Solex 3 carburateurs ombouw

1947-1967
Gebruikersavatar
Willem13
Geregistreerd lid
Berichten: 362
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Willem13 » ma 04 mei, 2020 17:33

Mooi topic, mooie oplossing! Mijn complimenten. Het topic had ik helaas gemist, tot een dezer dagen mijn oog er op viel. Ik heb met de gedachte gespeeld om voor mijn korte neus uit 1964 een vergelijkbare oplossing te kiezen. Die gedachte heb ik kunnen laten varen, omdat ik afgelopen december min of meer bij toeval tegen een Sportblok korte neus ben aangelopen. Een redelijke zeldzaamheid dat je zo’n kans krijgt, en die heb ik dan ook maar gegrepen. Dat blok is inmiddels gereviseerd en gemonteerd en hoop ik op korte termijn aan het lopen te krijgen.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Ronnes » ma 04 mei, 2020 19:07

Ik kwam onlangs onderstaande set tegen op blocket, hier is wel gekozen voor 3 kanalen met een tussenschot. Ook speciaal is het rechtse spruitstuk. Daar hebben ze op een standaard inlaat de voet voor een tweede carburateur gelast. Of het ding ooit gewerkt heeft? De twee plateau's lijken niet in één vlak te liggen.
Afbeelding

En deze huisvlijt stond te koop op tradera. Zelfde vraag: zou het werken en hoe krijg je de twee carburateurs aan elkaar gekoppeld?
Afbeelding

Afbeelding
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Jan Fassaert » ma 04 mei, 2020 21:54

Oei, wat een werk is me dat geweest ! Het lijkt me toch echt geen zin hebben om zo'n "voorkamer "te maken. Het eerder getoonde tussenstuk ziet er professioneel uit, maar als het mengsel uit het originele spruitstuk met de 3 gaten komt, moet het in het brede gat van de motor komen. Volgens mij maakt het dan niet uit of het tussenstuk direkt al een brede doorlaat heeft. Het mengsel kan zich in de tussentijd al goed verdelen over de 3 cilinders. Maar de praktijk zal het uitwijzen. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Ronnes » di 05 mei, 2020 20:54

Ik vraag me af of die adapterplaat ook in ertalon mag zijn. Ertalon is eenvoudiger te bewerken dan aluminium en dus makkelijker om een proefstuk te maken.
"De warmtebestendigheid van Nylon is normaal circa 90°C ... kortstondig kan Nylon echter circa 115°C verdragen."
Hoe warm wordt de inlaatkant?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door turbopilot » di 05 mei, 2020 22:18

Ik neem aan de maximale motor temperatuur min 10 graden omdat er lucht door gaat,
Maar als je de motor uitzet na een rit, wordt het gewoon weer de motortemperatuur, lijkt mij.

Ik zou het niet doen, een mooi alu tussenstuk ziet er origineler uit.

Gewoon een avondje meten en gaten boren
Als je de hoekjes netjes boort met de juiste diameter kun je daarna met de juiste decoupeerzaag de sleuven ertussenuit zagen

En toch ik zo beginnen met een stalen boor mal, kun je goed op uitmeten en centeren
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Jan Fassaert » di 05 mei, 2020 22:45

ja, ik ben het volledig eens met "turbopilot ". Aluminium is ook makkelijk te bewerken.

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Jan Fassaert » zo 09 aug, 2020 15:01

Is het verhaal hierover nu ten einde ? Geen verdere ervaringen ?

