Afstelling Tweetakt
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 142
- Lid geworden op: wo 17 aug, 2005 16:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Afstelling Tweetakt
Vandaag de gereviseerde motor en bak in m’n 95 TT gemonteerd.
Het spul loopt redelijk goed, alleen als ik met de stroboscoop lamp de ontsteking wil afstellen en het merkteken op de poelie volgens instructie 19 mm onder het bovenste merkteken zet, loopt de motor minder mooi, nu staat het merkteken op de poelie iets onder het middelste merkteken op het blok, en loopt netjes naar mijn idee.
Ook nog een vraag over de luchtsproeier van de carburateur, ik heb dat wat aan zitten draaien, maar de motor loopt niet lekker rustig stationair gaat van hoog naar laag toerental.
Is er een vuistregel over het afstellen van de luchtschroef ?( iets van helemaal in en dan x slagen uit)
Het spul loopt redelijk goed, alleen als ik met de stroboscoop lamp de ontsteking wil afstellen en het merkteken op de poelie volgens instructie 19 mm onder het bovenste merkteken zet, loopt de motor minder mooi, nu staat het merkteken op de poelie iets onder het middelste merkteken op het blok, en loopt netjes naar mijn idee.
Ook nog een vraag over de luchtsproeier van de carburateur, ik heb dat wat aan zitten draaien, maar de motor loopt niet lekker rustig stationair gaat van hoog naar laag toerental.
Is er een vuistregel over het afstellen van de luchtschroef ?( iets van helemaal in en dan x slagen uit)
Even geen hobby Saab.
VW T-Roc cabrio, voor comfort.
Harley Davidson RoadKing voor de fun.
VW T-Roc cabrio, voor comfort.
Harley Davidson RoadKing voor de fun.
- Willem13
- Geregistreerd lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Afstelling Tweetakt
Wat afstelling van de ontsteking betreft ga ik als volgt te werk: met contactpunten moet het merkteken op de poelie tegenover het middelste streepje op het blok staan (basisafstelling; verfijn ik nadien met behulp van een lampje); met contactloze ontsteking moet het merkteken op de poelie tegenover ongeveer het laagste merkteken op het blok staan, met behulp van stroboscoop bij 3000 toeren per minuut. Leuk, een 95 tweetakt uit 1964! Heb er ook een.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 142
- Lid geworden op: wo 17 aug, 2005 16:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Afstelling Tweetakt
Dank voor je reactie, ik heb contactpunten. Weet je de stand van het merkteken met stroboscoop voor een contactpunt ontsteking?
Ik heb de slang van de vacuüm vervroeger los gemaakt conform de instructie in m’n Olyslager
Ik heb de slang van de vacuüm vervroeger los gemaakt conform de instructie in m’n Olyslager
Even geen hobby Saab.
VW T-Roc cabrio, voor comfort.
Harley Davidson RoadKing voor de fun.
VW T-Roc cabrio, voor comfort.
Harley Davidson RoadKing voor de fun.
- Willem13
- Geregistreerd lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Afstelling Tweetakt
Bij mijn weten ook het onderste merkteken op het blok, bij 3000 toeren, opgewarmde motor. Contactpunten stel ik overigens doorgaans af met een ouderwets testlampje. Gaat prima.
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Afstelling tweetakt
Ik begrijp dat de krukas van een tweetakt deelbaar is en dat na x revisies de merktekens niet altijd meer op de juiste plek hoeven te staan.
Ik zou dus ook checken of het merkteken werkelijk nog overeenkomt met het bdp van zuiger 2.
Ik zou dus ook checken of het merkteken werkelijk nog overeenkomt met het bdp van zuiger 2.
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op do 10 jun, 2021 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- Willem13
- Geregistreerd lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Afstelling Tweetakt
Terecht punt. Ik ging er van uit dat bdp zuiger 2 gecontroleerd is: merkteken poelie tegenover bovenste merkteken blok.
- 93F
- Geregistreerd lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: vr 25 okt, 2013 20:25
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Afstelling Tweetakt
Ik heb een vraag van dezelfde aard: sinds enige tijd loopt mijn 2 takt blok slecht stationair. Om precies te zijn, na een paar seconden slaat het blok af.
Erg vervelend om mee te rijden, en onveilig.
Ik heb inmiddels de carburateur uit elkaar en gereinigd (ultrasoon). Contactpunten vernieuwd en de condensator vervangen. Rotor vervangen. Verse bougies erin. Bougie kabels zijn een paar jaar geleden vervangen.
