bevestiging motor type saab 96 1964

1947-1967
Plaats reactie
mangox
Geregistreerd lid

bevestiging motor type saab 96 1964

Bericht door mangox » ma 12 jan, 2009 15:36

kan iemand bevestiging geven welke type motor dit is? heb helaas geen foto heb de eigenaar gevraagd wat voor motor erin zit/zat?
orgineel volgense de papieren had de motor 38hp dus TT 850cc
quote eigenaar"My car is a 1964. In -65 it went up to 40hp and in 1966 to 42hp and then with 3 carburators"

kan ik er vanuit gaan dat er een GT motor in is gezet (vanwege de 3 carburateurs?)? zoja is dit nog steeds TT of al v4 ( moet me nog beetje in verdiepen)

om twijfel weg te nemen had ik de eigenaar gevraagd hoeveel head bolts de motor had 12 of 8. ? was helaas niet thuis dus kon pas 10 februari kijkje nemen :(

alvast bedankt voor reacties

Bert van Beek
Geregistreerd lid

motortypen

Bericht door Bert van Beek » ma 12 jan, 2009 18:29

Hallo, tweetaktman,

Met de beschrijving van de verkoper zoals die daar staat is niet te zeggen wat voor type tweetaktmotor het is. Op de drie laatste jaren van de tweetaktgeneratie (1966 en 1967 en een zeer klein aantal in 1968) zaten er op de standaardmotor drie carburateurs. Het aantal bouten is van ongeveer 1959 op 1960 veranderd in verband met het verhoogde aantal pk's (die bleven er niet in, met te weinig bouten). De sportmotoren hebben allen een separate olieunit en het blok is heel anders als het standaard blok. Tevens zitten er ook andere krukaswangen in een sportblok en heeft dit type blokken diverse oliekanalen, die in het blok gegoten zijn en naar de te smeren onderdelen lopen en hoef je met dit type blok dus geen olie in de benzinetank te mengen. TT 850 CC is nooit een Saab96V4 motor, want die is meestal 1500CC of voor de Amerikaanse markt zelfs 1700CC geweest en een V4 motor kan dus nooit de TT850 omschrijving hebben en hij is pas vanaf 1967 in de Saab 96 longnose geplaatst. De aantallen PK's kloppen wel, maar zijn in de loop van 1963 en later steeds hoger geworden om de concurrentie bij te benen, wat overigens later niet meer lukte.

Succes

Bert

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » ma 12 jan, 2009 18:49

841 cc; drie Solex 34 BIC valstroom carburateurs hoort bij de 96 GT 850, bouwjaren 1962 - 1964. Betreft uiteraard tweetakt. Originele GT 850 motor is 52 (DIN) pk.

De motor voor modeljaar 1965 levert i.d.d. 40 pk, net als de 1964 38 pk versie met enkele Solex of Zenith carburateur.
De motor voor modeljaar 1966-68 levert de door jou genoemde 42 pk met drie carburateurs, Solex 34W2(Y). Dit zijn vereenvoudigde GT850 carburateurs.
Al met al lijkt het er op dat je niet doelt op de GT versie maar op de 'gewone' MY 1966 versie.

mangox
Geregistreerd lid

Bericht door mangox » ma 12 jan, 2009 18:51

bedankt voor de uitgebreide info en history lesson:) nog 1 vraagje hoe betrouw baar zijn de kleuren die men heeft gebruikt voor de motoren en onderdelen. hierover is best veel info te vinden op internet
http://www.vsaab.com/html/twostroke.htm

of werd hier best veel mee gewisseld ?

mangox
Geregistreerd lid

Bericht door mangox » ma 12 jan, 2009 18:53

vanderzanden schreef:Al met al lijkt het er op dat je niet doelt op de GT versie maar op de 'gewone' MY 1966 versie.
vermoed je dat er nieuw blok in is gezet of gewoon andere carb's erop zijn gezet die vermogen winst opleveren ?

Enkhorst
Geregistreerd lid

Bericht door Enkhorst » ma 12 jan, 2009 23:37

Ik weet niet hoor, maar zegt hij dan dat het blok meer vermogen heeft? Als ik die zin zo lees, kun je ook eruit opmaken dat latere modeljaren hogere vermogen hebben. Dat zegt nog niet dat in deze auto meer vermogen aanwezig is.

In mijn 93B zit ook een ander blok. Zelfs de eerste 12-bouten 850cc volgens mij. Geen idee hoeveel kW dat blok heeft.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » di 13 jan, 2009 11:34

mangox schreef:
vanderzanden schreef:Al met al lijkt het er op dat je niet doelt op de GT versie maar op de 'gewone' MY 1966 versie.
vermoed je dat er nieuw blok in is gezet of gewoon andere carb's erop zijn gezet die vermogen winst opleveren ?
Afgezien van de carburateur(s) is het wezenlijke verschil tussen de MY1964 motor en de MY1966 motor dat de compressie wat toenam en dat de laatste wat anders is opgebouwd.
Uit de zin '... went up ...' maak ik op dat het vermogen werd verhoogd, niet dat er een nieuwe motor in is geplaatst.
Zowel in 1965 als in 1966 is het vermogen vergroot. Waarom zou er twee keer gekozen zijn voor een nieuwe motor? Ik denk dus eerder dat er met carburateurs, etc. gespeeld is. Maar goed, in februari krijg je foto's, je kunt dan zien hoe de motor is opgebouwd (ventilator, waterpomp, etc. niet (1964) of wel (vanaf 1965) geïntegreerd).

mangox
Geregistreerd lid

Bericht door mangox » di 13 jan, 2009 19:03

thanx voor de uitleg, zeer nuttig info :) heb nog genoeg te leren over de TT engine :)

iemand nog antwoord op de vraag van de kleur codes van engine en onderdelen ?

alvast bedankt

Plaats reactie