg je het via email toegestuurd.
Nadat ik de carb gemonteerd had toen ik m'n Saabje uit de winterstalling haalde was me het nog niet opgevallen. En meen me ook te herinneren dat toen bij lage toeren het ratelen niet optrad, maar nu is het zo dat het ratelen bij elk toerental te horen is. Het lijkt uit de richting van de koppeling te komen. Motor met de hand rondgedraaid (bougies eruit) om te kijken of er iets tikte. Niet dus. Heb er toch al zo'n 100 km meer gereden want het rijgedrag is niet anders, alleen het geluid. Maar ik ben er toch niet gerust op tot ik weet wat het is.
Bougies zijn ook vernieuwd, het zijn vervangers voor de vervanger van de Bosch M22511; de NGK A7 en hiervoor is de Champion D14 de vervanger waarvan er nu 3 in mijn auto zitten.
Misschien moet ik toch de oude bougies nog eens monteren en kijken of dit wat uitmaakt voor het ratel geluid.
Het ratelgeluid loopt trouwens precies in de pas met het toeren tal.
M'n Saabje staat weer in de stalling totdat ik weer tijd heb. Misschien heeft iemand een aha-erlebnis en wil hierop reageren
Verder hoorde ik een soort ratelend geluid. Helaas kan ik het geluids-filetje niet toevoegen, maar als je PBtje stuurt krijg je het via email toegestuurd.
Nadat ik de carb gemonteerd had toen ik m'n Saabje uit de winterstalling haalde was me het nog niet opgevallen. En meen me ook te herinneren dat toen bij lage toeren het ratelen niet optrad, maar nu is het zo dat het ratelen bij elk toerental te horen is. Het lijkt uit de richting van de koppeling te komen. Motor met de hand rondgedraaid (bougies eruit) om te kijken of er iets tikte. Niet dus. Heb er toch al zo'n 100 km meer gereden want het rijgedrag is niet anders, alleen het geluid. Maar ik ben er toch niet gerust op tot ik weet wat het is.
Bougies zijn ook vernieuwd, het zijn vervangers voor de vervanger van de Bosch M22511; de NGK A7 en hiervoor is de Champion D14 de vervanger waarvan er nu 3 in mijn auto zitten.
Misschien moet ik toch de oude bougies nog eens monteren en kijken of dit wat uitmaakt voor het ratel geluid.
Het ratelgeluid loopt trouwens precies in de pas met het toeren tal.
M'n Saabje staat weer in de stalling totdat ik weer tijd heb. Misschien heeft iemand een aha-erlebnis en wil hierop reageren
-
odin1899
- Donateur

Plaats de sample even op youtube, kan de hele wereld mee luisteren.
-
WIS
- Geregistreerd lid
-
Andrys Posthuma
- Geregistreerd lid
Ik krijg:
"Deze video is privé.
Als de eigenaar van deze video je toegang heeft verleend, log je in."
"Deze video is privé.
Als de eigenaar van deze video je toegang heeft verleend, log je in."
-
Blindstra
- Geregistreerd lid
Ik ook, pas ff aan dan loer en luister ik ook ff mee. Heb tot nog toe geen idee overigens.
-
WIS
- Geregistreerd lid
Sorry,
Ok, setting is nu openbaar.....
Plus nog een wat langere versie erbij gezet
http://www.youtube.com/watch?v=RRX669ii1HE
Ok, setting is nu openbaar.....
Plus nog een wat langere versie erbij gezet
http://www.youtube.com/watch?v=RRX669ii1HE
-
WIS
- Geregistreerd lid
Zijn er van de luisteraars nog die een idee hebben over de ratelende geluid?
Ga 5 mei mee met de Roll on roll off, dan is het wel fijn als ik ook weer de eindstreep haal
Ga 5 mei mee met de Roll on roll off, dan is het wel fijn als ik ook weer de eindstreep haal
-
Blindstra
- Geregistreerd lid
Klinkt niet best. Maar ja, onmogelijk hier iets zinnigs over te zeggen. Je kunt op een beunmanier misschien iets meer te weten komen; neem een hele dikke schroevendraaier en hou die tegen je oor met het handvat. En zet de andere kant tegen het blok op diverse plaatsen. Zo kun je vaak wel een indruk krijgen waar de tik vandaan komt. (onder, boven, links en rechts) Daarmee kom je vaak een stukje verder met de diagnose. Succes!
-
odin1899
- Donateur