Maar dit alles heeft nog niet geresulteerd in een stationair draaiend blok. Het rijden op snelheid gaat goed en zelfs beter dan voorheen.
Wie kan me hierbij helpen of heeft nog tips?
Alvast bedankt.
Erg vervelend om mee te rijden, en onveilig.
Ik heb inmiddels de carburateur uit elkaar en gereinigd (ultrasoon). Contactpunten vernieuwd en de condensator vervangen. Rotor vervangen. Verse bougies erin. Bougie kabels zijn een paar jaar geleden vervangen.
Maar dit alles heeft nog niet geresulteerd in een stationair draaiend blok. Het rijden op snelheid gaat goed en zelfs beter dan voorheen.
Wie kan me hierbij helpen of heeft nog tips?
Alvast bedankt.
Waar rook is, is een tweetakt.
- silvandam
- Donateur (3x)
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Afstelling Tweetakt
Krijgt 'ie voldoende benzine? Wellicht je leidingen eens doorblazen en de opbrengst van je benzinepomp controleren.
Lijkt me niet de meest voor de hand liggende oorzaak, omdat het blokje juist bij hoge toeren goed loopt, maar ik kan zo 1,2,3 even niets anders bedenken.
Een van je stelschroeven is niet toevallig 'lam' waardoor het stellen niet lukt?
Lijkt me niet de meest voor de hand liggende oorzaak, omdat het blokje juist bij hoge toeren goed loopt, maar ik kan zo 1,2,3 even niets anders bedenken.
Een van je stelschroeven is niet toevallig 'lam' waardoor het stellen niet lukt?
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo 19 nov, 2008 0:32
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Afstelling Tweetakt
Is het een Solex carburateur? Neem aan van wel op een 93F
Sluit het choke mechanisme volledig als de choke dichtstaat?
Wat je verder kunt proberen
gasklep aanslag schroef heel nauwkeurig afstellen tot hij net raakt, dan twee slagen in
Stationaire mengsel stelschroef helemaal indraaien en dan 2 slagen uitdraaien.
Kijk wat hij nu doet. Zou te hard stationair moeten lopen.
Je weet nu precies de ingestelde standen, afhankelijk van resultaat kan je hem dan bijstellen
Sluit het choke mechanisme volledig als de choke dichtstaat?
Wat je verder kunt proberen
gasklep aanslag schroef heel nauwkeurig afstellen tot hij net raakt, dan twee slagen in
Stationaire mengsel stelschroef helemaal indraaien en dan 2 slagen uitdraaien.
Kijk wat hij nu doet. Zou te hard stationair moeten lopen.
Je weet nu precies de ingestelde standen, afhankelijk van resultaat kan je hem dan bijstellen
- 93F
- Geregistreerd lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: vr 25 okt, 2013 20:25
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Afstelling Tweetakt
@silvandam: benzine is voldoende voorhanden. Ik rij fluitend 100 kmh.
Alle stelschroeven voelen goed aan. Niets is dolgedraaid.
De Solex is net ultrasoon gereinigd en doorgeblazen.
Bedankt voor het meedenken.
Alle stelschroeven voelen goed aan. Niets is dolgedraaid.
De Solex is net ultrasoon gereinigd en doorgeblazen.
Bedankt voor het meedenken.
Waar rook is, is een tweetakt.
- 93F
- Geregistreerd lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: vr 25 okt, 2013 20:25
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Afstelling Tweetakt
@Opa Bert:
Het is inderdaad een Solex 40AI.
De choke sluit goed. Als ik nu vals speel met de choke verzuipt de motor.
Spelen met de gasklep: ik ging er van uit dat de gasklep gesloten moet zijn om de stationair inrichting ten volle te gebruiken.
Als ik probeer om de gasklep iets open te zetten, draait de motor verhoogd stationair. Als ik deze iets dichtschroef om een redelijker stationair toerental te krijgen, gaat de motor langzaam uit. De gasklep moet dus iets open om goed te lopen???
Als de motor afslaat, is dat niet omdat de motor verzopen is. De motor start vlot weer.
Wat me opvalt is dat rijden naar hoog in de toeren en dan gas loslaten, laat de motor nog redelijk lang lopen.
Oprijden naar hoge toeren, gas loslaten en de koppeling intrappen zorgt ervoor dat de motor binnen seconden uitgaat.
Ik zal als eerste de Solex weer uitbouwen en de kleinste kanaaltjes onder de gasklep nog eens goed doorblazen.
Bedankt voor de tips.
Het is inderdaad een Solex 40AI.
De choke sluit goed. Als ik nu vals speel met de choke verzuipt de motor.
