Remtrommel

1947-1967
WIS
Geregistreerd lid

Remtrommel

Bericht door WIS » wo 26 jun, 2013 21:59

Voordat je allerlei vragen bedenkt waarom zo :-S+ etc, zal ik eerst maar de aanleiding voor het maken van deze wat merkwaardige remtrommel trekker uitleggen.

Omdat ik waarschijnlijk het enige forum lid was zonder enige las-ervaring, ben ik een metaalbewerking cursus (Metaallokaal Delft, zeer aanbevolen!) gaan doen.
Je weet nooit waar dat goed voor is met een Saab 96 uit 1961 :D

Om enig doel te stellen bedacht ik dat een remtrommel trekker wel een handig hulpgereedschap zou zijn.
Dus iets met een ring op de remtrommel en iets erboven, een schijf of zo.

Maar ja toen bleek eea niet mogelijk of binnen de mogelijkheden te vallen die ter beschikking stonden.

Dus vanuit een eenvoudig ontwerp is het steeds aangepast naar de beschikbare mogelijkheden.
Er zitten 71! lassen in (dus het zal wel nooit in productie gaan ;-(+ ), maar ik kan nu wel een beetje lassen :mrgreen: .

Nou ja hier onder zie je het resultaat, het ziet er zeg maar wat merkwaardig uit, maar het werkt en ik heb het in elkaar gelast :lol: :lol:

Afbeelding

Wat mij verder aan de auto opviel:
Bij de technische dag vorig jaar in Overschild, werd gemeld voor het verwijderen van de rem trommel eerst even het stel boutje van de remschoenen iets uit te draaien zodat de eventueel ingesleten remtrommel niet achter de remschoenen blijft hangen.
Zoeken en toen vond ik dit: Geen stel boutje :-S+ (Via een spiegeltje een foto gemaakt)

Afbeelding

Nou ja dan maar voorzichtig proberen of het gaat.

Het ging goed, zat niet all te vast en krijg de trommel er dus zo af:

Afbeelding

Uiteindelijk zagen de remschoenen en remcilinder er dus zo uit nadat ik het stof verwijderd had:

Afbeelding

Met dank aan een geacht forum lid die een remtrommel beschikbaar stelde voor mijn geknutsel, de trommel komt terug!

Mission accomplished zou ik zeggen :mrgreen:

odin1899
Donateur
Donateur

Re: Remtrommel

Bericht door odin1899 » wo 26 jun, 2013 22:18

Leuk apparaat! Maar het stof toch niet met perslucht weggeblazen? Mogelijke asbest enzo..

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 27 jun, 2013 19:15

WIS schreef:Afbeelding
De stelnok zit bij dit type remmen op het pompje (op de foto links v/d pomp) en niet bovenaan, zoals bij de latere modellen. De stelschroef is bereikbaar via de boutgaten in de trommel.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » do 27 jun, 2013 19:33

Is dat dan de reden dat de remschoenen sterker afslijten aan de onderkant. Schat boven 5-6 mm dik en oder 3-4 mm.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » do 27 jun, 2013 20:59

Stof wel weggeblazen en met kwastje.
Wat is het beste?
Stofzuigen?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 27 jun, 2013 21:02

geen idee, wel leuk gedaan en je leert ervan :wink:

:offtopic:
kent iemand een losse remtromel (zonder lagers) die bij een 96 zou passen. (steekmaat maakt niet uit, die boor je opnieuw)
ik heb nl nog steeds een idee in mijn hoofd
1 men neme een achternaaf van een 99/900
2 hier haalt je de lagers uit
3 je zoekt nieuwe lagers die de buitenmaat hebben van de 99 naaf en de binnendiameter van de 96 as
4 monteert de naaf op de 96 as
5 daar monteer je de losse remtrommel op
6 voila 4 gaats met steek 114,3 passend voor setje ronal velgen

als nieuw type oude steek niet past, neem je de oude naven met conische lagers, hier zit genoeg vlees in om deze uit te draaien op de juiste D lager maat
ik bedoel gewoon eentje van een slopel of zoiets
Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 27 jun, 2013 22:24

goeie tip, gelijk maar ff een mailtje sturen

edit; ze zijn al bijna onderweg naar ollanda :mrgreen:

Andrys Posthuma
Geregistreerd lid

Bericht door Andrys Posthuma » vr 28 jun, 2013 11:05

Heel mooi gedaan Wim! Ik ben blij dat het gelukt is.

Je woont niet zo heel ver van me vandaan, als ik aan de remmen toekom... kan ik hem dan eens lenen...? :mrgreen:

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 28 jun, 2013 12:47

Geen probleem om te lenen, er zitten maar 4 remtrommels op mijn auto en die gaan er niet dagelijks af. :D
Kijk ook nog ff in je pb's dan hoop ik dat we een afspraak kunnen maken.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » vr 28 jun, 2013 15:52

Mbt het stel schroefje wat op het pompje zit (?= remcylinder?).

In de remtrommel zit geen gaatje thv de revoering, dus het afstellen moet dan op gevoel van net vrij draaien van de remtrommel?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 29 jun, 2013 10:16

Allereerst: echt heel mooi gemaakt! 8) Geloof me, er zijn echt legio mensen op het forum die niet kunnen lassen en helaas kan ik me daarmee wel aardig redden, daar gaat aardig wat vrije tijd in zitten :roll: . Jouw eerste lasproject ziet er iig prachtig uit, MIG gelast?

