Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?

1947-1967
Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?

Bericht door Ronnes » wo 15 jul, 2020 21:26

Die ervaring heb ik niet (omdat ik het niet geprobeerd heb), maar WIS zegt hetzelfde:
Tijdens het rijden gaat alles ok, maar als ik voor een stoplicht stil moet staan, gebeurt het soms dat ik aan de versnelling handle kan schakelen wat ik wil maar hij komt niet in de versnelling. Een keer de motor uit gezet en hoorde toen een schokje en zat weer in de versnelling. Andere keer auto wat heen en weer en schiet dan weer in de versnelling. De ene keer schakelen gaat soepeler dan de ander keer.
Hoe het met zijn versnellingsbak is afgelopen weet ik niet. (Ik denk dat de auto nog in restauratie is).

Ik heb mijn versnellingsbak vervangen door een vierbak. De driebak ligt hier nog, misschien kunnen we hem samen een keertje opengooien om te zien wat er fout aan is?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
WIS
Geregistreerd lid
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 24 jun, 2012 20:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?

Bericht door WIS » wo 15 jul, 2020 21:40

Hi,

Ja klopt nog steeds in de restauratie. Gaat stukje bij beetje, dacht dat ik wel meer tijd zou krijgen als ik gestopt was met werken. Maar het tegendeel.
Maar we doen elke keer een klein stukje dus uiteindelijk komt het wel af :O:

Mbt de versnelling kan ik op dit moment niet echt iets zinnigs toevoegen, misschien later dit jaar.
Hoop dat de RWD wat opschiet anders moet ik nog een APK doen voor een korte periode.....

Zo is het nu en ben daarnaast bezig met de losse onderdelen op orde te krijgen;

Afbeelding

Zo was het:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?

Bericht door Ronnes » ma 31 jul, 2023 20:21

Ik kreeg vandaag een link naar deze video toegestuurd. transmission rebuild
Op 37:34 wordt "ons probleem" aangehaald. Reinigen van het freewheel zou soelaas moeten bieden.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
Paul Viking
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 23:29
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?

Bericht door Paul Viking » ma 31 jul, 2023 23:20

Interesante video heb er aandachtig naar gekeken, de tool die men gebruikt om de vrijloop terug te plaatsen zou die na te maken zijn? (lijkt mij noodzakelijk dat je die nodig hebt?)

Ik ga hier te zijner tijd mee aan de slag, dit jaar heeft overigens de storing met vrijloop zich niet voor gedaan, maar blijft een onzekerheidje.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?

Bericht door Ronnes » ma 31 jul, 2023 23:33

Met een tie-wrap of een sterke elastiek gaat het ook. En een extra paar handen kan ook helpen.😀
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
Willem13
Geregistreerd lid
Berichten: 362
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Niet kunnen schakelen iets met vrijloop?

Bericht door Willem13 » wo 02 aug, 2023 19:32

Ik heb een aantal jaren geleden hetzelfde gehad met mijn 96 tweetakt uit 1967. Behoorlijk irritant. Het probleem zat ‘m toch echt in slijtage van en vuil in het vrijwiel. Uiteindelijk de bak gedemonteerd, vrijwiel laten reviseren (bij eerdere revisie van de bak leek het vrijwiel in orde en was het onaangeroerd gebleven), vrijwiel teruggeplaatst met die originele tool (handig ding), bak weer in de auto geplaatst en sindsdien is het probleem opgelost.

Plaats reactie