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Ronnes » zo 09 aug, 2020 22:22

Ik heb ondertussen voor mijn-93-in-restauratie een adapterplaat in aluminium gemaakt. Ik hoop dat ik na de winter mijn ervaringen kan delen... :) Maar eigenlijk was ik benieuwd naar jouw ervaring: brandstofverbruik, prestaties, vermogen onderin, etc
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Jan Fassaert » ma 24 aug, 2020 21:56

Brandstofverbruik heb ik niet gemeten. Er wordt te weinig gereden om dat te meten. Het geluid, vooral het aanzuiggeluid van de carburateurs door de open filters is fantastisch,
vooral bij het accelereren. Maar.... je merkt gewoon, dat de aanvoer van benzine/luchtmengsel wel ruim voldoende is, maar dat de spoelpoorten waarschijnlijk toch dit niet
kunnen verwerken. De spoelpoorten bij het latere blok zijn dan waarschijnlijk wel hierop aangepast. Dit valt natuurlijk door mij niet te kunnen worden aangepast, jammer. Het oplopen
van het toerental , en dus de snelheid, wordt na 4000 tpm gewoon tegengehouden.
Topsnelheid is dus gelijk gebleven, 120 km/u.

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Ronnes » ma 24 aug, 2020 23:39

Voorlopig gemonteerd op een 93-blok:

Afbeelding

Ik ga - zoals reeds eerder gezegd - een versnellingsbak van een V4 gebruiken. Die heeft dezelfde verhoudingen als die van een Sport of Monte Carlo. De top moet niet per se hoger liggen, als het motortje bij lage toeren wat meer kracht heeft, ben ik al dik tevreden.

De gasbediening moet ook opgeschoven worden. Hoe heb jij dat aangepast, Jan?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Jan Fassaert » di 25 aug, 2020 21:34

Momenteel nog 8 dagen Italie. Bij thuiskomst zal ik fotoś nemen.

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Jan Fassaert » za 05 sep, 2020 13:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij de foto's

Het is niet zo duidelijk op de fotoś, terwijl de uitvoering en werking toch eenvoudig is.
op 1e en 3e foto : de as die naar carburateuras gaat.aan linkerzijde draaibaar in een plaatje ( 2 x gevouwen en vastgezet aan rand accubak , foto 4 ); veer ertussen voor de speling
op te heffen. op de as een hefboom gelast, met hieraan een spiraalveer om de as in de sluitstand te houden.
Aan deze hefboom een draaibare koppeling met as die naar beneden gaat
op 5e foto : Geheel rechtsboven zie je nog juist de originele as, die draaibaar tegen schutbord zit. deze verlengd met pijpje en hoekstrip. Hieraan zit de onderste
draaibare koppeling van de opgaande as.
op foto 2 : bovenaanzicht

Hopelijk is deze moeilijke uitleg toch te volgen. Alles werkt wel licht en doeltreffend.

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Jan Fassaert » za 05 sep, 2020 13:54

Plaatje op 3e foto is verspringend van hoogte; de rand van de accubak zit wat lager, en het rechtse deel is hoger omdat het gat
voor de draaias in een lijn moet liggen met de carburateuras. Maar dat is wel logisch.

Jan Fassaert
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 13 apr, 2018 16:51
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Jan Fassaert » vr 11 sep, 2020 21:51

Hallo Ronnes, kun je er een beetje wijs uit ?

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Solex 3 carburateurs ombouw

Bericht door Ronnes » za 12 sep, 2020 18:24

Hoi Jan, foto's en uitleg zijn duidelijk, dank je wel hiervoor! Ik heb deze week op mijn 93 de aanpassing gemaakt. Omdat ik de auto al op andere punten had aangepast heb ik een iets eenvoudigrer oplossing kunnen maken:

De radiateur is omwille van een remppomp met bekrachtiger moeten opschuiven naar rechts (in de rijrichting gezien), hierdoor heb ik de oorspronkelijke beugel waar de as in draait kunnen opschuiven naar rechts zonder dat hij in conflict komt met de uitgang van de radiateur. Ik heb de gasstang die van het pedaal komt een beetje moeten verbuigen en de horizontale as moeten aanpassen en dat was het zo'n beetje. De oorspronkelijke fan wordt vervangen door een elektrische, dus de kooi kan ook weg en daar heb ik dan ook geen hinder van. Hier wat foto's:

Radiateur opgeschoven:
Afbeelding

Horizontale as aangepast, plaatje losgemaakt en 180° gedraaid terug gelast:
Afbeelding

Beugel losgemaakt en 3 cm opgeschoven, gasstang een beetje naar buiten geplooid:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Plaats reactie