Ik zie dat je de achtertrommel verwijderd hebt. Deze heeft een vrij rechte passing en gaat daarom altijd makkelijk los.
Bij de voorremmen is deze sterk conisch en daarvoor is veel kracht nodig. Ik hoop dat de trekker zelf en de draad die heel fijn en dik van doorsnede moet zijn om voldoende kracht op te bouwen dit kan weerstaan. Hoe dat precies bij een vroegere 96 is weet ik niet precies maar op een 92 is dat iig niet zo, daar is echt extreem veel kracht voor nodig, bij het loskomen van de trommel van de naaf schoof de vrijwel lege carrosserie een stuk opzij over de steunen waarmee ie omhoog stond.

Wat betreft asbest, een rottig goedje wat je niet in je longen wil krijgen. Remmateriaal is sowieso niet lekker (want ook veelal zware metalen en vulmiddelen en niet te vergeten het bindmateriaal), oud of nw maar oude voeringen zijn altijd extra verdacht. Zeker niet verspreiden door weg te blazen met perslucht oid of droog te kwasten, zeker niet met de stofzuiger want de fijne vezels gaan zo door de stofzak heen en wat erin blijft zitten kan bij het vervangen weer ingeademd worden, daarnaast komt het dan in de afvalverwerkingsketen vrij.Je kan het met remmenreiniger afspuiten en in een afsluitbaar bakje laten lopen waarvan je de bodem vooraf eemalig een beetje vet gemaakt hebt met olie of vaseline. Daarna stilletjes ff uitlaten dampen en er een waasje vettigheid als bijv vaseline, wd 40 oid er overheen en dan de box bewaren tot volgend gebruik, misschien over een jaar of 40 als ie eens vol zou zijn bij de gemeente inleveren.

Het meer afslijten van de ene schoen dan de andere is gewoon een technisch verschijnsel. Bij de getoonde constructie met 1 remcilinder met remzuigers aan beide zijden heeft een afgaande en een oplopende schoen. De oplopende die in het Engels leading shoe wordt genoemd heeft de beste remwerking omdat ie door de omlopende trommel veel harder met de voering tegen het metaal wordt gedrukt dan de afgaande (dit terwijl de remcilinder op beide zuigers dezelfde druk uitoefend omdat die een gelijk oppervlak hebben!) dit is natuurlijk alleen het geval bij goed onderhoud aan de remmen en het geregeld -iedere 2 a 3 jaar vervangen van de verouderde hygroscopische remvloeistof) De leading shoe die eigenlijk zelfbekrachtigend is zal door die extra wrijving altijd sneller slijten. De dunste voering telt, indien aanwezig mogen er geen nagels aan het oppervlak komen en de voering mag zeker op geen 1 plaats dunner zijn dan een millimeter, ze moeten dan als set van 2 per kant en aan beide zijden op de as vervangen en gesteld worden.
Voor zal je voor de goede benodigde remwerking (ca 70 a 80% van het remvermogen moet van voren komen, door carroskantelingen, het concept en de veiligheid verlangt dat onder normale omstandigheden) -het remoppervlak tussen voor en achter verschilt nl niet of nauwelijks- 2 leading shoes aantreffen die elk bediend worden door 2 remcilinders met een enkele zuiger. Omdat die gelijkelijk aangedrukt worden en de omlopende trommel voor beide voeringen in dezelfde richting draait zullen die ook ongeveer gelijkelijk afslijten. Het concept bestond al maar niet lang na die periode verschenen er meer en meer schijfremmen voor oa vanwege voordelen van de remwerking en de koeling -hogere motorvermogens en snelheden- maar ook de zelfstellende werking en het eenvoudiger onderhoud, wel werden remboosters noodzakelijk door de afwezigheid van zelfbekrachtiging. De trommel wordt op de achteras nog vaak gebruikt zolang ie z'n taak goed kan vervullen is ie goedkoper te vervaardigen en de handrem werkt hier ook beter mee.

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » za 29 jun, 2013 19:15

Bedankt voor de uitgebreide reactie :D

Heb gewone electrode gebruikt met lassen, omdat als ik ooit zelf een las apparaat ga kopen, dat waarschijnlijk een is met electroden. Denk dat MIG/MAG las apparaten niet voor hobby gebruik beschikbaar zijn, maar heb hier ook nog niet echt naar gekeken. Heb wel MIG gelast en dat is wel iets makkelijker omdat je daar geen eletrode hebt die korter wordt. Maar in kleine hoekjes zijn met eletroden makkelijker te bereiken.

De uitleg om de remschoenen schoon te maken is erg op prijs gesteld!

Heb nog geen voortrommel verwijderd, hoop dat dat ook gaat lukken.
Eerst nog het probleem met een los stukje bij het vliegwiel oplossen.

Heb al wel gezien dat de manier met een Gunson easibleed, wel handig lijkt om met 1 persoon de remolie te vervangen.

De uitleg over de afgaande en oplopende schoen was erg leerzaam. Als ik het goed berijp is de oplopende schoen op mijn foto de linkse.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 29 jun, 2013 20:53

zou niet met van die kleine flesjes gas kopen, in verhouding veel te duur
draadje 0,6 mm erin kun je heel goed uit de voeten

WIS
Geregistreerd lid

Bericht door WIS » za 29 jun, 2013 21:43

Nou ik ben nog niet zo ver dat ik aan het rondkijken ben voor een las apparaat.

Eerst maar eens een aanleiding proberen te vinden in mn Saabje :mrgreen:

Als het zover is dan meld ik me wel weer......

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 29 jun, 2013 21:58

WIS schreef:Eerst maar eens een aanleiding proberen te vinden in mn Saabje :mrgreen: ..
beter van niet :wink:

Plaats reactie