Spelen met de gasklep: ik ging er van uit dat de gasklep gesloten moet zijn om de stationair inrichting ten volle te gebruiken.
Als ik probeer om de gasklep iets open te zetten, draait de motor verhoogd stationair. Als ik deze iets dichtschroef om een redelijker stationair toerental te krijgen, gaat de motor langzaam uit. De gasklep moet dus iets open om goed te lopen???
Als de motor afslaat, is dat niet omdat de motor verzopen is. De motor start vlot weer.
Wat me opvalt is dat rijden naar hoog in de toeren en dan gas loslaten, laat de motor nog redelijk lang lopen.
Oprijden naar hoge toeren, gas loslaten en de koppeling intrappen zorgt ervoor dat de motor binnen seconden uitgaat.
Ik zal als eerste de Solex weer uitbouwen en de kleinste kanaaltjes onder de gasklep nog eens goed doorblazen.
Bedankt voor de tips.
Waar rook is, is een tweetakt.
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo 19 nov, 2008 0:32
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Afstelling Tweetakt
@93F
De gasklep moet uiteindelijk 1 à 1,5 slag openstaan bij stationaire loop.
WP handboek stelt dat je hem om te beginnen te snel moet zetten, vandaar mijn opmerking over twee slagen
Vervolgens moet je spelen met de mengselstelschroef die je om te beginnen 2slagen vanuit dicht hebt opengeschroefd.
Dit doe je het best met kwart slagjes in of uit.
Je stelt tot hij dus versneld het meest gelijkmatig loopt.
Dan draai je de gasklep aanslag schroef voorzichtig terug tot hij op gewenst toerental zit.
Ander punt. Heb je nadat je je carburateur gemonteerd hebt, voor je begon af te stellen het brandstof nivo in de vlotterkamer gecheckt?
Dit is heel belangrijk voor de basis mengsel afstelling,
het nivo in de vlotterkamer bepaalt het nivo in de mengbuis in de venturie
bij te hoog nivo loopt hij te rijk, bij te laag te arm
Staat het nivo echt fout, krijg je hem niet goed afgesteld.
Controleren doe je als volgt.
verwijder het luchtfilter. zodat je snel bij de carburateur kan.
Maak de aansluiting tussen de bobine en de verdeler los, anders kan je je bobine opstoken.
Zet het contact aan en wacht tot de pomp ophoudt met klepperen, het ventiel heeft nu de towvoer afgesloten
Draai het deksel van de vlotterkamer en meet met een schuifmaat de afstand vanaf de rand tot aan het vloeistofnivo.
Deze moet 20+/- 1mm zijn.
Afstellen door evt ringetje onder ventiel (10 in de foto) als te hoog, dunnere pakking als te laag, of lipje drijver voorzichtig buigen.
Via de link hieronder krijg je uitgebreidere documentatie van de Solex
https://1drv.ms/b/s!AlAfnvFzwKGZqADeCef ... 2?e=tsidxR
Het verschil tussen gas loslaten en gas loslaten plus koppelijng intrappen zit waarschijnlijk in de weerstand van de vrijloop
De gasklep moet uiteindelijk 1 à 1,5 slag openstaan bij stationaire loop.
WP handboek stelt dat je hem om te beginnen te snel moet zetten, vandaar mijn opmerking over twee slagen
Vervolgens moet je spelen met de mengselstelschroef die je om te beginnen 2slagen vanuit dicht hebt opengeschroefd.
Dit doe je het best met kwart slagjes in of uit.
Je stelt tot hij dus versneld het meest gelijkmatig loopt.
Dan draai je de gasklep aanslag schroef voorzichtig terug tot hij op gewenst toerental zit.
Ander punt. Heb je nadat je je carburateur gemonteerd hebt, voor je begon af te stellen het brandstof nivo in de vlotterkamer gecheckt?
Dit is heel belangrijk voor de basis mengsel afstelling,
het nivo in de vlotterkamer bepaalt het nivo in de mengbuis in de venturie
bij te hoog nivo loopt hij te rijk, bij te laag te arm
Staat het nivo echt fout, krijg je hem niet goed afgesteld.
Controleren doe je als volgt.
verwijder het luchtfilter. zodat je snel bij de carburateur kan.
Maak de aansluiting tussen de bobine en de verdeler los, anders kan je je bobine opstoken.
Zet het contact aan en wacht tot de pomp ophoudt met klepperen, het ventiel heeft nu de towvoer afgesloten
Draai het deksel van de vlotterkamer en meet met een schuifmaat de afstand vanaf de rand tot aan het vloeistofnivo.
