Omdat ik waarschijnlijk het enige forum lid was zonder enige las-ervaring, ben ik een metaalbewerking cursus (Metaallokaal Delft, zeer aanbevolen!) gaan doen.
Je weet nooit waar dat goed voor is met een Saab 96 uit 1961
Om enig doel te stellen bedacht ik dat een remtrommel trekker wel een handig hulpgereedschap zou zijn.
Dus iets met een ring op de remtrommel en iets erboven, een schijf of zo.
Maar ja toen bleek eea niet mogelijk of binnen de mogelijkheden te vallen die ter beschikking stonden.
Dus vanuit een eenvoudig ontwerp is het steeds aangepast naar de beschikbare mogelijkheden.
Er zitten 71! lassen in (dus het zal wel nooit in productie gaan
Nou ja hier onder zie je het resultaat, het ziet er zeg maar wat merkwaardig uit, maar het werkt en ik heb het in elkaar gelast

Wat mij verder aan de auto opviel:
Bij de technische dag vorig jaar in Overschild, werd gemeld voor het verwijderen van de rem trommel eerst even het stel boutje van de remschoenen iets uit te draaien zodat de eventueel ingesleten remtrommel niet achter de remschoenen blijft hangen.
Zoeken en toen vond ik dit: Geen stel boutje

Nou ja dan maar voorzichtig proberen of het gaat.
Het ging goed, zat niet all te vast en krijg de trommel er dus zo af:

Uiteindelijk zagen de remschoenen en remcilinder er dus zo uit nadat ik het stof verwijderd had:

Met dank aan een geacht forum lid die een remtrommel beschikbaar stelde voor mijn geknutsel, de trommel komt terug!
Mission accomplished zou ik zeggen