Een zaag met zo'n ouderwets puntig houten handvat werkt ook goed als ad-hoc stethoscoop en is flexibel en langer, kan handig zijn voor de wat diepere plekken.
-
WIS
- Geregistreerd lid
Eindelijk weer gelegenheid gehad om verder te duiken in het ratel probleem. (Auto staat nl niet bij mij thuis)
Door het roostertje ("Guard plate" pos 14 in onderdelenlijst, part no 707439) van de koppeling weg te halen kun je de drukgroep zien.
Omdat ik de indruk heb dat uit de buurt van de koppeling/drukgroep het geluid vandaan kwam ben ik begonnen met een visuele inspectie (zo goed en kwaad als dat gaat).
V-snaar er af,bougies eruit zodat het makkelijk is de krukas te draaien.
toe kwam ik het volgende tegen (foto via een spiegeltje gemaakt) van links naar rechts:
vergroting van een stukje ??,
2de foto en 3de foto laten zien dat het stukje ?? meedraait
En waar komt het stukje vandaan? Welke andere schade kan ik verwachten?

Je kijkt dus eigenlijk van af de onderkant van het roostertje schuins omhoog.
daar zit een stukje wat mee beweegt als de starterkrans/krukas draait.
Het zit niet echt vast want na mijn eerste draaien van de krukas, kon ik het niet meer zien.
Na het starten bij laagste toeren is niets bijzonders te horen, wat meer gas en het geratel start.
Dan blijft het kennelijk in de positie zitten waarbij de ratel optreedt en afhankelijk van de stop positie "valt" het dan terug
en is de ratel even niet hoorbaar totdat voldoende toeren het weer in de ratel positie brengt
Heb al met al, er sinds april al zo'n 140 km mee gereden, maar ja niet meer met een lekker gevoel, het motortje moet er dus uit eruit.
Maar dan moet ik eerst een lokatie voor vinden.
van wat ik dan vind, zal ik daarvan ook wat foto's posten
Door het roostertje ("Guard plate" pos 14 in onderdelenlijst, part no 707439) van de koppeling weg te halen kun je de drukgroep zien.
Omdat ik de indruk heb dat uit de buurt van de koppeling/drukgroep het geluid vandaan kwam ben ik begonnen met een visuele inspectie (zo goed en kwaad als dat gaat).
V-snaar er af,bougies eruit zodat het makkelijk is de krukas te draaien.
toe kwam ik het volgende tegen (foto via een spiegeltje gemaakt) van links naar rechts:
vergroting van een stukje ??,
2de foto en 3de foto laten zien dat het stukje ?? meedraait
En waar komt het stukje vandaan? Welke andere schade kan ik verwachten?

Je kijkt dus eigenlijk van af de onderkant van het roostertje schuins omhoog.
daar zit een stukje wat mee beweegt als de starterkrans/krukas draait.
Het zit niet echt vast want na mijn eerste draaien van de krukas, kon ik het niet meer zien.
Na het starten bij laagste toeren is niets bijzonders te horen, wat meer gas en het geratel start.
Dan blijft het kennelijk in de positie zitten waarbij de ratel optreedt en afhankelijk van de stop positie "valt" het dan terug
en is de ratel even niet hoorbaar totdat voldoende toeren het weer in de ratel positie brengt
Heb al met al, er sinds april al zo'n 140 km mee gereden, maar ja niet meer met een lekker gevoel, het motortje moet er dus uit eruit.
Maar dan moet ik eerst een lokatie voor vinden.
van wat ik dan vind, zal ik daarvan ook wat foto's posten
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Op zich al een lucky dat je dat losse stukje gezien hebt
.
Op zoek naar dat geluid zou je met een beetje pech het hele blok af en weer opbouwen zonder iets te vinden.
Nu is zo'n compact en relatief simpel blokje niet zo'n heel ingewikkelde klus maar voor het uitbouwen uit; kan je het stukje niet met zo'n telescopische magneetpen oid te pakken krijgen
? Om het stukje weer boven te krijgen kan je wellicht simpels als een propje, schuimrubber oid tussen de starterkrans en het huis laten meedraaien dat het meeneemt naar de inspectieplaats.
Op zoek naar dat geluid zou je met een beetje pech het hele blok af en weer opbouwen zonder iets te vinden.
Nu is zo'n compact en relatief simpel blokje niet zo'n heel ingewikkelde klus maar voor het uitbouwen uit; kan je het stukje niet met zo'n telescopische magneetpen oid te pakken krijgen