Heeft iemand ervaring met de lagering van de ventilator as?
Is deze bij te stellen?
Wil hem niet uitelkaar halen voordat ik weet wat ik tegen kom.
Er zit een kleine speling in langs als dwars richting.
Hoor af en toe een trilling vermoed dat het daarvan komt....
Hier valt helaas niks aan af te stellen. Op de ventilatoras zitten twee lagertjes (10) en die kan je enkel vervangen. Voor en achter de moer (5) verwijderen, dan de poelie en de fan, dan nog de veerringen (16) en je haalt de as zo uit behuizing.
Edit: als je speling in de langsrichting bedoelt: (15) zijn shims en die bestaan in diktes van 0,3 en 0,6 mm. Maar of je die nog ergens kunt vinden?
Als je de motor (eventjes) laat draaien zonder riem en je merkt dat de trilling weg is, dan ben je zeker dat het daar van komt. Is de trilling er nog, moet je elders gaan zoeken.
Het vervelende is dat de trilling/ rammelend geluid zich soms voordoet, merkte het afgelopen zaterdag voor het eerst tijdens de oldtimer meeting Dilsen-Stokkem.
Ik dacht dat de fan aanliep maar is niet het geval, ik ga proberen het geluid weer te produceren en vervolgens proberen zonder riem.
De speling is naar mijn idee aanvaardbaar fan deze draait mooi.
Wat Ronnie schrijft klopt helemaal. Is allemaal goed zelf te doen, weet ik uit eigen ervaring. Bepaald geen rocket science. Onno Kempink kan zo’n setje lagers leveren.