Deze moet 20+/- 1mm zijn.
Afstellen door evt ringetje onder ventiel (10 in de foto) als te hoog, dunnere pakking als te laag, of lipje drijver voorzichtig buigen.
Via de link hieronder krijg je uitgebreidere documentatie van de Solex
https://1drv.ms/b/s!AlAfnvFzwKGZqADeCef ... 2?e=tsidxR
Het verschil tussen gas loslaten en gas loslaten plus koppelijng intrappen zit waarschijnlijk in de weerstand van de vrijloop
- 93F
- Geregistreerd lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: vr 25 okt, 2013 20:25
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Afstelling Tweetakt
Bedankt. Dit biedt weer nieuwe inzichten om verder te gaan.
De bijlage is een mooi document. Die had ik nog niet. Ik zie nu wel waar de extra schroef voor is. Die kon ik nog niet eerder plaatsen.
Nog 1 dag werken en dan gaat het feest weer loos. Wederom met goede moed en huizenhoge verwachtingen met maar 1 doel
De bijlage is een mooi document. Die had ik nog niet. Ik zie nu wel waar de extra schroef voor is. Die kon ik nog niet eerder plaatsen.
Nog 1 dag werken en dan gaat het feest weer loos. Wederom met goede moed en huizenhoge verwachtingen met maar 1 doel
Waar rook is, is een tweetakt.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 142
- Lid geworden op: wo 17 aug, 2005 16:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Afstelling Tweetakt
Eind goed al goed, na veel afstellen en testen, kreeg ik zelfs met de hulp van Bert Ewald, de motor niet-Joden stationair lopend.
Uiteindelijk de auto naar Onno Kempink in Winterswijk gereden. Ik durf het bijna niet te vertellen…… maar bij aankomst zag Onno dat de terug trek veer van de gas klep niet rechts, maar naar links gemonteerd was. ( dat was bij he5 uitbouwen van de motor ook zo )
Bij het verplaatsen liep de motor al een stuk rustiger, zowel Bert als ik konden eigenlijk niet geloven dat dit uiteindelijk het euvel was.
Ik heb de auto achtergelaten want 20 km voor Winterswijk stopte de auto er mee, en zoog de brandstofpomp geen benzine meer, ik dacht lege tank ( meter stond nog op 1/4 ). Na voltanken met maar 25 liter ging het weer tot Onno. Met een proefrit samen met Onno, zelfde probleem, het bleek een slechte benzine slang van de tank naar de brandstofleiding in de auto te zijn.
Afijn er zijn nog wat zaken aangepakt, en tot mijn grote vreugde had Onno een rit naar de randstad en bood aan de auto thuis in Lisse te brengen, top service Scheelt mij toch 400 km rijden.
Hij rijdt nu zoals ik mij de TT herinner, nu verder met wat andere probleempjes, en misschien toch maar weer de Simons vervangen voor de originele uitlaat….. maar daar heb je een Oldtimer voor
Uiteindelijk de auto naar Onno Kempink in Winterswijk gereden. Ik durf het bijna niet te vertellen…… maar bij aankomst zag Onno dat de terug trek veer van de gas klep niet rechts, maar naar links gemonteerd was. ( dat was bij he5 uitbouwen van de motor ook zo )
Bij het verplaatsen liep de motor al een stuk rustiger, zowel Bert als ik konden eigenlijk niet geloven dat dit uiteindelijk het euvel was.
Ik heb de auto achtergelaten want 20 km voor Winterswijk stopte de auto er mee, en zoog de brandstofpomp geen benzine meer, ik dacht lege tank ( meter stond nog op 1/4 ). Na voltanken met maar 25 liter ging het weer tot Onno. Met een proefrit samen met Onno, zelfde probleem, het bleek een slechte benzine slang van de tank naar de brandstofleiding in de auto te zijn.
Afijn er zijn nog wat zaken aangepakt, en tot mijn grote vreugde had Onno een rit naar de randstad en bood aan de auto thuis in Lisse te brengen, top service Scheelt mij toch 400 km rijden.
Hij rijdt nu zoals ik mij de TT herinner, nu verder met wat andere probleempjes, en misschien toch maar weer de Simons vervangen voor de originele uitlaat….. maar daar heb je een Oldtimer voor
Even geen hobby Saab.
VW T-Roc cabrio, voor comfort.
Harley Davidson RoadKing voor de fun.
VW T-Roc cabrio, voor comfort.
Harley Davidson RoadKing voor de fun.