versnellingsbakolie saab 92 vervangen

1947-1967
Plaats reactie
G.J. Hallink
Geregistreerd lid

versnellingsbakolie saab 92 vervangen

Bericht door G.J. Hallink » wo 06 aug, 2014 20:32

Ik rij al een periode met een saab 92 bj 1953.
Hij lekt een beetje olie uit de versnellingsbak.
Wie heeft er ervaring met het vervangen van deze olie?
Waar kan ik het peilen bij de bak?
Welke olie moet ik gebruiken?
Zit er onder de bak 1 aftappunt? want in een zweedse gebruiksaanwijzing hebben ze het over 2 aftappluggen!

vr.gr. Gerrit Jan Hallink

pjotter
Geregistreerd lid

Re: versnellingsbakolie saab 92 vervangen

Bericht door pjotter » wo 27 aug, 2014 22:17

Hallo Gerrit-Jan,

bijzonder dat er nog niemand heeft gereageerd. Maar wellicht kan ik je helpen. In de v-bak van de 92 hoort volgens het originele instructieboek, een SAE 90 olie. 80W90 is ook prima, het gaat erom dat de olie ook voor het differentieel geschikt is. De vulhoeveelheid is 2,5 liter, peilen kan niet, als je denkt dat er niet genoeg in zit, moet je gewoon verversen, wat kost 2,5 ltr olie...dan is het maar weer vers.

de v-bak v/d 92 heeft idd 2 aftappluggen, is ook te zien in de originele parts-catalogus. één onder het differentieel-huis(achterste deel tussen de aandrijfassen vd voorwielen) en één onder het wisselbak-gedeelte zelf(voorste deel). Brede platte stoppen. De vulplug zit bovenop het voorste deksel achter de dynamo. Ik heb zelf een 92B van 1954 maar die wacht nog op restauratie...is wel helemaal compleet. Eventueel zou ik onderhoud voor je 92 kunnen verzorgen, ben ibv een hefbrug, veel tools, techniek is m'n beroep en hobby..

Succes met de 92 en hartelijke groet, Pieter. (Groningen)

Plaats reactie